Одарка Сопко (Долгош): Випускники Української академії друкарства із Закарпаття

Dec 15, 2007 17:53




До 90-річчя кафедри книжкової графіки та дизайну друкованої продукції

Фанатична любов до творення книги від періоду пер­га­мент­них манускриптів до найсучасніших книжкових форм має давні традиції книжкової культури, оскільки са­ме книга для українця завжди була мірилом духовного по­тен­ціалу нації [15, 24]. Це особливе ставлення до процесу тво­рення книги передається і зараз значній частині ви­пуск­ників кафедри книжкової графіки та дизайну дру­ко­ва­ної продукції Української академії друкарства. І неза­леж­но від того, в які періоди навчалися студенти і як на­зи­вав­ся заклад та кафедра, добра слава про якісну підготов­ку фа­хівців Академії по вул. Підвальній у старовинному Ль­­во­­ві є найголовнішим досягненням.

Чимало випускників нашої кафедри із Закарпаття, які піс­ля навчання були направлені на роботу до Ужгорода, або таких, що повернулися додому, стали відомими осо­бис­тостями в мистецькій діяльності, видавничо-по­лі­гра­фіч­ній сфері та педагогічній роботі. Це відомі закарпатські ху­дожники, члени мистецьких спілок і об’єднань, фахові ху­дожні та технічні редактори, видавці, дизайнери, вчи­те­лі середніх та спеціалізованих мистецьких шкіл, викладачі се­редньо-спеціальних та вищих художніх закладів.


З числа випускників «п’ятдесятих» Українського по­лі­графічного інституту відділення художнього офор­м­лен­ня книг та журналів були направлені спеціалісти в Закар­пат­т­я на роботу до Республіканського видавництва «Кар­па­ти» − Мирослава Макаренко та Михайлина Черкашина, зго­дом спеціалісти художнього та технічного редагування − Віталій То­машевський та Янош Гашпарович. Це період роз­квіту ви­дав­ництва «Карпити», коли виходили ба­га­то­ти­сячні тиражі книж­кових видань. Фахова робота цих лю­дей за­лишила чи­ма­лу спадщину чудових взірців книж­ко­во­­го ми­с­те­цтва соц­реа­лізму з класичними параметрами ілю­стру­ван­­ня та конст­ру­ювання. Варто нагадати, що ця ге­не­рація «книж­­кових май­с­трів» доклала немалих зусиль до ви­хо­ван­ня майбутніх фа­хів­ців, які частенько проходили у «Кар­­па­тах» видавничу пра­к­­тику під час навчання в «По­лі­гра­фі».

Виступаючи своєрідними посередниками в міжкуль­тур­­ному спілкуванні книжкової та книгознавчої культури «ви­­пускники» відіграли чималу роль в еволюційному про­це­­сі творення нової хвилі книжкових видань в Закарпатті на зламі ХХ-ХХІ ст., а саме 1980-2000 рр.

До групи випускників сімдесятих відносяться Надія По­но­маренко, Ласло Гайду, Микола Дем’ян, Олександр На­урс­ков; вісімдесятих − Богдан Томашевський, Одарка Дол­­гош, В’я­чеслав Сливка; дев’яностих − Тетяна Пет­рич­ко, Леся Вовк, Анд­рій Манайло, Олександра Гаркуша, На­та­лія Хухра, На­та­лія Наумченко, Мальвіна Кустрьо, Леся Сло­в'янин. Най­мо­лод­ша випускниця з Ужгорода − Яна Зи­кова.


