Сьогодні розкажу про залізницю Нідерландів - про потяги, вокзали, систему оплати та деякі досить несподівані деталі. Запрошую до перегляду.
1. За своїми розмірами Нідерланди є десь як дві Львівські області, тому за розміром тамтешня залізниця є відносно невеликою та посідає
58 місце в світі. Тому на перший план тут виходить густина колій та регулярність руху потягів. Навіть схема залізничної мережі, що висить на кожному вокзалі, своїм дизайном більше нагадує схему метро. Особливо щільною мережа є на півдні країни, де великі міста знаходяться дуже близько одне від одного.
2. Розклади всіх потягів дуже жорсткі і надруковані на папері. На кожному вокзалі є стенди, де можна перевірити час відправлення та навіть платформу для потягів всіх напрямків. Цікаво, що час прибуття та відправлення потягів стандартизовано - наприклад на цьому фото видно, що потяги з Ейндховена до Гааги віїжджають чітко щопівгодини. Потяг на Роттердам взагалі їдуть кожні 15 хвилин у фіксований час. Тому для Нідерландів цілком звичною є картина, коли з сусідніх колій одночасно рушають кілька потягів та досить довго їдуть паралельно сусідніми коліями. Щоправда, ця щыльнысть руху
часами призводить до зіткнень.
3. Купити квиток можна у автоматах на вокзалі. Щоправда, все не так просто - більшість автоматів приймають лише банківські картки, і то лише певного типу. Є автомати, які приймають монети, але їх може бути лише кілька на весь вокзал і їх ще треба знайти серед інших. Приймати банкноти ці автомати не вміють - їх доводиться розмінювати у іншому спеціальному автоматі або у магазині поруч, якщо розмінний автомат не працює (як той, що на фото).
4. Крім автоматів на кожному вокзалі є також такі квитково-сервісні центри, де той самий квиток можна олдскульно купити в живого касира. Сусідом цих сервісних центрів завжди є пункти обміну валют, що дуже зручно для туристів.
5. Квитки розміром з візитну картку виглядають так. Крім ціни власне проїзду до вартості одноразових квитків щоразу також додається 1 євро за сам бланк. Ціни не маленькі. Наприклад, поїздка з Ейндховена до Роттердама, за яку беруть майже 18 євро, триває 40 хвилин (відстань по прямій близько 90 км).
Крім одноразових квитків існують також різноманітні проїзні, про які можна
почитати на сайті голландської залізниці. Щоправда проїзні вартість проїзду аж ніяк не здешевлюють. Наприклад тижневий квиток на всі види внутрішніх потягів коштує 150 євро, тоді як я за тиждень, купуючи разові квитки майже щодня, витратив на третину менше.
Кожен квиток діє протягом цілого дня - можна їхати будь-яким потягом потрібного напрямку у будь-який час. Це дуже зручно, бо не потрібно поспішати на вокзал на якусь конкретну годину. З іншого боку, може трапитися так, що вам не вистачить сидячого місця і доведеться їхати, стоячи у тамбурі, наче у електричці.
6. Перед посадкою до потяга квиток треба прикласти до валідатора. Деколи залізничні квитки діють і в міському транспорті - наприклад гаазький трамвай прийняв його без проблем, а ось автобус в Утрехті вже не був таким гостинним.
7. Особливістю голландської системи є те, що квитком треба пікати не лише на вході, а й на виході (це стосується і потягів, і міського транспорту).
8. Звісно, що на перонах є електронні табло, що інформують про прибуття найближчого потяга.
9. Є різні типи потягів. Інтерсіті це швидкісні внутрішньоголландські потяги, Спрінтер - електрички, які ходять фактично на ті ж самі відстані, що й Інтерсіті, але їдуть повільніше, роблять гаки та значно частіше зупиняються дорогою. Вартість проїзду при цьому буде така сама квиток же універсальний. З великих міст стартують також швидкісні міжнародні експреси типу TGV чи ICE. Головним оператором пасажиських перевезень є державна компанія
NS (Nederlandse Spoorwegen), але є ще майже десяток приватних компаній, які працюють на другорядних лініях.
10. А тепер перейдемо до рухомого складу. Найбільше звертають на себе увагу своїм незвичним виглядом потяги
NS ICM Class 4000/4200. Ось він стоїть на вокзалі Роттердама.
11. Вони випускалися з 1977 по 1994 роки
заводом Talbot, що в німецькому Аахені і їхніх розробників явно надихали літаки-винищувачі Другої Світової.
12. Цей плоский ніс у поєднанні з кабіною на даху виглядає дуже незвично. З 2006 року їх почали поступово модернізовувати, але суттєвих змін у зовнішності вони при цьому не зазнають.
13. Цікаво, чи зустрічаються подібні потяги ще десь окрім Нідерладнів?
14. До речі, на попереджувальних знаках стилізовано малюють потяг саме цієї моделі.
15.
16. Іншим поширеним міжміських потягом є більш новий двоповерховий
NS VIRM Class 8600/8700/9400/9500 17. Вони випускаються з 1994 по сьогодні. Спочатку їх будував французький завод
De Dietrich Ferroviaire, але згодом їхнє виробництво перенесли на згаданий вже завод Talbot у Німеччині. Також їх випускають на заводах Bombardier.
18.
19. Всередині вони виглядають так.
20. На другому поверсі намеє полиць для багажу, зате значно кращий вид з вікна. До речі, дякую Павлові Сирватці на компанію :)
21.
22. Це вагон другого класу, до речі.
23. Велике здивування чекало у вагонному туалеті. Після натискання сенсорної кнопки з діодною підсвіткою почулося жужжання електроприводу, заслонка опустилася і вміст унітазу полетів у дірку, крізь яку було видно миготіння шпал. Від вилизаної до блиску Голландії я такого не очікував.
