Как дети малые

Aug 30, 2020 19:46


AG Barr: Democrats are now the "Rousseauian Revolutionary Party that believes in tearing down the system"

"They're not interested in compromise. They're not interested in [a] dialectic exchange of views. They're interested in total victory...It's a substitute for religion." pic.twitter.com/92Gx7GZFBo
- Elizabeth Harrington (@LizRNC) August 9, 2020

Среди трампистов ругательным стало не только слово "марксизм", но и слово "руссоизм".

Генпрокурор Барр был, вероятно, вдохновлен сочинением некоего Уильям Смита из Католического университета (CAU) под названием "Understanding Antifa":

"With Rousseauism, we see a window into the modern progressive revolutionary mindset and Antifa. Like the Jacobins, who were so much influenced by Rousseau, Antifa objects to institutions that, they believe, are repressing the downtrodden. 'Institutional racism' must be overcome, they say, by attacking those who protect it, such as the police. Antifa does not offer a platform of positive change. In the fashion of Robespierre, they seek to overthrow “the privileged” and they assume that this violence and destruction will inflame an uprising that will usher in a pure democracy of equality."
https://lawliberty.org/understanding-antifa/

Tulsi Gabbard,is “one of 12 advisors of a foreign policy center at the Washington, D.C.-based Catholic University of America”. “The Center for the Study of Statesmanship was founded in 2017 with a $2.65 million grant from the Charles Koch Foundation”. https://t.co/0SI0B0qNpj
- seeshell (@Tentoads4truth) October 19, 2019

Смит работает в "Center for the Study of Statesmanship" (CSS), который был основан в 2017 на деньги Кохов (Charles Koch Foundation). Среди его официальных советников - пропутинские демократы Денис Куцинич и Тульси Габбард.

В мае этого года он озвучивал кремлевские мечты, призывая поделить мир на сферы влияния и позволить наконец Путину разделить Украину.

"Sinic civilization would be led by China, Orthodox civilization by Russia, and Western civilization by the United States. Since the Islamic world has no natural leader, a struggle for leadership would take place between Sunni and Shia and between the leading nations of the Middle East such as Turkey, Egypt, Saudi Arabia and Iran.
These core states are key to managing the challenges that would emerge in cleft nations such as Ukraine. Rather than sponsoring a proxy war in Ukraine and risking a bigger war, the leaders of the core states need to step back and acknowledge that both Russia and the West have legitimate claims in Ukraine and that a diplomatic solution is the only path forward. Whether that solution is a partition of Ukraine, a federation where the aspirations of both parts of the country are respected, or some other compromise-only sincere efforts at diplomacy on the part of Russia and the United States can solve this problem."
https://nationalinterest.org/feature/ukraine-and-clash-civilizations-153636



Но разговор о смысле неравенства действительно возвращает к наследию Жан-Жака Руссо и его знаменитого сочинения "Discours sur l'origine et les fondements de l'inégalité parmi les hommes". Руссо ложно приписывают идею "благородного дикаря" (noble savage), но на его представление о человеческой природе несомненно оказало влияние столкновение европейских колонизаторов с народами, которые европейцами считались примитивными, в том числе американскими индейцами.

Природа наделила человека способностью к сопереживанию и эмпатии. Биологическая цель обеспечения выживания собственныхм генам создает естественные градации для эмпатии - в первую очередь она распространяется на своих детей, потом на людей, похожих на тебя, потом на непохожих, потом на домашних животных, потом на диких зверей и т.д. Естественным образом это приводит к "племенному сознанию" с делением на своих и чужих, а в общественном устройстве - к созданию победителями в борьбе за выживание наследственной аристократии с накоплением и передачей по наследству богатства и власти. Из-за этого идея демократии и равенства прав не является естественной и не зарождается сама по себе, а была в свое время искусственно придумана. Французские просветители обратились к этой идее от понимания того, что наследственная аристократия и создаваемые ей иерархии приводят к вырождению и тормозят общественный прогресс.



