Пачынаю серыю допісаў, якія будуць прысвечаны багам, якіх ушаноўвалі на землях Беларусі. Бо часта пытаюцца, а што ў нас было, калі не было таго, пра што звычайна ў сеціве пішуць. Каб не паўтарацца, буду збіраць паціху патрэбную інфармацыю. Неяк ужо рабіў допіс з разважаннямі пра
ЯрылуАдразу трэба падкрэсліць, што нельга казаць пра існаванне
(
Read more... )
Comments 9
Але ці можна атаясамліваць (ці экстрапаляваць) звесткі з познесярэднявечных крыніц пра балцкае паганства на раннесярэднявечнаыя вераванні славянскіх (ці славянізаваных) тутэйшых жыхароў? І як аддзяліць што менавіта ў Бога з фальклорных збораў ад адзінага хрысціянскага Бога, розных паганскіх бостваў і гіпатэтычнага Дзіеваса?
Reply
Як аддзяліць? Параўнаць кананічныя тэксты з фальклорнымі. Усё што не з кананічных тэкстаў - тое народнае, запазычанае хрысціянствам з паганства. Пра гэты ёсць працы. У тым ліку і пра ўплыў паганства на іканаграфію, на архітэктуру, абраднасць і т.п.
Розныя паганскія багі на вобраз Бога не ўплывалі. Амаль дакладна можна сцвярджаць. Добра прасочваецца, што хрысціянамі падбіраліся адпаведныя персанажы. Каб не моцна адрознівалася, так прасцей вучыць. Розныя паганскія боствы ўплывалі на вобразы розных святых.
Reply
Кананічныя дагматычныя тэксты пакідалі шмат пытанняў, і хрысціянская думка, асабліва ў заходнім хрысціянстве, не стаяла на месцы. не кажучы пра ерасі, і ў афіцыйным вучэнні шмат што змянялася. АЫдносна позна ўзнік культ Дзевы Марыі (няўжо і Дзева-Дзіевас?) і яе ікон, новых святых (той жа Ян Непамук, якога кананізавалі ў 18 ст і які стаў досыць папулярным святым, абаронцам ад навадненняў - няўжо і яго пад нейкага паганскага бога "заточвалі"?). Схаласты шмат чаго навыдумлялі. Ну і рух з вучонай культуры ў народную, як і геаграфічнае распаўсюджанне ідэй і сюжэтаў на прастанародным узроўні ніхто не адмяняў. Прынамсі адносна майго палявання на вядзьмарак мне гэта робіцца больш і больш відавочным.
Reply
Reply
І наконт адкідання кананічнага дзеля высвятлення паганскага - ці дакладна? Адзначаюць жа быццам і ўплывы ерасяў, кшталту маніхейства (здаецца, розныя дуалізмы як Белабог-Чарнабог), не кажучы пра іншыя магчымыя ўплывы, асабліва ў нашай кантактнай зоне.
Як з чортам - ім у фальклоры, па маіх назіраннях, каго толькі не называюць - ад праціўніка Бога-стваральніка да якой хтанічнай кікімары ці жыдоўскага хапуна
Reply
Reply
Але што скажаш тады пра фальклорнага чорта? канкрэтнае боства? напластаванні розных? ці розныя боствы і духі пад адным імем?
Reply
Reply
Leave a comment