КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОДХОД К ОБУЧЕНИЮ В СОВРЕМЕННОЙ ШКОЛЕ
A Competence-based Approach to Teaching in Modern Schools
Сальникова О.А.
Доцент кафедры риторики и культуры речи ФГОУ ВПО «Московский педагогический государственный университет»,кандидат педагогических наук.
Е-mail: oa_s06@mail.ru
Salnikova O.A.
Associate Professor of the Department of Rhetoric and Culture of Speech of the Moscow State Pedagogical University, Candidate of Sciences (Education).
Е-mail: oa_s06@mail.ru
Аннотация. В статье анализируются причины перехода к компетентностной парадигме образования, отличия компетентностного подхода от традиционного (знаниевого), рассматриваются основные трудности внедрения компетентностного подхода и намечаются пути их преодоления.
Annotation. This article analyzes the causes of the transition to the competence-based paradigm of education, differences between the competence-based approach and the traditional, knowledge-based one. General problems of the competence-based approach implementation are considered and ways of their negotiation are proposed.
Ключевые слова:компетентностный подход, метафоры знания, содержание образования, организация образовательного процесса, личностные качества учащихся.
Keywords: competence-based approach, knowledge metaphors, subject-matter of education, organization of the educational process, student personal skills.
http://www.pmedu.ru/res/2013_1_17.pdf