Иерархия, на которую Руссо, обратил особое внимание, касалась отношения к детям. Подобно "примитивным" народам и людям более низкого социального статуса, в аристократических кругах детей было принято рассматривать, как недоразвитых взрослых. Их следовало держать в узде и воспитывать муштрой. Это подавляло лучшие детские качества - такие, как креативность и любознательность, и сдерживало их естественное развитие.

Сочинения Руссо и его призывы о "возврате к природе" переломили общественное мнение и традиции. В описании Юрия Лотмана:

Примерно к 70-м годам XVIII века над Европой проносится дыхание нового времени. Зарождается романтизм, и, особенно после сочинений Ж. Ж. Руссо, становится принятым стремиться к природе, к «естественности» нравов и поведения. <...>
Стремление к «естественности» прежде всего оказало влияние на семью. Во всей Европе кормить детей грудью стало признаком нравственности, чертой хорошей матери. С этого же времени начали ценить ребенка, ценить детство.
Раньше в ребенке видели только маленького взрослого. Это очень заметно, например, по детской одежде. В начале XVIII века детской моды еще нет. Детей одевают в маленькие мундиры, шьют им маленькие, но по фасону - взрослые одежды. Считается, что у детей должен быть мир взрослых интересов, а само состояние детства - это то, что надо пробежать как можно скорее. Тот, кто задерживается в этом состоянии - тот митрофан, недоросль, тот недоразвит и глуп.
Но Руссо сказал однажды, что мир погиб бы, если бы каждый человек раз в жизни не был ребенком... И постепенно в культуру входит представление о том, что ребенок - это и есть нормальный человек. Появляется детская одежда, детская комната, возникает представление о том, что играть - это хорошо. Не только ребенка, но и взрослого надо учить, играя. Учение с помощью розги противоречит природе.
Так в домашний быт вносятся отношения гуманности, уважения к ребенку.
http://krotov.info/libr_min/12_l/ot/man_01.htm

image Click to view



Лотман отмечал колоссальное влияние Руссо на российских мыслителей и на то, что многие произведения классической русской литературы включали в себя либо согласие с идеями Руссо, либо явную полемику с ними. По отношению к Руссо проходит, в частности, водораздел между Толстым и Достоевским.

Толстой познакомился с творчеством Руссо в юношеские годы и неоднократно обращался к нему в дальнейшем. Позже Толстой рассказывал: “Я прочел всего Руссо, все двадцать томов, включая “Музыкальный словарь”. Я не только восхищался им; я боготворил его: в пятнадцать лет я носил на груди медальон с его портретом как образок. Многое из написанного им я храню в сердце, мне кажется, что это написал я сам”. Точность воспоминаний мемуариста подтверждается многочисленными другими источниками. Так, в письме Б.Бувье, председателю Общества Ж.Ж.Руссо в Женеве, Толстой писал: “Руссо был моим учителем с 15-летнего возраста. Руссо и Евангелие - два самые сильные и благотворные влияния на мою жизнь. Руссо не стареет. Совсем недавно мне пришлось перечитать некоторые из его произведений, и я испытал то же чувство подъема духа и восхищения, которое я испытывал, читая его в ранней молодости”.
http://rousseau.rhga.ru/upload/iblock/181/10.pdf

Добр ли человек от природы (по Руссо и Толстому) или подл (по Достоевскому)? И на чей стороне находится Евангелие? Ответ дает оношение к детям.



Евангелие от Матфея. Глава 18:

[1] В то время ученики приступили к Иисусу и сказали: кто больше в Царстве Небесном?
[2] Иисус, призвав дитя, поставил его посреди них
[3] и сказал: истинно говорю вам, если не обратитесь и не будете как дети, не войдете в Царство Небесное;
[4] итак, кто умалится, как это дитя, тот и больше в Царстве Небесном;
[5] и кто примет одно такое дитя во имя Мое, тот Меня принимает

[1] At the same time came the disciples unto Jesus, saying, Who is the greatest in the kingdom of heaven?
[2] And Jesus called a little child unto him, and set him in the midst of them,
[3] And said, Verily I say unto you, Except ye be converted, and become as little children, ye shall not enter into the kingdom of heaven.
[4] Whosoever therefore shall humble himself as this little child, the same is greatest in the kingdom of heaven.
[5] And whoso shall receive one such little child in my name receiveth me.

