(no subject)

Dec 15, 2017 23:52

Такие разные смыслы
Обзор книг Адама Глобуса "Сям'я" и Кадзуо Исигуро "Погребенный великан"
Адам Глобус. Сям’я. Мiнск.
Мастацкая лiтаратура, 2017.
Творы Адама Глобуса што ў лiтаратуры, што ў выяўленчым мастацтве - гэта лаканiчна, дакладна, без унутранай цэнзуры, якая часам змушае маўчаць пра самае балючае, хвалюючае, асабiстае. Да сваiх герояў, у якiх зазвычай ёсць рэальныя прататыпы, Адам Глобус бязлiтасны. Таму i водгукi чуюцца рознага кшталту. Але ў гэтай кнiзе ён гаворыць пра самых блiзкiх, дарагiх людзей: маму, тату, брата, бабу з дзедам, жонку, дачку, унука. Асаблiвую шчымлiвасць надае кнiзе тое, што раздзелы пра бацькоў - развiтальныя. Фiнал - сыход роднага чалавека. Маленькiя фрагменты, быццам яркiя каменьчыкi мазаiкi. Рысы любiмага чалавека, якiя хочацца занатаваць у памяцi. Тата... Страшэнна не любiць рыпенне вугалю на зубах. Прывозiць адусюль ручкi. Любiць сядзець на канапе насупраць кнiжных стэлажоў i разважаць пра лiтаратуру. Спакойна кажа пра смерць: «Я хачу знiкнуць у зялёным акiяне». Мама... На безыменным пальцы левай рукi чароўная радзiмка - цьмяна-залацiстага колеру. Любiць кветкi, асаблiва гаючую раслiну - альяс. Умываецца снегам. Раздзел заканчваецца словамi «я люблю цябе, мама...» А кнiга - тым, што «Мацi няма. I няма каму паскардзiцца на боль». З расповедаў пра сваякоў мы шмат даведваемся пра самога аўтара. Бо ён шчыры. Гэта бязлiтасная шчырасць мастака, скiраваная i да навакольнага свету, i да сябе. I вечная патрэба занатаваць тое, што знiкае: «Так, адно накiды пра дым, якi вiецца над згаслаю свечкаю, пра жоўты пясочак, што цячэ са стромкага берага ў рачную плынь, пра зменлiвыя карункi аблокаў. А тут - татава памiранне... Нават у кроплях дажджу, што скочваюцца з лiстоў лiпы за акном, я бачу свае слёзы, свой плач па тату».
Кнiга змушае новымi вачыма зiрнуць на сваiх блiзкiх - бо нiхто з нас не вечны.
Кадзуо Исигуро. Погребенный великан.
Москва, Издательство «Э», 2017.
Ну вот что-то не сложилось у меня с этой книгой нобелевского лауреата. Хотя его роман «Не оставляй меня» понравился. А тут... То есть я понимаю, что это «свежий нобель», на каждом углу говорят о глубинных пластах его прозы. Читаю - и неинтересно. Хотя знаю, что должна в нехитром повествовании по мотивам сказаний о рыцарях Круглого стола узреть «глубокое исследование коллективной памяти и вины, способ, которым мы вспоминаем массовую психотравму». Но мне по-прежнему скучно. И признаться, неловко: нобелевский лауреат все же... Впрочем, оказалось, часть критиков также выразила сомнение, что сей роман - удача автора. Может, вредит стилизация под эпический язык сказителей - более удачно это сделал Стейнбек в ремейке тех же сказаний о короле Артуре. В романе «Не оставляй меня» подкупило невероятное сочетание атмосферы викторианской Англии и некоей архетипической Японии. В этой же книге все как-то умозрительно, холодно. Правда, читается легко. Мы следим за судьбой пожилых супругов Анхеля и Беатриче из средневековой Англии. Зловредный туман над их деревней отшиб у туземцев память. Но супруги все так же преданно любят друг друга и отправляются искать сына, когда-то покинувшего деревню. Далее будет рыцарь Гавейн, страшный дракон из пещеры, прояснение памяти - мы начинаем догадываться, что мирные старики - легендарные персоны, хотя того не помнят. Появляется и чувство вины: в прошлом стариков - участие в страшном массовом преступлении... Конечно, кто-то, включив СПГС - синдром поисков глубинного смысла, докажет свою продвинутость. Но на меня как на читателя уже давно не действует маркер «нуэтоженобель».
Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.
Людмила РУБЛЕВСКАЯ

кнігі

Previous post Next post
Up