Між віршем «Вручаніе» («Я русин был, есмъ и буду…»), оприлюдненим 1850 р. греко-католицьким священиком Олександром Духновичем (1803-1865), і помислами Закарпатської обласної ради 2007 р., причарованої главою секретаріату президента України Віктором Балогою (нар. 1963 р.), лежить півторастолітня прірва.
Наразі ці знакові постаті крайової історії мають один до одного умовний стосунок: як означення часових рамок локальної дискусії на задану в заголовку нашої статті етнополітичну тему, з приводу котрої доводилося полемізувати й авторові цих рядків
[1]. Отже, спробуємо реконструювати і прокоментувати сучасний стан «русинського питання».
Серед п’ятдесяти прийнятих рішень 7 березня 2007 р. Закарпатська обласна рада (усіх мандатів 90) проголосувала і за визнання національності «русин».
[1] Офіцинський Р. Безплідна інтрига коштом держави: [Про рішення Закарпатської обласної ради про визнання національності «русин»] // Урядовий кур’єр. - 2007. - 28 березня. - С. 20; Його ж. Куди ведуть свіжі сліди «русинської інтриги»? // Трибуна. - 2007. - 31 березня. - С. 1, 6; Репортер (www.ua-reporter.com). - 2007. - 1 квітня.
Із 79 присутніх за це висловився 71 депутат, у т. ч. фракції «Нашої України» та її союзників по облрадівській більшості - Партії регіонів. У проекті пропонували внести позицію «русин» до переліку національностей області, котрого, до речі, документально не існує. Потім щось із голосу правили і в сумбурі (депутати виходили-заходили цілими фракціями) проголосували. Про дотримання процедури не йшлося.
Кінцеву редакцію рішення «Про визнання національності русин» майже на тиждень засекретили. Аж у нещасливий вівторок 13 березня, на другий день після затяжних вихідних, прес-служба обласної ради процитувала постановляючу частину. У ній привертають увагу пункти: «1. Визнати на території Закарпатської області національність «русин». 2. Звернутися до Верховної Ради України з клопотанням про визнання національності «русин» на законодавчому рівні»
[1].
Правовий нігілізм очевидний. Утім, не про законність ішлося, а про маніпулятивний політефект. 27 березня 2007 р. прес-служба обласної ради пояснила «назрілість» ініціативою «групи депутатів, які вважають себе русинами». Їхню кількість (1 чи 71?) і прізвища не уточнили.
Згадане рішення є незаконним, виходячи з обсягу компетенції обласної ради, визначеної законом України «Про місцеве самоврядування». Між іншим, у ньому (рішенні) фігурує термін «територія Закарпатської області». Насправді область має адміністративну площу, територіальні (адміністративні) межі, але не власну територію, що означає юрисдикцію.
Фахівцям складно уявити наслідки «офіційного визнання» окремої групи громадян національністю чи національною меншиною в межах однієї області
[2]. Законодавство України цього не передбачає. Всі національні меншини визнаються згідно з Конституцією і законами, а не окремими актами органів публічної влади. Так само русинів та їх організації визнають і в інших країнах.
Цікаво, цьому рішенню передувала зустріч керівництва Закарпатської області з активістами русинських товариств, у т. ч. з головою Світової ради русинів Полом Робертом Маґочі. Ще як слід його не оформили протоколісти, а ощасливлені герої попросили грошей на портрети визначних русинів для кожної школи. Чому б ні? Адже в жовтні 2006 р. облдержадміністрація провела у місті-герої Мукачеві, котре прославили політичні розбірки, обласний фестиваль русинської культури «Червена ружа».
Ось так можновладці знову покликали в рекрути виснажені 18-літнім безпліддям ідеї, щоби підживити їх за рахунок державного бюджету. Начебто нічого крамольного у подібних назвошукацтвах. Політична ситуація, наприклад, традиційно впливає на бажання змінити власне ім’я чи прізвище, котре виявляє щороку близько 20 тис. українців
[3], зокрема, за перші шість місяців 2006 р. було 10 830 таких випадків, а в першому півріччі 2007 р. - 10 042.
Найпоширенішою підставою для цього служить неблагозвучність імені чи прізвища. Водночас у 2006 р. органи юстиції зареєстрували імена новонароджених, чиї батьки вирізняються пристрастю до чоловічої екзотики: Космос (Донецька область), Лимон (Закарпатська область), Сервер (Запорізька область), Таймер (Луганська область)
[4].
Наразі є суттєві нюанси.