"Привели раз к Иисусу детей. Ученики стали отгонять детей. Иисус увидал это и сказал: - Напрасно вы детей отгоняете. Детей не отгонять надо, а учиться у них надо, потому что они ближе, чем взрослые, к царству Божию. Дети не ругаются, не держат зла, не блудят, не клянутся, ни с кем не судятся, не знают различия между своим народом и чужим. Дети ближе, чем взрослые, к царству небесному."
http://az.lib.ru/t/tolstoj_lew_nikolaewich/text_0520.shtml

"People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love..."
- Barack Obama (@BarackObama) August 13, 2017

Твит Обамы с цитатой из Нельсона Манделы, выпущенный в ответ на события в Шарлотсвилле, установил в свое время рекорд по числу лайков (больше четырех миллионов).

Детские психологи, которые изучали вопрос, с высказыванием не совсем согласны. Тщательные эсперименты показывают, что в младенцах от природы заложены как элементарная эмпатия и альтруизм, так и элементарные способности отличать своих от чужих.

Human babies, notably, cry more to the cries of other babies than to tape recordings of their own crying, suggesting that they are responding to their awareness of someone else’s pain, not merely to a certain pitch of sound. Babies also seem to want to assuage the pain of others: once they have enough physical competence (starting at about 1 year old), they soothe others in distress by stroking and touching or by handing over a bottle or toy. There are individual differences, to be sure, in the intensity of response: some babies are great soothers; others don’t care as much. But the basic impulse seems common to all.
Some recent studies have explored the existence of behavior in toddlers that is “altruistic” in an even stronger sense - like when they give up their time and energy to help a stranger accomplish a difficult task. The psychologists Felix Warneken and Michael Tomasello have put toddlers in situations in which an adult is struggling to get something done, like opening a cabinet door with his hands full or trying to get to an object out of reach. The toddlers tend to spontaneously help, even without any prompting, encouragement or reward. <...>
There’s plenty of research showing that babies have within-group preferences: 3-month-olds prefer the faces of the race that is most familiar to them to those of other races; 11-month-olds prefer individuals who share their own taste in food and expect these individuals to be nicer than those with different tastes; 12-month-olds prefer to learn from someone who speaks their own language over someone who speaks a foreign language. And studies with young children have found that once they are segregated into different groups - even under the most arbitrary of schemes, like wearing different colored T-shirts - they eagerly favor their own groups in their attitudes and their actions.
https://www.nytimes.com/2010/05/09/magazine/09babies-t.html



Но чего нет в детях со здоровой психикой, так это страха окружающего мира и " метельного менталитета", который приходит от травмы, в ходе борьбы за выживание и сводит жизнь к борьбе за статус в общественной иерархии.

Раскрепощение от страха способствует детской креативности. Профессор Митчел Ресник из MIT, создатель детского языка программирование Scratch и автор книжки “Lifelong Kindergarten”, считает, что детский сад, в котором вместо муштры царит свобода творчества, является лучшим изобретением человечества за последние тысячу лет.

image Click to view



"My nomination for the greatest invention of the previous thousand years? Kindergarten.
That choice might seem surprising. Most people do not think of kindergarten as an invention, let alone an important invention. But kindergarten is a relatively new idea (less than 200 years old), and it represents an important departure from previous approaches to schooling. When Friedrich Froebel opened the world’s first kindergarten in Germany in 1837, it wasn’t simply a school for younger children. It was based on a radically different approach to education, fundamentally different from schools that came before.
Although Froebel certainly didn’t know it at the time, he was inventing an approach to education that is ideally suited to the needs of the 21st century-and not just for five-year-olds, but for learners of all ages. Indeed, as I’ve thought about ways to help people develop as creative thinkers, much of my inspiration has come from the ways children learn in kindergarten. I’ve used the phrase Lifelong Kindergarten not just as the title of this book, but also as the name of my research group at MIT. I’m convinced that kindergarten-style learning is exactly what’s needed to help people of all ages develop the creative capacities needed to thrive in today’s rapidly changing society."
https://mitpress.mit.edu/read/lifelong-kindergarten



В 1908 Александр Куприн, работая журналистом, совершил поездку в Финляндию, захудалую провинцию Российской империи. Наблюдая особое отношение финов к детям, он предрек этому народу "мощную будущность". И не ошибся.

