Скептичний вираз, що історія вчить тому, що вона нічому не вчить, на жаль, залишається й нада
лі актуальним. Зокрема це продемонстрували нещодавні дебати з приводу затвердження прапора Закарпатської області, де знову було висунуто залізний закарпатський аргумент: “...а й зато!” Ця феноменальна властивість чути тільки власні докази і не чути голосу ближнього, ані голосу історії змушує з сумом дивитися не тільки на минуле. Впертість і глухість ніколи не об’єднували, а служили чудовим засобом для маніпуляцій ззовні. Ми, здається, розпрощалися з тоталітаризмом, але так і не подолали його у способі власного мислення. Складається враження, що не помічаємо часу, в якому живемо, не хочемо усвідомити, що в добу глобалізаційних процесів, коли інформація стає одним з найважливіших чинників цивілізації, під загрозою опиняються уже сформовані мови невеликих народів, а не те, що ідеї штучного створення нових.
Заручником новітніх політичних проектів виявилася і дискусія щодо прапора області, де стверджувалося, що прапор - це “душа народу”, а виглядати мусить тільки так, як цю “душу” придумали в першій половині 1990-х років, тобто верхня половина прапора синя, а знизу дві чверті білого і червоного. Цікаво, чому саме таке знамено
повинно стати символом області, адже воно не має ні історичної традиції, ані геральдичних підстав; чи знову тут головний принцип “...а й зато!”? Виникло це знамено, коли все частіше на мітингах в Ужгороді використовували синьо-жовтий прапор, то ж невідомий “геральдист”, щоб довго не думати, використав синє полотнище українського, а жовте замінив двома - білим і червоним. Цікаво, що таким чином зумів створити прапор, який прийнято і меншиною гагаузів у Молдові.
То ж спробуємо з’ясувати етапи формування символіки на Закарпатті. Хоча особливої надії бути почутим немає, бо сподіватися на повагу до думки, коли не поважається ніщо, окрім сили, є справою приреченою.
Висловлені під час обговорення думки про існування національної символіки в епоху середньовіччя безпідставні, бо символами державної влади тоді користувалися тільки володарі, знамена яких відображали не краєвиди, а геральдичні знаки феодалів, що належали цій родині. Про національні кольори можна говорити хіба що з кінця XVIII ст., коли ідеї просвітництва вплинули на залучення народних мас до усвідомленого політичного життя. Формування історичної свідомості серед населення поступово впливало на утворення “національних держав”, де джерелом влади почали вважати суспільство, народ. Об’єднати цю, часто різношерсту спільноту можна було лише прищепленням усвідомлення спільної історичної долі та єдиного громадянства, що вимагало формування також знаків такої влади.
Наприкінці XVIII ст. у Франції з’явилися знаки національної єдності та нової влади у вигл
яді революційного триколірного знамена. Свіжий подих раціоналізму, де для самоусвідомлення історія почала відігравати особливу роль, активно ширилися цілою Европою, що викликало на континенті неоднозначні події. Проблему відсутності власної історичної доктрини, без якої руське (українське) населення краю було приреченим стати тільки генетичним матеріалом для формування інших націй, чудово усвідомлював єпископ Мукачівської єпархії Андрій Бачинський (1772-1809). Тому він прагнув створити власну освічену інтелігенцію, для чого отримує від цісарського двору ряд стипендій для вихідців з територій єпархії. Усвідомлюючи значення історії для формування спільної свідомості населення, він всіляко сприяє Іоаникію Базиловичу в написанні його першого історичного дослідження.
До речі, не випадково було вибрано для дослідження постать Федора Корятовича, бо саме ця постать мала стати підтвердженням існування в краї власної політичної традиції у часі середньовіччя. Бачинського можемо вваж
ати батьком не тільки будительста, але і всієї новітньої історії Закарпаття.
На цю пору кольоровим знаком Мукачівської єпархії виступало поєднання синього і жовтого, що зауважуємо на збережених гербах єпископа та на кінській упряжі, яку імператриця Марія-Терезія у 1770-х роках подарувала владиці з нагоди інтронізації
1. У часі Йосифа ІІ нагороди сановники Мукачівської єпархії отримували на стрічках цих кольорів, адже саме вони вважалися кольорами руської церкви, яка була для населення Закарпаття не тільки формою релігійного життя, але в умовах Австрійської імперії виступала єдиною формою національної самоорганізації. Церква справді стала заборолом національної ідентичності та сприяла формуванню історичного самоусвідомлення народом.
Герби жуп: Ужанської, Уґочанської, Березької та Марамороської
Однак, після смерті єпископа всі ці важливі процеси пішли на спад. Освічені завдяки старанням єпископа представники українського народу не могли знайти собі місця у власній батьківщині й були змушені шукати застосування своїх знань за кордоном, зокрема у Російській імперії. Так Закарпаття і зустріло весну народів 1848 р., коли центральна Европа переживала національне відродження, оперте на романтизованій історії. Ці події стимулювали руську (українську) інтелігенцію, зокрема Адольфа Добрянського, прагнути створити єдине руське воєводство у складі Австрійсь
кої імперії, до якого планувалося включити Підкарпатську Русь, Галицьку Русь та Буковину, у проекті конституції на прапорі цього утворення мали бути синя і жовта барви як руські.
