Роман ОФІЦИНСЬКИЙ: Русинське питання від О. Духновича до В. Балоги (ЧАСТИНА 2)

Jan 18, 2008 15:19

Ймовірною причиною є зиск від гри на снобізмі. На аук­ціо­нах «Крістіс» у Нью-Йорку в листопаді 2006 р. і в травні 2007 р. полотно «Аварія зеленої машини» (1963) Енді Вор­го­ла продали за 71,7 млн. дол., а портрети кінозірки Ме­ри­лін Монро і диктатора Мао Цзедуна - відповідно за 28 і 17,4 млн. дол. За життя художника, у 1978 р., «Аварія зе­ле­ної машини» коштувала 69 тис. дол. [1]. За три деся­ти­літ­тя ціна виросла у 104 рази. Тому, очевидно, Олександр Дух­нович тут не конкурент. Із чисто комерційної праг­ма­ти­ки. Тим більше, що він не був ані теоретиком, ані прак­ти­ком кар­паторусинської відрубності.




Планова реанімація русинства була стратегічно спря­мо­­вана на послаблення української діаспори. Інститут ет­но­­г­рафії Академії наук СРСР 6 лютого 1990 р. оперативно за­явив зацікавленим особам: «Теоретически можно счи­та­т­ь, что русины - понятие одного порядка с русскими, ук­ра­ин­ца­ми и белорусами, а не часть какого-либо из этих эт­носов». І в 1990-му негайно з’явилися «Товариство кар­пат­ських русинів» у Закарпатті (лютий), «Русинська Об­ро­да» у Словаччині (березень), «Стоваришеня лемків» у Поль­щі (кві­тень), «Об’є­д­нання приятелів Підкарпатської Ру­сі» у Че­хії (жовтень), «Рус­ка Матка» у Сербії (грудень), а у бе­рез­ні 1991 р. - «Ру­син­сь­ка організація Угорщини». То­ді ж про­йшов перший сві­то­вий конґрес русинів у Ме­джи­ла­бір­цях.

Новоявлені ватажки вимагали визнати русинів окремою на­­ціональністю (у Закарпатті - як домінуючої), запрова­джен­­ня некодифікованої русинської мови у школах. Екс­т­ре­­місти з їх числа прагнули незалежної (або хоч ав­то­ном­ної) Республіки Підкарпатська Русь, подібну до Швейцарії [1]. По­­мірковані закликали наслідувати романшів, національну мен­­­­шину Швейцарії (50 тис. осіб), у якої шість літе­ра­тур­них мов, чи пропонували галичанам теж стати окремим ет­но­сом [2].

Про що йшлося? Шляхом підміни контексту запа­мо­ро­чи­­ти голови троянським конем made in Western Europe. У фе­­деральній конституції Швейцарії зафіксовано, що дер­жав­­ними мовами є німецька, французька та італійська. Чет­верта - ретороманська - є офіційною лише в кантоні Гра­у­бюнден, де вона розповсюджена. Більше чогось пут­ньо­го про Граубюнден і романшів (не плутати з ромами) не ка­зали, щоби не розвіяти передчасно ілюзій. Головне - за­пуд­рити мізки.

У березні 1991 р., через тиждень після русинського кон­г­ре­су, перепис населення показав у Словаччині дез­орі­єн­та­цію української діаспори. Професор Олена Рудловчак пр­о­ко­­ментувала: «Усі наші будителі, в т. ч. Духнович, від­но­си­ли себе до малоросів, у сучасному трактуванні - ук­ра­їнців. Те­перішній розкол на Пряшівщині на українців і ру­си­нів я спри­ймаю як величезну трагедію... Коли російські фі­лологи Пря­шівщини побачили, що вони тепер нікому не по­трібні, то видумали собі політичний русинізм» [3]. Отже, спра­ву мав­ром зроблено.

Проте русинство зазнало фіаско на батьківщині - у США і Канаді, де тримається завдяки щедрості бізнесмена Сті­­вена Чепи з Торонто. Регіональні щоденники Star Tri­bu­ne і Chicago Tribune 6 лютого і 20 трав­­ня 2001 р., Pittsburgh Post-Ga­­zette 23 липня 2004 р. зафіксували невтішну кар­ти­ну. У Спо­­лучених Штатах нащадки карпатських пересе­лен­ців живуть пе­ре­­важно у Міннесоті та Пенсільванії. Заклики до них зберегти русинську самобутність отримали зде­біль­шо­го не­гативні відповіді: «Старе покоління зникло. Вони при­­їхали сю­ди, аби працювати і стати американцями. Їх ми­­нуле лишилось по­за­ду». Одна втіха - мрійливий по­гляд на мапу професора Маґочі, де 5 європейських кра­їн ви­значено місцями компактного проживання русинського ет­носу, або на статистичну таблицю з гіпотетичними 1,6 млн. осіб у 11 державах. Одначе дійсність є іншою.