"Приятно видеть в этом многолюдье детей. Они идут в школу или из школы: в одной руке книги и тетрадки, в другой коньки; крепкие ножки, обтянутые черными чулками, видны из-под юбок и штанишек по колено. Дети чувствуют себя настоящими хозяевами города. Они идут во всю ширину тротуара, звонко болтая и смеясь, трепля рыжими косичками, блестя румянцем щек и голубизною глаз. Взрослые охотно и бережно дают им дорогу. Так повсюду в Гельсингфорсе. Мне кажется, можно смело предсказать мощную будущность тому народу, в среде которого выработалось уважение к ребенку."
http://az.lib.ru/k/kuprin_a_i/text_4060.shtml

В наши дни финская система образования часто приводится в пример, как лучшая в мире https://eiuperspectives.economist.com/talent-education/finland-leads-second-year-globally-providing-future-skills-education-youth-according-2019-worldwide

Ее секреты просты: поддержка учителей и бережное отношение к детям. Вместо муштры и стандартных экзаменов - больше игры и перемен. https://academiamag.com/finlands-education-system-best/



Успехи США такюе можно во многом свести  к распространению детской наивной доверчивости в отношении к миру. Недаром основополагающей литературной классикой служит не метельная "Шинель" Гоголя, а "Приключения Гекльберри Финна".

Одно из самых инновационных мест в развитии технологии - знаменитые Bell Labs, создавали для своих ученых атмосферу детского сада в понимании Митчела Ресника. Пишет один из компьютерных гениев Брайан Керниган:

In over 30 years at the Labs I was never told what to work on. Bruce Hannay, vice president of Research after Bill Baker, said in 1981 in Engineering and Science in the Bell System, “Freedom of choice is of utmost importance to the research scientist, because research is an exploration of the unknown and there are no road maps to tell what course to take. Each discovery affects the future course of research and no one can predict or schedule discovery. Thus Bell Laboratories research managers have provided the maximum possible freedom to the research staff, consistent with the institutional purpose. Research people have been chosen for their creative abilities and are encouraged to exercise these to the fullest.”

Среди изобретений ученых Bell Labs - транзисторы, спутники коммуникации, теория информации, операционная систему Unix, языки программирования C и C++ и т.д. Пятнадцать из этих ученых получили Нобелевские премии, включая Уильяма Шокли, который, переехав в Калифорнию, стал основателем Кремниевой долины.



В отличие от руководителей Bell Labs, Шокли неважно обращался со своими сотрудниками, в результате чего группа из них (так называемые "traitorous eight") откололись, чтобы основать Fairchild Semiconductor, от которого потом отпочковались другие компании, включая Intel и AMD. Таким образом было зародилась компьютерная индустрия, сохранившая лидерство до нашего времени.

В поздние годы жизни Шокли увлекся евгеникой и научным обоснованием расизма. Его псевдонаучные исследования поддерживала расистская организация Pioneer Fund во главе с Томом Эллисом, архитектором движения "New Right" и рейгановской коалиции.

Despite having no training whatsoever in genetics, biology or psychology, Shockley devoted the last decades of his life to a quixotic struggle to prove that black Americans were suffering from “dysgenesis,” or “retrogressive evolution,” and advocated replacing the welfare system with a “Voluntary Sterilization Bonus Plan,” which, as its name suggests, would pay low-IQ women to undergo sterilization. Although his theories were universally condemned by biologists as racist pseudoscience, Shockley partly succeeded in rehabilitating eugenics as an ideology by providing the foundations for a new, more politically savvy generation of academic racists, including Arthur Jensen, Richard Lynn and Charles Murray.
https://www.splcenter.org/fighting-hate/extremist-files/individual/william-shockley



Истории Уильяма Шокли проявляет обе стороны Америки - свободной креативности противопоставляется тенденция людей, добившиеся успеха, объяснять этот успех генетическим превосходством и пытаться выделить себя в аристократию с "голубой кровью". Этой тенденции сопротивляерся конституционное устройство, основанное на идеях Просвещения, в том числе идее Руссо об "общественном договоре".

