Dec 14, 2006 15:18
Щодо правди - все більш-менш зрозуміло. Її "родичі" відомі - правий, праведність, справедливість та ін. Головна ідея - "відповідність тому, як повинно бути".
А от істина - звідки це слово, хто його "родичі"?
Етимологія
Leave a comment
Comments 26
истина и́стина укр. íстина, др.-русск., ст.-слав. истина άλήθεια, ἀκρίβεια (Супр.), болг. и́стина, сербохорв. и̏стина, словен. ȋstina, чеш. jistinа "истина", др.-польск. iścina "истина, капитал, наличные деньги". От и́стый.
Схоже походить від чистий.
Reply
істота, існує - найближчі українські слова
Reply
істина з того самого кореня, що й один з коренів дієслова "бути". Споріднене з суть, єсть, існувати. германське ist. На відміну від "нормативного" правда (правий, правити, і т.д.), істина, якщо вона дійсно походить від "бути" позначає не те, що "правильне", а те, що просто є. Тобто це старше, глибше і ширше поняття.
непрофесійна німецька етимологія має подібний випадок із словом Wesen, яке означає приблизно те ж, що і суть, сутність, "глибший" варіант латинського есенція. Приблизно те ж що й істина, можливо трохи вужче. Так от, його виводять від одного з коренів дієслова бути - -wesen, він зберігся у формі gewesen (+ англ. was), а також в словах типу Аnwesenheit/Аbwesenheit - присутність/відсутність.
Цікаво, чи є "професійні" дані які можут спростувати або підтвердити цю версію про істину.
Reply
Reply
От цікаво, яким чином від "той, цей" утворився смисл "справжній"?
Отже, при початках наша "істина" була близька до того, що схоласти назвали haecceitas?
Reply
Reply
До речі, використання "істини" і "правди" задає різні контексти. "Правда" була характерна для візантійської (згодом - православної) традиції. У цьому понятті поєднувався пізнавальний і моральний аспект - "відповідність належному". Тоді як "істина" передбачала лише пізнавальний аспект без моральної оцінки - "відповідність існуючому" (таке розуміння превалює в західноєвропейській традиції). Не випадково саме таке розуміння сприяло становленню науки (з її невід"ємною рисою - об"єктивністю) і розмежуванню "суджень про факти" та "суджень про цінності" (ясна річ, це розмежування не є абсолютним. Однак важливим є прагнення до об"єктивності, до якомога меншої ціннісної заангажованості в науковому пізнанні).
Reply
це дуже поширена омана. Є інші точки зору на денотат науки :
"Началось это в эпоху Возрождения с того, что перестали пытаться как раньше проникнуть в тайны природы целиком и удовлетворились ее поверхностным исследованием."
(Р.Музиль)
Reply
Reply
Reply
Reply
Reply
якщо ПОВЕРХНЕВО знайомитися з філософією, скжімо, на рівні викладача вузу , то дійсно не можна ставити поруч. Але якщо любити філософію і ставитися до життя екзистенціяльно, то...
Reply
Reply
Leave a comment