Під час Всеукраїнського перепису населення (грудень 2001) вперше зі­брали дані, які характеризують етнічні гру­пи і самоназви окремих на­ці­ональностей. У Закарпатті ру­си­нами записалося 10 тис. осіб, яких трак­тують етнічною гру­пою, котра входить до української націо­наль­но­сті [4]. Ук­ра­їнцями назвалися 1 млн. 10,1 тис. закарпатців. Вийшло про­мовисте співвідношення 1:101.

Можна порівняти і переписи населення (останній ра­дян­ський 1989-го і перший український 2001-го), коли у За­кар­патській області проживало відповідно 1 245,8 і 1 254,6 тис. осіб, з них українців - 976,7 тис. (78,4 %) і 1 010,1 тис. (80,5 %). Причому за 12 років чисельність ук­ра­їнців тут зросла на 103,4 %, а 2001-го серед них 99,2 % рід­ною мовою вва­жа­ли українську, 0,5 % - російську. У 2001-му новим ет­но­іден­ти­фі­каційним фактором (на рівні з гу­цулами, бойками, лем­ка­ми) стали русини - 0,8 % на­се­лен­ня області. При­чо­му для майже третини (30,87 %) з ­них рідною є українська, для двох третин (66,64 %) - мова етногрупи, а для 2,5 % - інші мо­ви. Про це заангажовані мужі чомусь воліють мов­ча­ти.

Таблиця № 1. Чисельність осіб окремих етнографічних груп українського етносу та їх рідна мова.

Закарпатська область. 2001 р. [5]

Етнографічні групи

Всього

з них рідною назвали мову

своєї етно­гра­фіч­ної групи

українську

Все населення

10 201

6 745

3 204

бойки

25

14

10

гуцули

83

7

76

лемки

3

-

3

русини

10 090

6 724

3 115

Перепис безпристрасно зафіксував усеукраїнську кар­ти­ну, в т. ч. щодо литвинів, пінчуків і поліщуків з україн­сь­кою самосвідомістю. Позаяк їх одиниці, то акцентуємо ува­гу в порівняльному ключі без них.

Таблиця № 2. Чисельність осіб окремих етнографічних груп українського етносу та їх рідна мова в Україні. 2001 р. [6]

Етнографічні групи

Всього

з них рідною назвали мову

своєї етногра­фічної групи

українську

Все населен­ня

32 417

6 766

25 292

бойки

131

14

113

гуцули

21 400

8

21 382

лемки

672

-

641

русини

10 183

6 725

3 156

Бачимо прибічників гуцульської самобутності в Україні вдві­чі більше, аніж русинської. Живуть вони й у Закарпатті. Не­ма жодних проблем. Вони не спричиняють галасу. Ними не переймаються політичні гравці. Врешті, в Україні від­сут­ні перепони для індивідуальної та колективної культурної са­мореалізації. Для цього не потрібно окремих рішень об­л­ра­ди чи дозволу з Києва, Брюсселю чи Нью-Йорку.

Не випадково 22 березня 2007 р. сесія Рахівської ра­йон­ної ради виступила категорично проти рішення За­кар­пат­ської обласної ради, що визнала національність «ру­син». В її спеціальному рішенні зазначено: «…з метою не­до­пущення спекуляцій на українських етнонімах визнати, що автохтонне населення Рахівського району належить до гу­цульського субетносу і є складовою частиною укра­їн­сь­ко­го етносу (нації)» [7]. Депутати Рахівської райради звер­ну­ли­ся до президента України, Верховної Ради, генераль­но­го прокурора про необхідність скасування рішення Закар­пат­ської облради «Про визнання національності “русин”».

Зі свого боку міський голова Ужгорода Сергій Ратушняк 22 березня 2007 р. у прямому ефірі телеканалу НТН зви­ну­ватив керівництво Закарпаття і главу секретаріату пре­зи­дента України В. Балогу в планах відокремити область від України шляхом визнання окремого русинського на­ро­ду. Відповідного листа С. Ратушняк направив прем’єр-мі­ніст­ру, голові Верховної Ради, міністрам внутрішніх справ і юс­тиції. Утім його однопартійці - усі 7 депутатів облради, об­раних за списком Народної партії, теж проголосували 7 бе­резня 2007 р. за проблематичне рішення.

Щодо відродження і примноження матеріальної та ду­хов­ної культури на субетнічному рівні. Такі громадські іні­ціа­тиви повсякчас знаходять моральну підтримку держави.

Примітною, зокрема, виявилась робоча програма пре­зи­дента України в останню декаду липня 2007 р. Так, 21 лип­ня В. Ющенко провідав XXV фестиваль «Лемківська ват­ра» у м. Ждиня (Польща), 28 липня - IV всесвітні бой­ків­ські фестини у с. Явора (Турківський район Львівської об­ласті), а 29 липня - XVII міжнародний гуцульський фес­ти­валь у м. Яремче (Івано-Франківська область). Вони про­во­дяться з вересня 1991 р. зазвичай з участю від 10 до 30 тис. представників української діаспори Канади, США, Поль­щі, Великобританії, Португалії, Іспанії, Італії, Білорусі, Ро­сії, Словаччини, Хорватії, Сербії та інших країн. Але досі ні Львівська, ні Івано-Франківська обласні ради чи якась ра­йон­на рада не приймали рішень про національності «гу­цул», «бойко» чи «лемко».