24. Більше культурних шоків помічено не було.
25. Хіба що невелика порція вандалізму на додачу.
26. Взагалі у Голландії є невелика проблема з розмальовуванням потягів графітчиками (на фото - Утрехт).
27.
28. Зустрічаються і більш старі даблдекери. Особливий кайф те, як перекликається розфарбування потягів із логотипом залізниці.
29.
30. Те, про що я писав вище - на під'їзді до вокзалу паралельними коліями майже завжди одночасно їдуть кілька потягів.
31. Ось показалися хмарочоси Гааги. До речі, досить часто можна побачити дерев'яні шпали.
32. Як я вже згадував, крім швидкісних Інтерсіті є й електрички. Ось одна з них стоїть на вокзалі Гааги.
33. Ці потяги
NS Sprinter Lighttrain Class 2400/2600 є одними з найновіших у Нідерландах - їхні різні модифікації випускали з 2007 по 2012 роки заводи Bombardier та Siemens. До речі, зверніть увагу на елегантну форму колон, що тримають накриття над перонами вокзалу у Роттердамі.
34.
35. Всередині дуже схоже на трамвай, тільки з багажними полицями (фото з Вікіпедії).
36. Тут видно більш старі електрички родом з 1970-х років поблизу роттердамського вокзалу.
37. Ще донедавна Нідерландами їздили і ось такого плану потяги, але буквально останніми роками їх повністю вивели з експлуатації.
38. Дорогою між містами чимало багаторівневих залізничних розв'язок, а самих колій дуже часто йде по дві у кожну сторону - одною котяться електрички, іншою їдуть швидкісні потяги.
39.
40. І куди ж без мостів?
41. А тепер ще про вокзали. Ось для початку ейндховенський. Всередині зараз йде ремонт, тому більшість приміщень є зачиненими, а ніжній ярус закритий фанерою.
42. Вокзал двосторонній. Зі сторони центру міста зроблено парковку для таксі, приватних авто та велосипедів.
43. З протилежного боку автобусна станція.
44. Прохід під коліями виглядає дуже утилітарно.
45. Хоча і не без цікавих деталей.
46. Вхід зі сторони автобусної станції.
47. Вихід на перон.
48. Клумба на пероні.
49. Взагалі скромний вокзал Ейндховена дещо випадає із загальної картини, адже загалом у Нідерландах остання п'ятирічка, схоже, була присвячена будівництву нових вокзалів - у багатьох містах вони відкрилися зовсім нещодавно. Ось, наприклад, футуристичний вокзал Роттердама.
50. Фотографії на жаль не здатні передати відчуття, які виникають, коли бачиш це вживу вперше та вивертаєш шию, намагаючись зрозуміти логіку цих зламів.
51. Накриття над перонами.
52. Навіть в середині вокзалу на перонах стоять таблички з назвою станції.
53. Вздовж проходу під коліями звісно повно різноманітних кафешок.
54. Є і окремий перехід над коліями - саме з нього зроблене фото №10.
55.
56. Звична картина у Нідерландах - товарняк, що спокійно котиться просто крізь пасажирський вокзал. Цікаво, що у Ейндховені для цього виділили окрему колію, закриту шумозахисним екраном, тоді як на модерновому роттердамському вокзалі з цим вирішили не заморочуватися.
57. Інтер'єр роттердамського вокзалу. Ескалатори по центрі фото вдалині ведуть до туалетів.
58. Особливість нових голландських вокзалів у тому, що без квитка на потяг ви взагалі не зможете ні потрапити на перон, ні вийти на вулицю - шлях перегороджують валідатори з турнікетами, які відкриваються лише якщо прикласти до них квиток чи проїзний. Так-так, і на вихід теж.
Власники проїзних можуть пройти в середину на 20 хвилин, після чого треба виходити, інакше система подумає, що ви кудись поїхали.
59. Роттердамський вокзал також двосторонній і протилежна його сторона виглядає значно скромніше.
60. Цікаве місце неподалік вокзалу - діючі колії перетинають покинутий залізничний віадук Хофплейн, збудований у 1908 році.
Зараз є плани облаштувати на ньому парк на кшталт нью-йоркського Хай Лайну.
61. Вокзал Гааги, відкртий після реконструкції буквально на початку цього року, всередині схожий на декорацію до фільму "Назад у майбутнє". До речі, тут чомусь обійшлися без валідаторів з турнікетами.
62. Дах.
63. Люстра у холлі (такі самі є і у роттердамському вокзалі також).
64. Над вокзалом стоїть офісна будівля.
65. Утрехт. Невелика станція на околиці.
66. Інтер'єр центрального вокзалу.
67. Довкола суцільний будмайданчик.
68. Автобусна станція здивувала відсутністю навігації.
69. А так виглядає вокзал міста Делфт з населенням менше 100 тис. чоловік. Стара будівля стоїть в стороні, тоді як нову збудували просто над коліями.
70. Інтер'єр.
71. На стелі нанесено старовинні гравюри таким чином, що малюнок складається докупи, якщо дивитися на нього з певних точок.
72. Спуск на перон.
73.
74. І наостанок туристичний Амстердам.
75. Накриття над перонами.
76.
77.
78.
79. Нова секція накриття поруч зі старим зроблена у співмірному масштабі, але за сучасними технологіями без копіювання старовини.
80. На цьому все. Дякую всім за увагу.
Дивіться також:
Залізнична Швеція Залізнична Польща Бутерброд по-краківськи (або екскурсія краківським залізничним вокзалом) Привокзальна площа здорової людини