Із самого початку «русинська проблема» була в активі комуністів. У 1989-1991 рр. комуністична номенклатура успішно протистояла в Закарпатті національно-демократичній контреліті. Проблему русинства породили ситуативні інтереси союзних і регіональних чиновників, підібраних КПРС
[5]. У незалежній Україні ця ідея, попри зухвалі провокації русинських лідерів, залишилася в орбіті партикулярних амбіцій неокомуністичної владної верхівки. Аби відвернути фіаско, вона відмежувала русинство від політичних гасел і вигнала його на етнокультурну ниву.
У листопаді 2005 р. народні депутати від КПУ навіть підготували законопроект «Про русинів України» (І. Мигович, Г. Крючков, М. Шульга), котрий Верховна Рада не взяла до розгляду, позаяк визначення національності до компетенції держави не належить, а є справою кожної конкретної особи.
Як свідчить прес-центр Закарпатського обкому КПУ, його перший секретар Іван Мигович недавно старався надати русинському руху «національно-визвольного змісту». Мабуть, ідеться про пивний путч пенсіонерів, нереалізованих професійно, тому й суспільно амбітних. Доволі влучно висловився про них свого часу академік Олекса Мишанич: «Це - купка комедіантів, які бавляться у політику. Бо як би це справді було щось серйозне, то держава звернула б на це увагу»
[6].
Ось і закарпатському комуністу № 1, котрий «чи не найголосніше про русинське питання бив і б’є у всеукраїнські дзвони», з прес-центру Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини задали незручне запитання: «Чому в такі недалекі часи комуністи не підтримували русинів, а зараз підтримують?» І. Мигович відповів закручено: «За радянської влади панувала тенденція на інтернаціоналізацію суспільства, тобто політика велася на забезпечення інтересів усіх спільнот, відбувся прискорений економічний і соціально-культурний розвиток краю, тоді національні питання не були на першому місці"
[7]. Він забув сказати, хто, як сам висловився, під час паспортизації 1946-1947 рр. русинів записав українцями. Натомість ударив обухом по голові черговою нісенітницею, мовляв, нині вже 130 тис. краян письмово визнали себе русинами.
Але бачимо, що у березні 2007 р. з’явився новий покровитель русинства - блок політичних партій «Наша Україна». За його списком депутатом Закарпатської облради став дитячий лікар Євген Жупан, єдиний публічний лобіст згаданого рішення (вже тематично четвертого із 1992 р.), що лежить поза компетенцією органу місцевого самоврядування. Цікаво, що «за» голосували «нашоукраїнці», які досі були непримиренними противниками політичного русинства, наприклад, ректор Ужгородського національного університету Микола Вегеш. Його кандидатська і докторська дисертації присвячені п’ятимісячній історії Карпатської України. Доведеться переписати? Потім він заперечував (правда, не публічно), що 7 березня голосував «за», бо начебто утримався. Тоді справді два депутати утримались, але відразу до них себе віднесли аж десятеро «нашоукраїнців»! Хороший конкурс.
Сліди дивної метаморфози ведуть до секретаріату президента України. Абсолютно нехаризматичні фігури русинських лідерів приїлися і, вочевидь, збоку ангажуються нові обличчя. Це найсвіжіше переплетення адміністративного ресурсу з політичним є вельми наївним витвором кабінетних фантазій конспіративного штибу.
Сучасне русинство цілковито вмістилося в рамки двох дискусійних напрямків 1990-х: історико-політичний та лінгвістико-етнологічний. Адептів русинізму вистачило тільки на історію і політику. Вони налягали на етнонім «русин» в якості маркера українського населення Закарпаття, принагідно обґрунтовуючи адміністративно-територіальну автономію. Опоненти резонно вказали на витоки русинства у зовнішній політиці іноземних держав, що в умовах розпаду біполярного світу поставили на етнічну марґіналізацію українців.
Урешті-решт, самопроголошене в травні 1993-го «Временное правительство Подкарпатской Руси» зі своїм прем’єр-міністром, міністром закордонних справ, декількома послами саморозпустилося в Ужгороді на початку 2001-го і зійшлося на думці нарощувати мовні експерименти. За кулісами саморозпуску і нинішнього рішення стоїть один і той же високоранговий держслужбовець.