Характерно, что Томас Джефферсон, заглавный автор Декларации независимости, относился к Христу также, как Лев Толстой - считал его не кудесником, а учителем морали. Из письма Джону Адамсу, другому отцу-основателю:

"And the day will come when the mystical generation of Jesus, by the supreme being as his father in the womb of a virgin will be classed with the fable of the generation of Minerva in the brain of Jupiter. But we may hope that the dawn of reason and freedom of thought in these United States will do away with all this artificial scaffolding, and restore to us the primitive and genuine doctrines of this the most venerated reformer of human errors."
http://www.beliefnet.com/resourcelib/docs/53/Letter_from_Thomas_Jefferson_to_John_Adams_1.html



Важно сознавать, что демократия смогла закрепиться в Америке не вопреки расизму, а благодаря ему. Для предотвращения конфликтов разношерстные иммигранты, объединенные делом освоения нового континента, разработали правила общежития в виде Конституции, но при этом провели черту между своими и чужими, создав понятие "белого человека".

Вновь прибывавшие иммигранты не всегда автоматически воспринимались, как "белые", а зарабатывали свой расовый статус со временем. Так, бедные ирландские иммигранты середины 19-го века использовались на тех же работах и селились в тех же районах, что и свободные черные (не рабы). Их называли “white Negroes”, а черных - “smoked Irish.” Было некоторое ожидание, что эти две группы в конце концов перемешаются и сольются в одну расу. Но вместо этого ирландцам удалось размежеваться с "черными" и пробиться в "белые люди". Похожая история приключилась с поляками.

Here it is important to understand how, exactly, Americans ‘become white’. The history of Polish-Americans is an illuminating example. Upon arriving in the U.S. en masse in the late 19th and early 20th century, Poles endured discrimination based on their appearance, religion and culture. cIn 1903, the New England Magazine decried the Poles’ “expressionless Slavic faces” and “stunted figures” as well as their inherent “ignorance” and “propensity to violence”. Working for terrible wages, Polish workers were renamed things like “Thomas Jefferson” by their bigoted Anglo-Saxon bosses who refused to utter Polish names.
The Poles, in other words, were not considered white. Far from it: they were considered a mysterious menace that should be expelled. When Polish-American Leon Czolgosz killed President William McKinley in 1901, all Poles were deemed potential violent anarchists. “All people are mourning, and it is caused by a maniac who is of our nationality,” a Polish-American newspaper wrote, pressured to apologize for their own people. The collective blame of Poles for terrorism bears great similarity to how Muslims (both in the U.S. and Europe) are collectively blamed today.
https://thecorrespondent.com/5185/how-do-you-become-white-in-america/1466577856645-8260d4a7




Трудно переоценить влияниe, которое американский расизм оказал на немецких нацистов и их представления о расе - от непосредственного (через Генри Форда и законы об иммиграции и расовой сегрегации) до более косвенного.

Гитлер увлекался романами Карла Мая про индейцев. Уподобляя выселение славян насильственному выселению индейцев, он называл Волгу "наша Миссиссипи".

In Hitler’s view, “in the East a similar process will repeat itself for a second time as in the conquest of America.” As Hitler imagined the future, Germany would deal with the Slavs much as the North Americans had dealt with the Indians. The Volga River in Russia, he once proclaimed, will be Germany’s Mississippi.
https://www.goodreads.com/work/quotes/6765357-bloodlands-europe-between-hitler-and-stalin

Таким образом американский демократический эксперимент закладывал в себя как яд, дополнивший трагедии 20 века, так и противоядие.


