РАЗВИТИЕ СИНТАКСИЧЕСКОГО СТРОЯ ДЕТСКОЙ РЕЧИ НА УРОКАХ ИЗУЧЕНИЯ МОРФОЛОГИИ: СОЧИНИТЕЛЬНЫЕ СВЯЗИ ПРИ ОДНОРОДНЫХ ЧЛЕНАХ
The Development of Syntactical Structure of Children’s Speech in Morphology Classes: Coordinating Connections of Homogeneous Parts
Еремеева А.П.
Профессор кафедры методики преподавания русского языка ФГОУ ВПО «Московский педагогический государственный университет»,доктор педагогических наук
E-mail: mpra_mpgu@mail.ru
Eremeyeva A.P.
Professor at the Russian Language Teaching Methods Department of the Moscow State Pedagogical University, Doctor of Sciences (Education).
E-mail: mpra_mpgu@mail.ru
Аннотация. Статья содержит лингвистическое объяснение особенностей формирования синтаксического строя речи на примере анализа сочинительных отношений между однородными членами. В работе представлено многообразие смысловых значений союзов, намечены методические условия обогащения синтаксиса детской речи на уроках изучения морфологии.
Annotation. The article offers a linguistic explanation of the peculiarities of the syntactical structure of speech formationthrough theanalysis of relations of homogeneous parts and, at the same time, presents a variety of semantic meanings of conjunctions. The author outlines the methodological conditions for the syntax enrichment of children’s speech in morphology classes.
Ключевые слова: синтаксический строй речи, виды сочинительной связи между однородными членами, функциональные особенности морфологических категорий: союз, предлог, местоимение, анализ коннотативных значений при синонимичных связях слов.
Keywords: syntactical structure of speech, types of coordinating connections in homogeneous parts, functional peculiarities of morphological categories: the conjunction, the preposition, the pronoun, analysis of connotations in synonymic word connections.
http://www.pmedu.ru/res/2013_1_14.pdf