Іммануїл Кант, "Основи метафізики моральності":
Ніде в світі, та й ніде поза ним, неможливо мислити нічого іншого, що могло б вважатися добрим без обмеження, окрім однієї тільки доброї волі. ...
Добра воля добра не завдяки тому, що вона приводить в дію або виконує; вона добра не в силу своєї придатності для досягнення якої-небудь поставленої мети, а
(
Read more... )
Comments 12
таке формулювання явно протирічить ротбардіансько-мізесіанському розумінню шкал цінностей і раціональної дії.
Reply
Якщо я правильно розумію твоє зауження.
Reply
Reply
Reply
Щодо Канта.Межа між свободою й несвободою - це межа між відсутністю й наявністю примусу. В наведеній цитаті Канта жоден примус не схвалюється, оскільки мова не про правову/неправову поведінку, а про моральну/аморальну з точки зору автора. Крім "Основ метафізики моралі" в нього є "Метафізика моралі", перша частина якої ("Наука права") присвячена саме праву й примусу.
Щодо Ренд.Ренд напряму суперечить суб'єктивній теорії вартості, згідно якої добровільний обмін завжди є жертвою блага, що цінується менше заради блага, що цінується більше. Жертва, підкреслюю, не "добра заради зла" чи "зла заради добра", а "добра заради добра", що в наведеній Ренд парадиґмі вважається неможливим. Це властивий їй досить сумнівний літературний прийом - з метою засудження урядової псевдодоброчинності намагатися довести нібито аморальність доброчиннсті взагалі.
Reply
По Канту. Звичайно тут мова не про свободу. Я знаю, що таке свобода і що Кант був прихильником свободи. Тут про інші речі (жертовність, заперечення цінності дії на противагу наміру).
По Ренд. Обмін блага, що цінується менше на благо, що цінується більше [b]не є жетвою[/b]. Обмін більш цінного блага на менш цінне - це жертва.
Reply
Reply
"Если обменять цент на доллар, это нельзя назвать жертвой; все иначе, когда доллар меняют на цент." (про обмін "добра заради добра")
"Если вы помогаете деньгами другу, это не жертва; если вы отдаете деньги первому встречному, речь идет о жертве." (про доброчинність(допомогу іншим) і її відмінність від жертви)
Reply
Leave a comment