Книжкові проекти Надії Пономаренко та Миколи Де­м’я­­на відомі ілюструванням та цікавим дизайном. Спів­пра­­цюючи з видавництвом «Карпати», Надія По­но­ма­рен­ко проілюструвала низку книжок для дітей: «Смерековий край» Степана Жупанина [8], «Криниця» Володимира Ла­диж­ця [13], «Біля Ільмень-озера» збірка поезії та прози, «Спи­­тай себе» Петра Скунця [16]. Розробила серію «На­род­­на бібліотека» з виданнями творів: Олександра Дух­но­ви­ча [17], Юрія Станинця [18], Марка Бараболі [19] та «Шкіль­­ну серію» [20] до якої входять 13 видань, макет на­у­ко­во-мистецьких крайових часописів «Суботній Ужго­род» та «Екзиль» [21]. Про­­ілюструвала дитяче ви­дан­ня «Бджілка Майя» Воль­де­ма­ра Бонзельса. У видав­ни­цт­ві «Мистецька лінія» здійс­ни­­ла книжковий дизайн ви­дань «Ніжність» та «Вежа» ук­ла­­да­ча Тетяни Кобаль. Спів­пра­ця авторки з київським ви­дав­­ництвом «Дніпро» - ілю­с­т­рації до збірки казок «Диво ка­­мінної гори», «У неділю ра­но зілля копала» Ольги Ко­би­­лянської [9], «Сестри Ма­те­­россі» Альдо Палаццескі [1] із серії «Зарубіжна проза ХХ ст». Для львів­ського видав­ни­­цт­ва «Каменяр» художниця виконала ілю­страції до по­віс­ті-каз­ки для дітей Григорія Храпача «Зо­лотавка, або при­годи мо­лодої бджілки», до збірника для дітей «Жи­ве­мо в од­но­му домі» Оксани Сенатович [23]. Для мос­ков­сь­ко­го ви­дав­ни­цтва «Книга» виконала ілю­ст­ра­ції до поезії К. Н. Ба­тюш­кова «Опыты в стихах».

Микола Дем’ян тривалий час працював у видавництві «Кар­­пати» художнім редактором, пізніше у ВАТ «За­кар­пат­тя». Співпрацює і з іншими видавництвами. Він про­ілю­стру­вав та оформив понад сто книжкових проектів. Роз­робив ма­кет сучасного дизайну закарпатських газет «Сріб­на земля» та «Сріб­на земля - ФЕСТ», оформив та про­ілюстрував такі ви­дан­ня: ілюстрації до книги «Срібна пряж­ка» Миколи Янов­сь­кого, «Обличчя» Василя Густі [5], «Бар­вінок для май­бут­ньо­го» Василя Комендаря [10], ілю­стра­ції до казок «Чарівна тор­ба» упорядник Іван Сенько, книг міжвидавничої серії «Кар­пати»: «Правда і крив­да», «Ходили опришки», «Зача­ро­вані казкою». Здійснив книжкові проекти: дизайн збір­ки поезій «Тернова ніч» Василя Басараба [2] та «Книга люб­ви» Людмили Куд­ряв­ської [11], «Мукачівська епопея: хро­ніка най­брудніших ви­борів» упорядник Олександр Гав­рош [4], «Кар­патські пи­санки» О. Соломченка [24], «Олек­санр Дух­но­вич» упо­ряд­ника Михайла Беленя [3], закар­пат­ську ан­то­ло­гію по­е­зії та малої прози українських пись­мен­ни­ків Сло­вач­чи­ни «Під синіми Бескидами».

Період кінця 1980-х поч. 1990-х років - формування су­­часного видавничо-поліграфічного процесу в Закар­пат­ті. Після створення нової держави − незалежної України -по­чався період реорганізації державних видавництв. На ба­зі поліграфічних комплексів утворювалися перші ак­ці­о­нер­ні товариства та приватні структури, такі як: приватне під­приємство «Бокор», видавництво «Ґражда», Інфор­ма­цій­­но-видавниче агентство «ІВА», «Мистецька Лінія», «Ко­­лібрі», видавництво «Карпатська вежа», рекламне аге­н­т­ство «Шарк», «Ліра», «Патент». Змінилося став­лен­ня суспільства до книги. Виникали нові потреби та ви­мо­ги до видань, пошуки інших способів розповсюдження та ре­а­лізації продукції, формувалося інше − нове розу­мін­ня як книжкової, так і книгознавчої культури. Це спо­ну­ка­ло до но­вого розуміння способів оформлення та творення книж­ко­вих проектів в іншому ракурсі, з новими ідеями, кон­цеп­ціями та новітніми технічними й технологічними мож­ли­востями, які впливали на їх реалізацію.

Напрямок діяльності замовлень цих видавництв охоп­лював не тільки книжково-журнальні проекти, але й інші ви­­ди друкованого продукту: рекламні плакати, афіші, лис­тів­ки, буклети, календарі та ін. Відкрилася нова сторінка в офор­мленні проектів багатьох видів поліграфічної про­дук­ції − графічний дизайн. Особливо це відобразилося в офор­м­лен­ні книжкових видань.


