Щось єдине сказати про Шляйссгайм не можна. Тут треба бити звіти на частини до безкінечності. Або мало не до безкінечності: три замки (в тому числі
Люстгайм), парк, музеї в кожному, музей авіації від Дойчес Музеум та старий військовий аеродром. Так знущатися над своїм вільним часом не буду, бо я теж не завідний ведмедик для написання оповідок та клеєння панорам з наступною їх обробкою. Обмежусь невеличкими ознайомчими фактами та декількома (угу, якраз!) фотокартками.
Палацово-парковий комплекс Шляйссгайм лежить неподалік Мюнхена у містечку Обершляйссгайм (Oberschleissheim, верхній Шляйссгайм) та представляє ще одну, чергову резиденцію могутньої та довгоживучої родини Віттельсбахів. Доїхати можна на S1 у напрямку Freising/Flughafen.
Помістя було закладене герцогом Вільямом V у 1597 році як звичайна
вілла в комплексі з іншими господарськими приміщеннями та спорудами. З 1616 року комплекс переходить до володіння його сину курфюрсту Максиміліану І. Нова віха життя замку-палацу настає з приходом Максиміліана ІІ Емануеля (скорочено: Макс Емануель).
Вид на Новий з балкону Старого [палацу].
Новий замок Шляйсгайм (Neues Schloß Schleissheim) був споруджений в 1701-1704 році Енріко Цукаллі на замовлення Макса Емануеля, якому не припали до смаку недолугі наліплені будинки, споруджені його дядьком. Новий палац повинен був стати символ влади, тріумфу, перемоги над турками та... зрештою, невже мало було амбіційних причин?
Навколо палацу в 1720 році в стилі бароко було розбито парк, для спорудження
фонтанів, які я не мав змоги побачити через осінню погоду, залучили фонтанного майстра Домініка Жірарда. Але це все було потім...
Велика галерея.
Початково Макс Емануель, називаний через колір своєї уніформи «голубим королем», планував замок як літній палац, де можна відпочити, гостей запросити та в черговий раз продемонструвати абсолютизм династії Віттельсбахів та свої імперські претензії на світову корону. На зиму всі покої закривалися і про резиденцію забували до наступного літа. А як же там було зимувати, якщо лише поодинокі кімнати були обладані камінами? Натомість опалюваний
Німфенбурґ підходив якнайкраще. Холодну пору року проводили в ньому.
Не для зимівлі, літа ради.
Такі мінливі позиції курфюрста не могли не позначитися на шляйссгаймській резиденції. Її то приводили до ладу, то знову закидали. А щоб приміщення надарма не пустували, Макс відпровадив туди свою збірню живопису. Таким чином літня резиденція стала галереєю.
Вид з каналу.
Будівництво палацу почали в 1704 році і завершили в 1724. Але через фінансові труднощі втілити цілковитий план будівництва так і не вдалося. Величезний палацовий комплекс, який мав би затьмарити Версаль, залишився на півдорозі під час будівельного марафону.
Основне ядро все ж збудували: величезна махіна в 48 залів була оформлена кращими художниками та архітекторами того часу: Йозефом Еффнером, Якопо Амігоні, Йоган Баптист Циммерман (брат творця
церкви у Візі), Космос Даміан Азам (
Азамкірхе та будинок Азамів неподалік
Зендлінгерських воріт Мюнхена).
Ядро.
Відомий будівничий міста Мюнхена Лео фон Кленце, який доклав свою сміливу руку до творення багатьох споруд міста, у 1819 році приймається внести технічні корективи в будівлю, зокрема у
фасад та деякі крила.
Під час війни споруда неабияк постраждала. Це зумовлено бомбардування неподалік розташованого аеродрому, а замок використали як чудову мішень. Ціле повоєнне десятиліття до руйновищ не бралися, а почали відбудови лише в 1970 році. Не все встигли підготувати до приїзду Заратустри, але навіть відтвореної частини достатньо. Оціночне спостереження робить висновок, що доступних для відвідин покоїв, залів та галерей набагато більше, ніж у Німфенбурзі. Реставрації та відновлення тривають, тому можна їхати туди років через 40 і дивитися на копію палацу після цілковитої реабілітації. А зараз - тільки частково.
