Сьогодні я зачеплю досить банальну, ба навіть, попсову тему - метро на Троєщину. Цей стратегічний містобудівний проект давно перетворився у мем, але це все-одно не понижує серйозність теми.
Власне, писатиму я не лише про Троєщину, а про всю нову гілку метро, яка із цього діла випливає. Згідно з офіційними планами ця гілка називатиметься Подільсько-Воскресенська і, як зрозуміло з її назви, проходитиме вона від Воскресенки до Подолу. На станції «Тараса Шевченка» вона перетинатиме із пересадкою синю гілку, пройде через «Лук’янівську» до «Вокзальної», а там вже і до аеропорту…
З того дня, коли я вперше побачив цю схему, моє щире захоплення нею поступово сходило нанівець: розвиток метрополітену - це надзвичайно добре, але він не має виходити за межі логіки.
Знизивши рівень лірики у цьому дописі, викладу, як же цю нову гілку метро уявляю я, і чому це має бути краще, ніж уже запланований проект.
Подільсько-Воскресенський міст (який супроводжували прокляття незадоволення мешканців Русанівських садів та падіння крану «Захарій») я вважаю річчю недоцільною. Для метро, щонайменше.
Метро з Троєщини має іти коліями міської залізниці! Маючи вже готові рейки, будувати нові колії - неприпустима розкіш! Нинішній Троєщинський швидкісний трамвай міг би сполучатися із міською залізницею і можна було б безпересадково їхати від Троєщини до Петрівки. І навпаки.
Але тут ми стикаємось із двома проблемами:
1) Ширина колій на відрізку швидкісного трамваю дуже ймовірно, що не збігається із шириною колій на залізниці
2) Міст на Петрівку вміщає лише одну колію
Щодо першої проблеми, то вона не випливає із моєї пропозиції, а є наявної і при офіційному проекті. То ж, в будь-якому разі, її доведеться вирішувати черговою реконструкцією Троєщинського швидкісного трамваю.
Друга ж проблема вирішується банальним будівництвом паралельного мосту. Це дешевше ніж Подільсько-Воскресенський міст, арка якого зараз височіє над Дніпром.
Про цю делікатну особливість Петрівського мосту я дізнався, до слова, із цього допису:
http://gogi03.livejournal.com/66801.html .
В ньому була, фактично, викладена ідея, яку я вам описав вище. Бо ж, ідеї літають у повітрі, але не часто, як ми бачимо, залітають у вікна кабінетів чиновників. Певно, у них атмосфера несприятлива.
В цьому ж дописі згадується і перша проблема. Точніше, не проблема, а:
«на Бальзака уложены ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНЫЕ пути, в соответствии с ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНЫМИ стандартами (не знали?).
Необходимо доуложить 1300 м полотна (от проспекта Ватутина до ж/д) и заменить электрооборудование контактной сети. Дешево и сердито.»
Пом’янемо цю особливість. Адже після урочистого запуску Троєщинського швидкісного трамваю було б надзвичайно наївно сподіватися, що вона досі жива.
Тому для реалізації метро на Троєщину необхідна нова реконструкція. Закінчення якої має бути приурочене до Дня Києва.
Продовжимо огляд правильного розвитку метрополітену:
На Правому березі, одразу після станції «Петрівка» від залізничної лінії може відходити відгалуження. Це і буде лінія метрополітену, що подібно до нью-йоркського сабвею може проходити естакадою по промзоні і входити в тунель за вулицею Фрунзе.
Нюансом у реалізації цього варіанту може бути узгодження будівництва із власниками підприємств, повз які має проходити лінія.
Пірнувши в тунель, вагони метрополітену проїдуть повз станції «Лук’янівська» та «Вокзальна», а там вже рукою подати до Солом’янського району і Аеропорту, потенціал якого, на мою думку, використовується досить слабко. Але і це не межа - за Аеропортом на метро чекає Борщагівка!
Переваги цього варіанту перед офіційним планом очевидні. Вони згадуються Віктором Петруком, чий проект я взяв за основу цього допису:
http://petruk.in.ua/sites/default/files/project-files/propoziciyi_shchodo_vnesennya_zmin_do_gp_9_3_obzhato_0.pdf Це економія грошей - не треба будувати зайві колії, переважно використовується вже наявна інфраструктура. Будівництво паралельного Петрівського мосту значно дешевше за вже, на жаль, почате будівництво Подільсько-Воскресенського.
Безпересадковий рух із Троєщини до Вокзальної - річ актуальна, як не крути.
Пересадка на «Петрівці» також актуальна, більше, ніж на «Тараса Шевченка», враховуючи пасажиропотік цих станцій.
Недолік розписаного мною проекту теж очевидний: неповороткий та неекономний офіційний план вже втілюється. Кожен може помилуватися недобудованим Подільсько-Воскресенським мостом з будь-якого оглядового майданчика, а якщо Вантовим мостом завітає на Рибальський острів, то побачить майже добудовану станцію «Суднобудівна». Така от прикрість.
Можливо, за таких обставин, цей мостовий перехід варто віддати лише під автомобільний рух. Міст уже є, а будувати зайву лінію метро сенсу нема. До цього схиляється у своєму проекті Віктор Петрук. А що ще робити?
Є ще один цікавий варіант, на який я натрапив у своїй стрічці друзів - пустити цим горе-мостом трамвай, який поєднається із трамвайною системою Подолу:
Зайвий безпересадковий рейковий маршрут з Троєщини на Поділ, Вокзал і Борщагівку (як можна провести маршрут від швидкісного Борщагівського трамваю до Подолу, я напишу окремий допис) не завадить. Хіба що, трамвай цей має бути швидкісним, бо троєщинці мають не настільки міцні нерви, аби трястися у ностальгічному трамвайчику цим неекономним гаком крізь Труханів острів.
Як пропонує Василь Бабич (чиї пропозиції в цій сфері, на мій подив і радість, виявилися подібні до моїх), цей компромісний трамвайний маршрут може стати дійсно Подільсько-Воскресенським. Не пропадать же добру! Ця лінія потягне за собою реконструкцію рейок трамваю на Валах. Хоча, ця нагода випаде ще через реконструкцію трамвайного маршруту Вокзал-Поділ.
Тривалий час цей проект може побути замороженим, бо він не є актуальним. Підрядникам будівництва нинішнього меганеекономного мостового переходу варто віддати новий проект, наприклад, описаний в цьому дописі. Як компенсацію замороження Подільсько-Воскресенської авантюри.
Авжеж, всі вищезгадані пропозиції - лише напівміри для врятування Троєщини. Лінія по Бальзака не може взяти на себе роль повноцінної лінії метро, необхідні нові будівництва (тому витрачати кошти на офіційний Подільсько-Воскресенський маршрут - злочин!). Але це вже інша історія.
За матеріали дякую
gogi03,
vasyl_babych,
mbarashkov, Віктору Петруку (
http://petruk.in.ua/content/propoziciyi-shchodo-rozvitku-reykovogo-transportu) та іншим людям, що надихнули мене на ці роздуми, а також
samsebeskazal за фотку нью-йоркського метрополітену. Хто-зна, може всі ці люди так і не дізнаються про те, що я їм дякую)