Проте, надіям на національне відродження не судилося збутися, і чим менше сподівань залишалося на добру волю центрального уряду, тим сильніше звучали ідеї панславізму. Серед інтелігенції та завдяки її впливу в середовищі селянства все більш привабливою виглядала необхідність опиратися на “общерусский” ґрунт, який мав полегшити відродження національної свідомості русинів за Карпатами. До того ж російська дипломатія активно сприяла цим процесам в Австрійській імперії, а, отже, руська інтелігенція не залишалася сам на сам з не завжди лояльною державою. Панславізм помітно вплинув на процеси відродження більшості слов’янських країн, зокрема Словаччини, Сербії, Болгарії. На Закарпатті, де населення належало до руської церковної традиції, ці ідеї зменшили силу пошуків власного культурного поступу, а переорієнтували погляди багатьох на схід, звідки очікувалася допомога в національному визволенні. Значною мірою така ситуація призвела до того, що на спробах формування оригінальної мови та самосвідомості було поставлено крапку. У більшості будителі починають послуговуватися російською мовою, а не прагнуть піднесення власної, народної. Разом з надіями на Росію, інтелігенція краю своїм знаком все частіше визнавала російський триколор: біло-синьо-червоний, який так чудово засвідчив мілітарну потугу Російської імперії під час придушення угорського повстання.
Таким чином, зауважуємо два етапи формування національної свідомості у краї. Перший - доба А.
Бачинського, яку символізують синьо-жовті кольори, та період національного романтизму, замішаного на панславізмі, коли інтелігенція Закарпаття прийняла за принцип розвитку загальноросійську платформу, чим було вирішено процес формування “окремого східнослов’янського народу”.
Ідеї “общерусскости” дожили до початку ХХ ст. і отримали новий поштовх від російської еміграції в умовах демократичної Чехо-Словацької республіки, коли разом з підсиленими емігрантами-українцями вступили у складні взаємини між собою. Це проявилося і при створенні крайового герба Підкарпатської Русі, яка разом з входженням до складу Чехо-Словацької республіки мусила мати і свій крайовий знак, якого як адміністративно-політичне утворення ніколи не мала. Автономна директорія, очолювана А. Волошином, спираючись на романтичні ідеї Корятовичевої традиції, в центр герба поставили княжий щит з двораменним хрестом (зображений у книзі І. Базиловича), до якого планувалося додати знаки з чотирьох жупних гербів. Це було обґрунтовано, бо єдиними історичними адміністративно-територіальними знаками сучасної Закарпатської області були герби чотирьох жуп, а княжий щит мав символізувати володаря, опікуна церкви східного обряду.
З відомих земельних гербів найдавнішим і найбільш класичним з точки зору геральдики зали
шається герб Ужанської жупи. Герби Березької, Уґочанської та Марамороської жуп є пізнішими і належать до так званої групи розповідних гербів
2, які складалися з певним дотриманням законів геральдики та з підкресленням місцевих особливостей у знаках.
Герб, запропонований від партії Гагатко-Цурковича, складався з двох полів: перше - синього кольору з жовтим трираменним хрестом на жовтих горах, і друге - білого кольору з червоним ведмедем (знак особливо характерний для російської геральдики) на синіх горах. Таким чином, навіть “русофіли”, усвідомлюючи значення церковної традиції для самосвідомості населення Закарпаття, не змогли проіґнорувати синьо-жовті кольори Мукачівської єпархії. Ліве поле було чітко витримано в червоно-синьо-білих кольорах.
Печатка Підкарпатської Русі міжвоєнного періоду
Сучасний герб Закарпаття, по суті, створений на основі герба, який був запропонований партією Гагатко-Цурковича. Проте у проекті професора Празького університету Густава Фрідріха церковну атрибутику - хрест - було випущено, а залишилися тільки три жовті стрічки на синьому тлі. Змін зазнало і ліве поле, бо з-під ніг ведмедя було забрано сині гори. Таким чином, у новому гербі зроблено спробу примирити конфліктуючі, на той час в Підкарпатській Русі, погляди
[1]. Адже у гербі залишилися обидва кольорові поєднання, а разом з тим символ впертої сили - зображення ведмедя. Тож сучасний герб Закарпатської області поділено на дві половини, тобто він складений з двох знаків. Праве, головне, пол
е має синій колір і три золоті смуги, ліве, зовнішнє, поле - білого кольору зі знаком червоного ведмедя. Таким чином, цей знак став першим гербом, який представляв адміністративно-територіальне утворення Підкарпатська Русь, територія якої майже співпадає з сучасними межами нашої області.