Цікавими проектами книжкових конструкцій від­зна­че­ні роботи Одарки Долгош. Більшість її робіт була створена у видавництві «Закарпаття», де вона працювала художнім ре­дактором. Серед книжкових проектів, створених нею, вар­­то назвати розробку макету обкладинки-футляру до збір­­ки закарпатських казок «На вербі дзвінчик» упоряд­ни­ка Івана Долгоша [6], книжковий проект серії антологій «Крас­не письменство Закарпаття»: «Закарпатське опові­дан­­ня ХХ ст.», «Закарпатська поезія ХХ ст.», «За­кар­пат­сь­ка лі­тература для дітей ХХ ст.» [14], які були відзначені но­­мі­на­цію в конкурсі «Книга року» та конкурсі «Мис­те­цт­во кни­ги» на «Ужгородському книжковому Миколаї», книж­­ко­вий проект ма­кету «кругової обкладинки» та ілю­ст­рації до ви­браних тво­рів Галини Малик «Незвичайна книж­ка», ілю­стра­ції до каз­ки «Як сонечко крапочки за­гу­би­ло», «За­кар­пат­ські замки» упо­рядника Василя Хланти, про­ект офор­м­лення роману «Ко­ло­чава» Івана Долгоша [7] та пе­ре­видання ро­ману «Микола Шу­гай-розбійник» Івана Оль­б­рахта. Роз­ро­би­ла макет кра­йо­во­го часопису для дітей «Ві­ночок».

Книжкове оформлення Олександр Наурсков здій­сню­вав у «Редакційно-видавничому відділі управління у спра­вах преси та інформації», «Карпатах», «Бокорі», ВАТ «Ви­дав­­­ництві Закарпаття». Заслуговують на увагу роз­роб­ле­ний ним проект до серії видань «Письменство За­кар­пат­тя»: «Іс­торія карпатських русинів» Михайла Лучкая, від­зна­­че­ний на конкурсі «Мистецтво книги «УКМ» та проект кра­­йо­вого часопису для молоді «Наш рідний край».

Варто виокремити недавно створене «Видавництво Олек­­сандри Гаркуші». Саша, так ми її називаємо у вузь­ко­му колі «випускників», займається не тільки адміні­стра­тив­­ною роботою підприємства, але й ілюструванням та про­ектуванням книг. Її видавництво вже визначило своє об­­личчя серед літературних та образотворчих книжкових ви­дань. Найвагомішим здобутком видавництва є щойно ви­­даний художній альбом «Адальберт Ерделі» упо­ряд­ни­ка Антона Ковача [12].

­Заслуговує на увагу і «друкарня Романа Повча», ке­рів­ни­ками якої є Роман Повч та його дружина Наталка На­ум­чен­ко, що обрали напрямком діяльності підприємства су­час­ну рекламну продукцію, проекти якої виконує сама На­тал­ка.

Педагогічна праця закарпатців має чималий досвід ро­бо­ти з молодим поколінням в середніх, середньо-спе­ці­аль­них та вищих мистецьких закладах. Член Націо­наль­ної спілки художників України Ласло Гайду − випускник від­ділення графіки Українського поліграфічного інституту ім. І. Федорова 1975 року, організатор та засновник Хуст­сь­кої дитячої школи мистецтв. Тетяна Петричко працює у шко­лі мистецтв м. Чинадієва. Наталія Хухра - вчитель се­ред­ньої школи № 5 в Ужгороді. В’ячеслав Сливка, ко­лиш­ній викладач Ужгородського коледжу мистецтв ім. Адаль­бер­та Ерделі та засновник видавництва «Колібрі», зараз пра­цює в одному з рекламних агентств Києва. Олеся Вовк та Оле­ся Слов’янин - викладачі профільних дисциплін ко­лед­жу мистецтв. Надія Пономаренко - завідувач кафедри ди­зайну За­карпатського художнього інституту, за­слу­же­ний ху­дож­ник України, доцент, та Одарка Долгош-Сопко лауреат об­лас­ної премії ім. Й. Бокшая та А. Ерделі, голова секції «Гра­фіка» ЗВ НСХУ, ст. викладач інституту.

