"На месте сего храма,
въ бывшей здесь дубовой роще,
въ половине XIV века, приняли
мученическую кончину за
Православную Христианскую
веру сии святые Мученики
Литовские, Виленские
Чудотворцы,
Антоний, Иоанн и Евстафий"
Існуе меркаванне, што дуброва, дзе прынялі смерць віленскія мучанікі Іаан, Антоній і Яўстафій, з'яўлялася сакральным гаем, дзе ўшаноўвалі багоў і прыносілі ахвяры. Чаму іх пакаралі менавіта там? Вядома, што яны раней былі паганцамі: "Тии бяху от места Литовьскаго, огню и тии служаще, подобно другым съплеменным своим". Ці маглі яны раней наведваць дуброву і ўшаноўваць багоў? А пасля былі пакараныя там за тое, што адышлі ад веры продкаў.
Паводле падання, на месцы дубровы пабудавалі хрысціянскую бажніцу. Сёння там Траецкая царква, але можна пабачыць і дубы, нашчадкі тых, што бачылі Альгерда, Іаана, Антонія і Яўстафія.
Магчыма, пра продка гэтага дуба кажуць у апісанні смерці Яўстафія: "Иже дуб обретьше, тако того повешают, ужа на выю възложивше". Дарэчы, цікавая дэталь пра вужа, што можа сведчыць пра рытуальны характар пакарання=ахвяраванне. Вуж разглядаецца ў якасці сімвала хтанічнага боства, якое адказвае і за замагільный свет.
Цікава, што культ віленскіх мучанікаў з'яўляецца даволі рана, фактычна адразу пасля смерці. Верагодна, гэта быў важны інструмент для хрысціянізацыі Літвы. У якасці меркавання, якое пакуль нічым не падмацоўваецца (проста думка-назіранне), можа быць так, што іх культ павінен быў пэўным чынам выціснуць нейкі паганскі культ? Мне падаецца, што выявы віленскіх мучанікаў маюць пэўнае падабенства з прускай трыядай Патолас-Пяркунас-Патрымпас.
Патолас (самы стары, злева), Пяркунас (цэнтр, сярэдні ўзрост), Патрымпас (малады, без барады, справа)
І можна параўнаць з іканаграфіяй мучанікаў: самы стары злева, сярэдні - цэнтр, малады без барады - справа. Супадзенне? Аднак трэба адзначыць, што на іконах розных часоў назіраецца пэўная блытаніна. Натуральна, што падобныя падабенствы нічога не даказваюць, але паказваюць на магчымыя накірункі пошукаў.