Тож, беручи до уваги геральдичний принцип, що геральдика не придумовується, а успадковується, при створенні прапора необхідно опиратися на існуючий герб Закарпатської області, адже він має уже майже столітню історію. Керуючись принципом, що знамено має відображати герб геральдичною ієрархією кольорів для створення прапора, де першим виноситься колір знака, а далі щита, при створенні відповідного знамена, кольори розподіляться наступним чином: жовтий, червоний, синій і білий. Така послідовність зумовлена тим, що у геральдиці перевага надається саме правому полю щита як вищій стороні (англ. dexter - правий, вправний), а не лівому (англ. sinister - лівий, поганий, зловіщий)
[ 2]. Тож кольори переважаючого щита є синьо-жовті, через що ці кольори повинні бути включені до прапора як кольори головного поля щита. Слід відзначити, що чотирикольорові прапори притаманні скоріше для країн Африки та Азії, і майже не зустрічаються в Европі. Тому найлогічніше було б використати саме головний, правий, щит як основу прапора. Саме таким прикладом є створення прапора Австрійської республіки замість колишнього імперського. Тут кольори головного щита розміщено на грудях чорного двоголового орла, зображеного на золотому тлі, і їх взяли за основу прапора республіки. Для повстання куруців 1703-1711 рр. один із прапорів зі смугами червоного і білого кольору було створено як відображення правого щита угорського герба.
Разом з геральдичними перевагами цих кольорів маємо й історичні, адже, як зауважувалось, синя і жовта барви пов'язані з їх використанням у знаках Мукачівської єпархії, як символ руської церкви. Ці ж кольори бачимо на давніх прапорах найбільших міст Закарпаття: Ужгорода, Берегова та Мукачева.
Сьогоднішнє твердження багатьох “істориків”, що біло-синьо-червоне поєднання - це слов’янські кольори, можливо, і має сенс, коли ідеї панславізму прагнули всі слов'янські ріки скерувати в єдине російське море, але в часі зовсім інших викликів і прагнень, такі спекуляції можуть виявитися нищівними не тільки для Закарпаття, але і для цілої України. Зауважимо, що кольори не можуть бути слов’янськими чи германськими, або угро-фінськими, вони можут
ь бути тільки геральдичними чи не геральдичними.
Проекти гербів Підкарпатської Русі від партії Гагатко-Цуркановича (зліва)
та від Автономної директорії А. Волошина, виконані в синьо-жовтих кольорах
Зі сказаного бачимо, що історичні поєднання жовтого і синього є давнішими, аніж поєднання біло-синьо-червоного. Надзвичайно важливим є те, що синьо-жовте поєднання пов’язане з подіями 1939 р., коли Закарпаття вперше проявило себе не як об’єкт політичного права, а зробило спробу стати суб’єктом історії. Усвідомлення себе частиною української нації та прагнення власної державності відбулося під синьо-жовтими кольорами. Вся новітня історія Закарпаття відродження державності й свободи на початку 1990-х років відстоювалася також під цими кольорами. Це і визначило наші кольорові переваги. Щодо самого знамена, то насмілимося запропонувати наступні три варіанти:
І. Відображає праве поле щита з трьома золотими (жовтими) смугами, що символізують головні ріки (Уж, Латориця і Тиса), навколо яких сформувалися чотири комітати (Унг, Берег, Уґоча та Мараморош). Ці жупи складали територію сучасного Закарпаття. Таким чином, проект прапора - це сім горизонтальних смуг, де перша, третя, п’ята, сьома - сині, а друга, четверта і шоста - жовті. Цей прапор може використовуватися з гербом на центрі, як парадний, або без герба - як повсякденний. Разом з тим за своїм малюнком цей прапор нагадує знамено куруців, а кольори нагадують Карпатську Україну та процеси демократизації початку 1990-х рр. Таке знамено рисунком і формою нагадувало б дві важливі події в історії краю, в яких місцеве населення взяло найактивнішу участь.
ІІ. За символікою такий самий, як попередній, але за формою міг би стати успадкуванням уже існуючо
го знамена. Це історичний прапор Ужгорода з трьома жовтими смугами по діагоналі. Успадкування знака головного міста було б логічним з огляду на те, що знамена суверена найчастіше використовувалися і васалами, а першість Ужгорода могла б розкриватися через прийняття його знамена для цілої області.
ІІІ. Полотнище розділене білим хрестом на чотири поля. Два праві поля - синього і жовтого кольорів, а ліві - жовтого і синього. Поля символізують чотири комітати, а білий хрест є знаком духовної єдності населення у лоні історичної Мукачівської єпархії. Разом з тим цей білий хрест міг би стати відображенням принципу побудови гербів Березької та Уґочанської жуп.
1 Кобаль Й. Віднайдено невідомий портрет Андрія Бачинського // Фест. - 2003
2 Штернберг Я. Регіональні герби краю // Новини Закарпаття. - 1990.
[1] Філіпов О. Таємниця герба Підкарпатської Русі. - Ужгород; Карпати, 2006.
[2] Mayer F. Handbook of ornament. - New York.