Бічний ризаліт.
Що таке ризаліт. Для огляду в рамках музейного відвідування входять вестибюль із мармуровими колонами, парадні сходи з фресками Кузні Вулкану (К. Азам); двохповерховий Великий зал, прикрашений ліпниною (Й. Циммерманн), настельною фрескою та двома полотнами з зображеними перемогами Макса Емануеля над турками; Велика Галерея довжиною 61 метр, створена спеціально як зал для збереження колекцій картин, куплених Максом в Нідердандах; Червоні апартаменти курфюрста, оформлені в білих та золотих тонах; Кімната для очікування аудієнцій, власне Кімната для аудієнцій; Парадна спальня курфюрста; Житлова кімната; Великий кабінет; Червоний кабінет; Мисливська кімната; Нідерландський кабінет живопису. Інше крило палацу мало майже аналогічні приміщення, але для курфюрстерші: Апартаменти в срібних та блакитних тонах, аналогічні Кімнати чекання та Прийому (аудієнцій), Парадна спальня, Кабінет, Камерна капела, Обідній зал з фрескою Каліпсо.
Вестибюль.
Трохи холоднувато виглядає. Каміння все ж навкруги, не скловата.
Зала террена (Sala terrena) для входу до палацу через сад.
Передпокій курпринцеси.
Макет палацового комплексу за планами Макса Емануеля. Десь відсотків 30-40 ще здалося б добудувати.
Кабінет.
Сходи зі скульптурами.
Зал перемоги перенасичений вшануванням Максиміліана ІІ як переможця над турками. У нішах стояли колись трофейні турецькі прапори. Підстельна фреска - Якопо Амігоні (наче не японець).
Великий зал зі скульптурами Циммермана та великою фрескою «Боротьба Енея та Турна за руку королівської дочки Лавінії». Наш курфюрст представлений на ній як Еней №2.
Зал двоповерховий. А чого розмінюватися на дрібні кімнатки?
Настельне деко нехай міфологічне, але ж на мілітаристичну тему.
Ха-ха-ха!
Велика галерея з ефектом «дзеркального коридору» (на фото не видно).
Кімната для аудієнцій курфюрстерші (дружини курфюрста).
Спальня курфюрстерші. Щось схоже в іншому крилі є для курфюрста. Там було темно, фото не робив.
Великий кабінет, далі - житлова кімната курфюрстерші.
Передпокій курфюрстерші.
Досить схожі хороми з іншого боку для Макса Емануеля або вже для його нащадків. Із причин поганого освітлення та реставраційних робіт фотографії у звіті не представлені.
От наче все, що хотів розповісти про Новий палац Шляйсгайма. Хіба додати, що довкола є гарні
клумби, які всупереч осені видають своє неселянське походження. Краї клумб були закриті сіткою поверх рослин (щоб сніг не привалював). Фонтани закрили дошками, а басайн - чистили. Одне з крил палацу зараз ремонтують з обох боків (видно на перших фотографіях), всередині чути шум будівельників. Фотографувати можна досхочу, але більшість кадрів вимагає штатива.
Перейти в палац (неподалік):
Люстгайм Старий замок Для туристів та майбутніх сюди відвідувачів.
Schloss- und Gartenverwaltung Schleißheim
Max-Emanuel-Platz 1
85764 Oberschleißheim
Працює:
Квітень-вересень: з 9:00 до 18:00.
Жовтень-березень: з 10:00 до 18:00.
Вихідний день - понеділок.
Квиток:
Три палаци (Старий, Новий, люстгайм) - 6 євро, пільговий - 5 євро.
Тільки Новий палац - 4 євро, пільговий - 3 євро.