Трамвай для короля Данила: лінія через Галицьку площу

May 26, 2018 14:25




Зазвичай у житті я не стараюся суперечити приказці «Добра здобувши, кращого не шукай». Але не сьогодні.
Львівський трамвай непогано охоплює центр міста, кияни цьому б позаздрили. Однак насправді існуючих трамвайних колій не вистачає, а їхня конфігурація подеколи не дозволяє лініям мати високу провізну здатність. Це стримує розвиток трамвайної мережі не менше, аніж брак ліній на околицях міста. Сьогодні я розгляну перший і найкричущіший випадок із таких у центрі міста Лева.

Кільце на Соборній площі.



До 2003 року трамваї третього маршруту розверталися навколо кварталу за схемою Соборна площа - Галицька площа - вулиця Князя Романа і далі на Франка. Ця колія навколо кварталу була реліктом головної трамвайної магістралі міста, лінії проспектом Свободи (тут і далі назви сучасні), Галицькою і Соборною площами. Лінію по Свободи винищили у 1950-х заради будівництва тролейбусу (який теж не завадить містові), однак ця петля лишилася ще на 50 років.



2003 року «анфіладу площ» реконструювали і петлю навколо кварталу закрили, замінивши її розворотом безпосередньо на Соборній. До речі, її ще й досі зображують на схемах зупинок:



Релікт цієї лінії - шмат трамвайних рейок на перехресті із вулицею Франка.



У цьому блозі я вже встиг поскаржитися на трамвайні кільця на Пасічній і Торф’яній, однак Соборна площа б’є всі рекорди недалекоглядності. По суті, у центрі міста трамваї розвертаються ПО ЗУСТРІЧНІЙ СМУЗІ.
Раз:



А за пару хвилин - два:



Цікаво, як часто трамваї впираються в лоб зустрічному потокові авто?



Людині, яка спроектувала цей розворот, варто було б видати запотиличника, але пізно - збудували ж. До 2016 року це кільце не породжувало особливих проблем, 3 трамвайний маршрут в бік Аквапарку сам по собі не мав надто малого інтервалу, щоб створювати тут негаразди (також тут розверталася 11-ка «ТЦ Скриня - Соборна площа», але там ніколи не ходило більше двох вагонів - що можна просто проігнорувати). Однак у листопаді 2016 року навантаження на кільце різко зросло - тут почав розвертатися трамвай №8 на Сихів.
Кілька «вісімок» на кільці підряд? Легко.
Кільце ще якось функціонує - доки на Сихів їздять лише 19-метрові одиночні вагони. Однак цього року місто планує закуповувати б/в вагони із Берліну, причому з однією простою метою - «німці» зможуть працювати по двоє (на відміну від наших вагонів - віртуози слюсарної і електричної справи ЛЕТу повикорчовували реле і роз’єми для їх з’єднання). На Сихів підуть трамвайні потяги завдовжки 38 метрів. Жителі цього району відчують збільшення якості транспортних послуг міста.

Але Соборна встане - вдвічі довші трамваї займатимуть «зону протиходу» вдвічі довше, що знизить пропускну здатність площі.
Як розв’язати цю проблему?

Спочатку, у якості найпростішого рішення, я подумав про те, щоб «розвернути» кільце на Соборній. Жителі Нового Львова бачили, як облаштоване трамвайне кільце на Угорській - тут той же принцип:



Маневр трамваю для розвороту перестав би затикати рух Соборною площею. В принципі, це закрило б проблему, однак я не зміг викинути з пам’яті той факт, що зупинка на Соборній - далекувато від «міста Казимира». Як не дивно, конфігурація лінії зразка 2003 року цього недоліку не мала.
Ще одна проблема міста - вулиця Князя Романа. Магістральні автобуси А-маршрутів, що розвертаються нею, гублять багато часу у годину-пік, щоби проїхати вулицю, вщерть заповнену авто.



Ширини вулиці теоретично вистачає на 4 смуги руху, однак дві крайні смуги постійно запарковані. Що найобразливіше, смуга з боку фотографа, вкрита грубим базальтовим бруком - колишня трамвайна лінія. Зараз там вміщується 30-40 авто, а колись вона пропускала тисячі людей на годину.
Все вищеперелічене  наштовхує на просту думку. Чому б не відновити трамвай через Галицьку площу?



Зупинка «під Конем» у якості кінцевої 3 і 8 маршрутів була б мега популярною, таке продовження трамвайної лінії на 300 метрів могло б привабити багато пасажирів. Потяги на 8 маршруті явно стали б виправданими; і такі самі знадобилися б на 3, особливо, якщо продовжити лінію далі Аквапарку.



Трамвайний поворот на Галицьку площу вписати у схему ОДР набагато простіше, аніж саме кільце на Соборній площі.



У дописах про київські проекти трамвайних ліній я негативно відзивався про ідею ДТІ щодо прокладання нових трамвайних ліній попід бордюрами - ніде розміщувати паркувальні кишені. На вулиці Князя Романа такий недолік став би перевагою; немає швидшого способу розігнати запаркований ряд авто, як прокласти під ним трамвайну колію (погодьтесь, припаркуватися ПРОСТО НА КОЛІЯХ - надто нахабно навіть для наших автохамів). Заразом трамвайна лінія забезпечила б безперебійний рух для 3А і йому подібних - суміщена трамвайно-автобусна лінія є поширеним рішенням для Європи.
У разі спорудження такої лінії разом із тролейбусом у центр міста за озвученим мною варіантом на вулиці Князя Романа складеться анекдотична ситуація: в один бік вулицею їздить трамвай, в інший - тролейбус. Кумедно, але виправдано. До того ж, трамвай із зупинкою «під конем» разом із тролейбусною зупинкою навпроти пам’ятника Данилові Галицькому могли б утворити корисний для міста пересадковий вузол.

Я не стану стверджувати, що в мене є сильні аргументи на користь спорудження такої лінії, однак вона може стати початком корисної для Львова справи - повернення трамваю на центральну площу і вулицю міста; втім, про це в наступному дописі. Чекаю на вашу думку, панове підписники.
P.S. Дякую за виконання фото Квіті Демків.

історія, трамвай, night_dreamer_projects, Львів

Previous post Next post
Up