У бурхливих 1990-х Україна зберегла територіальну ці­ліс­ність усупереч потугам спонсорів сепаратизму. У «кон­ф­­ліктах інтерпретацій» беззаперечну перевагу мали при­біч­ники евро­пе­ї­за­ції української національної ідеї, а спо­від­ни­ки спекулятивного етнонаціоналізму (ев­разійства, ру­син­ст­ва і т. д.) виглядали невдахами.

На жаль, сьогодення вирізняється засиллям політ­тех­но­ло­гій. Їхні вуха стирчать у т. зв. симетричних рішеннях об­л­рад на сході та півдні України про надання російській мо­ві статусу регіональної (травень-липень 2006 р.), на за­хо­ді (Закарпаття) - про національність «русин» (березень 2007).

Це - димова завіса, за якою спритники з прези­дент­сь­кої та непрезидентської обойм приховують кричущу со­ці­а­л­ь­­ну злободенність. Одна з них.

Минулого року кордон України з Росією перетнуло 6 млн. українців, з яких кожен другий - на роботу. 1,5 млн. пра­цю­ють нелегально [8]. У Росії щороку заробляють до 200 тис. за­кар­пат­ців. Їхнім статусом ніхто у центральній та міс­цевій вла­ді не переймається, шукаючи легшого хлі­ба со­бі, а елек­то­ра­ту - банальних видовищ. То­ді вза­галі пе­ре­йме­ну­ймо нашу державу на театр комедії та са­тири іме­ні... Самі знаєте.

Втім, у кожного - своя правда, котра найчастіше ква­лі­фі­кується точкою зору. Тут немислимо обійтися без ви­хід­ного положення - вірогідних аргументів. Тоді ця правда стає історичною - сприйнятою всіма поціновувачами ми­ну­ло­­го рідного краю. Постать О. Духновича є символічною для початку відліку важливого періоду. Національне від­ро­джен­­ня у XIX ст. сколихнуло всю Европу, особливо етноси (на­­роди), розірвані політичними режимами. Час тоді для них протікав на різних швидкостях.

Неоднаковість досягнутих результатів послужила пред­ме­­­том публічних політичних дискусій у Закарпатті 1920 - 1930-х рр. О. Духнович став уявним арбітром для двох ет­но­­політичних орієнтацій: народовецької (української) та ту­теш­няцько-русофільської (російської). «Русинське питан­ня» в його сучасному розумінні дістало офіційний статус ли­ше в умовах Другої світової війни, коли Угорщина по­е­тап­но оку­пу­­вала й анексувала Підкарпатську Русь (Кар­пат­ську Ук­ра­ї­ну). У 1945 р. з боку місцевих русофілів була спро­ба ре­ван­шу, проте переміг «український вибір».

Вдруге «русинське питання» реанімували у 1990 р. Про це вже йшлося. Нині у Закарпатській області легально ді­ють 15 русинських національно-культурних товариств. Це нор­мально. Проблема полягає в настійливих намаганнях під­мінити базові поняття.
У 2007 р. в Україні стало модним ревізувати не тільки ре­зультати волевиявлення, але й регіональну історію. Про­­те бажання включити державу в розв’язання чиїхось сві­­тоглядних лабіринтів або на рівні перевиховання само­сві­­домості є заздалегідь ідеєю безплідною. І священик О. Дух­нович, і чиновник В. Балога належать своєму часові, кот­­рий мусимо шанувати й розуміти не фрагментарно, а у ці­­ліс­ності. Тоді не кортітиме нових соціальних екс­пе­ри­мен­тів, на котрих зазвичай гріють руки зарубіжні інвестори.

[1] Заява керівництва обласної державної адміністрації та об­лас­ної ради народних депутатів: [Країло М., Дорчинець Ф., Ули­нець В., Устич С., Цурко І., Лінтур В., Молнар Б., Приходько В., Ште­­фаньо І.] // Новини Закарпаття. - 1992. - 1 жовтня.

[2] Магочий П. Р. Європа народів, а не держав // Новини За­кар­паття. - 1991. - 24 серпня. - С. 8.

[3] Гаврош О. Кому потрібен розкол Закарпаття? // Закарпаття (www.za­karpattya.net.ua). - 7.03.2007.

[4] Про кількість та склад населення Закарпатської області за під­сумками Все­ук­ра­їнського перепису населення 2001 р. // Новини За­карпаття. - 2003. - 11 січ­ня. - С. 6.

[5] Державний комітет статистики України (www.ukrcen­sus.gov. ua).

[6] Державний комітет статистики України (www.ukrcen­sus.gov.ua).

[7] Рахівщина проти визнання національності «русин» // Uzhgo­rod.net.ua. - 22.03.2007.

[8] Закарпаття (www.zakarpattya.net.ua). - 14.02.2007.

наука, Офіцинський, Закарпаття, русинство, Ужгород, соціологія, історія

Previous post Next post
Up