В книге "How the South Won the Civil War: Oligarchy, Democracy, and the Continuing Fight for the Soul of America" историк Хизер Кокс Ричардсон рассказывает, как после Гражданской войны идея олигархического устройства общества перекочевала с Юга на Запад. Если сама война была приближена дебатами о том, позволить ли распространять рабовладение на западные территории, то после войны такой вопрос не стоял. Однако неприятие вмешательства федерального правительства в дела Юга привело при освоении Запада к возникновению мифа о ковбое. Традиционная ковбойская культура происходит от мексиканских "vaqueros", которые появились в Калифорнии и Техасе задолго до первых приезжих с другого побережья. Но мифический ковбой - белый покоритель Запада, который держит жену в доме, с оружием в руках защищает землю от чужеродных захватчиков и ни в чем не нуждается в помощи федерального правительства. Ковбойский имидж Голдуотера и Рейгана, как представителей Запада, во многом способствовал их политическому успеху, в особенности в южных штатах.

"And in that West, they discover a land that is already susceptible to the idea of racial and gendered hierarchies, because it has its own history of them. And it’s a place out there where the new American system happens to be a really fertile ground for the Confederate ideology to rise again. And that’s exactly what happens with the extractive industries in the West that encouraged the heavily capitalized cattle markets, for example, or mining industries, or later oil, or even agribusiness. You have in the West a development of an economy and, later on, a society that looks very much like the pre-Civil War South. And over the course of the late 19th century, that becomes part of the American mythology, with the idea that you have the cowboy in the West who really stands against what Southerners and Northern Democrats believe is happening in Eastern society, that a newly active government is using its powers to protect African Americans and this is a redistribution of wealth from taxpayers to populations that are simply looking for a government handout. That’s language that rises in 1871, and that is still obviously important in our political discourse. But in contrast to that, in the West, you get the rise of the image of the American cowboy, which is really our image of Reconstruction. In a weird way, people think of Reconstruction, obviously, they think of formerly enslaved people. But the image that has obtained in our textbooks and in our popular culture is the American cowboy, who is beginning to dominate American popular culture by 1866. And that cowboy - a single man, because women are in the cowboy image only as wives and mothers, or as women above the saloons in their striped stockings serving liquor and other things - is a male image of single white men. Although, again, historically a third of cowboys were people of color. It’s a single white man working hard on their own, who don’t want anything from the government. Again, historically inaccurate. The government puts more energy into the American plains than it does any other region of the country. And part of that bastard idea, though, was so interesting. Because it is, in part, the Indian Wars of the Civil War and immediate post-war years that helped to both create the image of the cowboy, but also reinforce the idea that a few white men belong above subordinate groups like the Indigenous people, like Mexicans or Mexican Americans. Like Chinese Americans, like Fiji islanders, about whom they care very much in the late 19th century. And that racial hierarchy and gendered hierarchy really gets tied into the image of the American cowboy."
https://www.commondreams.org/views/2020/08/03/oligarchy-and-democracy-civil-war-present



Религия сыграла в этом свою роль, о чем подробней рассказывается в книге "Jesus and John Wayne: How White Evangelicals Corrupted a Faith and Fractured a Nation" более молодого историка Кристин Кобес Дю Мез. Движение евангелистов, которое развернулось в Калифорнии, подменяло образ Христа с его непротивлением злу насилием, в понимании Толстого и Джефферсона, образом мужественного ковбоя - архетипа Джона Уэйна.

Believing that the feminist rejection of “macho” masculinity left the nation in peril, conservative white evangelicals promoted a testosterone-fueled vision of Christian manhood. In their view, America needed strong men to defend “Christian America” on the battlefields of Vietnam and to reassert order on the home front.
Culture has played a critical role in shaping and sustaining this rugged vision of Christian manhood. In fashioning their masculine ideal, evangelicals have drawn liberally on Hollywood heroes - on mythologized warriors like Mel Gibson’s William Wallace in the movie “Braveheart” and on the heroic cowboys and soldiers played by John Wayne.
Reflecting the onscreen heroism portrayed by men like Gibson and Wayne, this masculine ideal condoned violence in the pursuit of righteousness and justified a vigorous, even ruthless assertion of power.
https://theconversation.com/what-makes-donald-trump-and-john-wayne-heroes-of-the-christian-right-141961