Хоч давно відкинуті сепаратистські прагнення нечисельних пропагандистів русинства, але зараз у декого в Києві кортить знайти додатковий політресурс і конвертувати його через адмінплощину. Не дивно, що саме 2007 р. (втретє із 1990 р.) керівництво Закарпаття намагалося вибрати обласний прапор. Русини наполягали на горизонтальному трикольорі - синій, білій та червоній смугах. Як пояснив журі обласний депутат від «Нашої України» Є. Жупан, цей прапор (що нагадує російський - Р. О.) використовується русинами вже близько 15 років. Натомість синьо-жовтий прапор в активістів русинства асоціюється з кровопролиттям Першої та Другої світових воєн.
Із цього приводу тривалі дискусії підсумували наукові журнали України ще в середині 1990-х рр. Професор Май Панчук (Інститут національних відносин і політології НАН України)
[8] деталізував типові прийоми адептів русинської відрубності: зміщення і підміну контексту, хронологічні неточності, гра статистикою. Так, із заявлених ідеологами русинства 650 тис.
[9] на кінець 1994 р. на підставі закону України «Про національні меншини» заявили себе русинами 96 осіб. У 2006 р. це припущення (650 тис.) залишилося в силі, попри офіційні 10 тис.
[10] У міфотворчих устах послідовників П. Р. Маґочі, професора Торонтського університету (Канада)
[11], русини виявилися жертвами тоталітарного режиму, позаяк їх репресивно не визнали офіційні кола СРСР і сателітів, за винятком Юґославії. Натомість українців загорнуто в комуністичне, навіть об’єднання українців Польщі та Словаччини спеціально дістали мітки спадкоємців прокомуністичних товариств. Тут не обходиться без пересічних трюків дешевих рекламістів, які відволікають увагу від своєї шапки, що горить.
Тому душа художника і космополіта Енді Воргола, класика поп-арту, вже після його смерті в 1987 р. несподівано виявляється русинською
[12]. Він не надавав значення своїм кореням. Як і найславетніша співачка США українського походження Меланія Сафка
[13]. Ця поп-рок-виконавиця за музику до фільму «Красуня і чудовисько» у 1989 р. отримала «Еммі», світову теленагороду.
У Меджилабірцях (Словаччина) знаходиться музей Е. Воргола. Він народився у Пітсбурзі (США), але його батьки походили звідси. Тільки от із дискусійного нарису Pittsburgh Post-Gazette 21 березня 2004 р. випливає, що Енді Воргол був словацької крові
[14]. Це не завадило П. Р. Магочі зробити його фронтменом у книзі à la М. Грушевський «Народ нізвідки: ілюстрована історія карпаторусинів» (2006). Чим уже завинив будитель О. Духнович?
[1] Щодо національності «русин» // Закарпатська обласна рада (www.zakarpat-rada.gov.ua). - 2007-03-13; Щодо визнання національності «русин» // Там само. - 2007-03-27.
[2] Лемак В. Україна вже давно визнала русинів // Uzhgorod.ua. - 29.03.2007.
[3] УНІАН (www.unian.net). - 25.12.2006; www.правда.com.ua. - 13.04.2007; Інформація про підсумки діяльності міністерства юстиції України у І півріччі 2007 року // www.minjust.gov.ua. - 12 липня 2007 р.
[4] Дітей вже перестали називати Вітями // www.ПРАВДА.com.ua. - 29.01.2007.
[5] Зан М. Етнічні процеси на Закарпатті (1989-2001 рр.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.05 / НАН України; Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського. - Київ, 2003. - 20 с.
[6] Гаврош О. Кому потрібен розкол Закарпаття? Що думають про русинство видатні закарпатці? // Закарпаття (www.zakarpattya.net.ua). - 7.03.2007.
[7] Русини не історія, а сучасна реальність // Uzhgorod.net.ua. - 24.03.2007.
[8] Панчук М. Політичне русинство в Україні // Політична думка. - 1995. - № 2-3. - С. 116-123.
[9] Див.: Карпатські русини / Текст: П. Р. Магочій. - Торонто, 1995. - С. 3.
[10] Магочій П. Р. Народ нізвідки: ілюстрована історія карпаторусинів / Пер. з англ. - Ужгород, 2006. - С. 11.
[11] Маґочий П. Р. Русинське питання // Політична думка. - 1995. - № 2-3. - С. 105-115.
[12] Бедзір В. Енді Воргол: «Душа моя - русинська!» // Україна і світ сьогодні. - 2006. - 6 березня.
[13] Ферт С. Знай нашу Мелашку… Меланії Сафці виповнюється 60 років // Україна молода. - 2007. - 2 лютого.
[14] Hayes J. Czech, please: East, West meet in genealogical research and in Andy Warhol // Pittsburgh Post-Gazette. - 2004. - 21 March.