Ще один із напрямків книгознавчої діяльності - спіль­ні проекти наших «випускників» у міжрегіональному та між­народному книгознавчому співробітництві. Така фор­ма співпраці дає можливість вивчення та популяризації до­свіду як вітчизняних, так і зарубіжних книговидавців [15, 24]. Це українсько-словацькі спільні авторські та ви­дав­ничі проекти, які здійснюються на базі закарпатських та пряшівських видавництв. Їх можна побачити на видав­ни­чих стендах під час проведення щорічного культурно-мис­­те­ць­ко­го заходу «Ужгородський книжковий Мико­лай». Ак­тивність на­ших випускників відзначена і у ви­став­ко­­вій діяльності на ав­торських, групових, традиційних об­лас­них, всеукраїнських та міжнародних виставках й пле­не­рах. Але найближчими до кни­ги є виставки, що про­во­дять­ся на «Ужгородському книж­ко­вому Миколаї» і пре­зен­­тують закарпатську книгу. У 2002 ро­ці в Ужгороді впер­­ше була продемонстрована поціно­ву­ва­чам книж­ко­во­го мистецтва виставка книжкової ілюстрації, у 2004 − ви­став­­ка «Фрагменти дизайну» на якій експону­ва­ли­ся про­ек­­ти графічного дизайну різних видів поліграфічної про­­дук­ції [22, 164-170].

Підсумовуючи здобутки наших випускників, можна го­во­рити про те, що не залежно від того, де вони живуть чи пра­цюють, завжди пам’ятатимуть старий Львів, вулицю Під­вальну, славну Українську академію друкарства і най­рід­нішу кафедру книжкової графіки та дизайну, яка стала для них знаковою у виборі професії, а для бага­тьох і спра­вою всього життя.

Література

Альдо Палаццескі. Сестри Матероссі. - Дніпро: Київ, 1988.

Басараб В. Тернова ніч. - Ужгород: Мистецька лінія, 2002.

Белень М.Олексанр Духнович. - Ужгород: Мистецька лінія, 2003.

Гаврош О. Мукачівська епопея: хроніка найбрудніших ви­бо­рів. - Мукачево: Карпатська вежа, 2004.

Густі В. Обличчя. - Ужгород: Карпати, 1985.

Долгош І. На вербі дзвінчик. - Ужгород: ВАТ Видавництво За­кар­паття, 2001.

Долгош І. Колочава. - Ужгород: ВАТ видавництво За­кар­пат­тя, 2001.

Жупанин С. Смерековий край. - Ужгород: Карпати, 1985.

Кобилянська О. У неділю рано зілля копала... - Дніпро: Київ, 1989.

Комендар В. Барвінок для майбутнього. - Ужгород: Карпати, 1986.

Кудрявська Л. Книга любви. - Ужгород: Мистецька лінія, 2002.

Ковач А. Адальберт Ерделі. - Ужгород: Видавництво Олек­санд­ри Гаркуші, 2007.

Ладижець В. Криниця. - Ужгород: Карпати, 1985.

Малик Г. Закарпатська література для дітей ХХ ст. - Уж­го­род: ВАТ видавництво Закарпаття, 2004.

Медведєва В. Книгознавча культура в контексті українського дер­жавотворення // Друкарство № 1(42 січень-лютий). - Ки­їв: Бліц-інформ, 2002.

Скунць П. Спитай себе. - Карпати, 1992.

Олександр Духнович. Твори: Народна бібліотека / Упор. О. Рудлов­чак. - Уж­го­род: Карпати, 1993.

Юрій Станинець. Юра Чорний: Народна бібліотека / Упор. І. Ребрик - Ужгород: Кар­пати, 1993.

Марко Бараболя. Проект автономії: Народна бібліотека / Упор. В. Поп: - Ужгород: Кар­па­ти, 1993.

Шкільна серія. - Ужгород: Карпати-Ґражда, 1995-2007.

Екзиль // Науково-мистецький часопис /Ред. І. Ребрик, А. Ребрик. - Ужгород: Ґражда, 1996-2007.

Сопко О. Виставкові традиції «Книжкового Миколая» // Віс­ник Львів­ської національної академії мистецтв. - Ужгород: Ґраж­­да, 2006.

Сенатович О. Живемо в одному домі, - Львів: Каменяр, 1983.
Соломченко О. Карпатські писанки. - Ужгород: Карпати, 2002.

© Одарка Сопко (Долгош), 2007

© Надія Пономаренко, ілюстрації, 2007

Львівська Академія друкарства, книжковий дизайн, ілюстрації, графіка, Пономаренко, Долгош, мистецтво, історія

Previous post Next post
Up