Additionally, those wringing their hands about this being irrelevant do not apparently understand just how John Wayne's image was to Ronald Reagan, and how close the two men were as political allies. pic.twitter.com/7UebWeONg7
- David Austin Walsh (@DavidAstinWalsh) February 19, 2019

Историк Ричардсон пишет о настоящем моменте в контексте долгих исторических качель:

"Will we really replace the idea of equality before the law with a world in which a leader can declare that he and his family and friends have the right to rule over the rest of us?
I looked at the hundreds of people at Trump’s rally tonight, unmasked and older, and almost all so very white, and saw a group of people so afraid of the future they are willing to say yes, willing to throw in their lot with a malignant narcissist because he tells them they can recover a world in which they felt more relevant, a world they control.
We have been here before. In the 1850s, when the nation had to grapple with the idea of westward expansion across a continent, many reactionary Americans thought the solution to keeping an expanding nation stable was to spread human enslavement along with the American flag so that a small group of wealthy slaveowners maintained control over the government.
But Americans who believed that society worked best if every man had a right to his own labor organized under Abraham Lincoln and, rejecting their neighbors’ hierarchical view of society, restored the idea of human equality and pushed America into the future.
In the 1890s, when the nation had to grapple with the idea of industrialization, many reactionary Americans thought the solution to the growing divide between labor and capital was to create a world in which a few wealthy industrialists directed the labor of the masses.
But Americans who believed in the founding principle of human equality before the law organized under Theodore Roosevelt and rejected the idea that workers belonged to a permanent underclass. They pushed America into the future.
In the 1930s, when the nation had to grapple with a worldwide depression, reactionary Americans thought the solution was fascism, in which a few strong men organized and directed the labor of their countrymen.
But most Americans rejected the idea that some men were better than others, and they organized under Franklin Delano Roosevelt to restore the idea of equality before the law and return the government to the hands of ordinary Americans. They pushed America into the future.
Tonight’s event at the White House demonstrated that we are in another great crisis in American history. A reactionary group of older white men look at a global future in which questions of clean energy, climate change, economic fairness, and human equality are uppermost, and their reaction is to cling to a world they control.
But that world is passing, whether they like it or not. Even if Trump wins in 2020, he cannot stop the future from coming. And while the United States will not meet that future with the power we had even four years ago, we will have to meet it nonetheless. It will be no less exciting and offer no fewer opportunities than the dramatic changes of the 1850s, 1890s, and 1930s, and at some point, Americans will want to meet those challenges.
If history is any guide, when that happens, we will restore the principle of equality before the law, and push America into the future."
https://billmoyers.com/story/the-rncs-showstopper/



Восстание декабристов случилось через 63 года после выхода книги Руссо "Émile ou De l'éducation". Как принято считать, в этом проявило себя первое поколение непоротых дворянских детей. Через 63 года после выхода книжки доктора Спока поколение американских детей, воспитанных по советам этой книжки, избрали Барака Обаму президентом. Как говорил Спок, политика является частью педиатрии.

The book was a big success when it was published in 1946. It since has sold 40 million paperback copies and has been translated into 39 languages, according to the publisher.
“Without that book,” Spock acknowledged, “I’d have had to have worked as a practitioner until I died.”
Instead, he developed theories on thumb-sucking, toilet training, punishment and discipline. After his retirement he gave 800 college lectures in the next eight years, mostly speaking out against the Vietnam War and levels of military spending.
In the latest edition of the book, he and co-author Michael Rothenberg urge mothers and fathers to vote and to support better medical care and education in a world of discrimination and homelessness.
“People have said, ‘You’ve turned your back on pediatrics.’ I said, ‘No. It took me until I was in my 60s to realize that politics was a part of pediatrics,” Spock said.
https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1992-06-07-mn-171-story.html



идеология, история, пропаганда

Previous post Next post
Up