Другу замітку про подорож у Чорнобильську зону я хотів би повністю присвятити мертвому місту Прип’ять.
Воно було засноване у 1970 році як місто атомників за 2 км від АЕС, а також мало виконувати роль великого транспортного вузла. На момент аварії населення складало майже 50 тис. чоловік.
Прип’ять проіснувала усього 16 років. Я спочатку не одразу зрозумів, що не так із цим вказівником. Потім звернув увагу на вінки і квіти - як на могилі.
Дорогу перетинає одна зі смуг «рудого» лісу, що став таким у місцях особливо сильного радіаційного забруднення.
Місто, оточене колючим дротом, зустріло нас черговим КПП. За КПП починається проспект Леніна, який ще має цілком пізнавані обриси.
Загалом же тутешні вулиці, колись розлогі й широкі, виглядають якось так.
Прип’ять і близько несхожа ні на що інше, бачене мною раніше. Навіть на Чорнобиль, у якому якось умудряється жити і працювати певна кількість людей. Я навіть не знаю, як передати враження, від абсолютно мертвого міста, де не живе ніхто узагалі.
Здавалось би велика екскурсійна група із 70 чоловік легко розчинялась і губилась на густо порослих вуличках та пустках, що вражають своєю монументальною порожнечею.
Відвідуючи нові міста, подумки я уявляю їх собі як живих істот. Так от тут це відчуття було особливо гострим. Неначе місто могло поглинати голоси, кроки і цілих людей. Навіть вітру не було на його застиглих тихих вулицях.
На Землі є чимало покинутих міст, але, я впевнений, кожне по-своєму унікальне. Прип’ять унікальна тим, що її мешканці змушені були виїхати негайно (їм тоді казали, що на 3 дні), залишивши свої домівки, речі та домашніх тварин. І там, серед порожніх будинків, іноді наче й справді виникало відчуття цієї енергетики скалічених життів, мрій і уламків чужих, давно відмерлих сподівань.
Це дійсно вражаюче місце - у найбільш темних тонах цього слова.
Деінде можна зустріти уламки роботів, з допомогою яких намагались прибирати сміття з даху енергоблоку перед зведенням укриття; але машини ламались від шаленого рівня радіації. Тоді у хід пішов перевірений розхідний матеріал - солдати. Не знаю як солдати, а ці штуки і досі дико фонять.
У деякі будівлі можна заходити.
Міліцейський відділок.
Плавальний басейн «Лазурний». Кажуть, він досі вже обвалився, із-за чого туристів перестали пускати у всі приміщення взагалі.
Приміщення з чашею.
Ці очі дивитимуться на вас звідусіль.
Школа (№3, якщо не помиляюсь).
Є навіть книга відгуків.
Вражаючі коридори.
Злі язики подейкують, що наглядачі зони самі регулярно підкидують артефакти у «туристичні місця», бо ті швидко руйнуються від часу. В одному із класів я побачив якраз таки підозріло нові листки.
Внутрішній двір.
Актова зала.
Можна піднятись навіть на дах (хоча не факт, але ми забрели). Це чи не єдине місце, звідки можливо поглянути з висоти на Прип’ять легально.
Бідна котя, яку ніхто не погладить.
Ідемо до центру повз стадіон.
Освітлювальна вежа упала і перегородила дорогу.
Міський парк.
На цьому колесі так ніхто і не покатався. Його мали відкрити 1 травня 1986 року.
Карусель.
І машинки.
І тут ці очі…
Окремо слід сказати про стріт-арт Прип’яті, залишений тут художниками-нелегалами. Моторошні картини-привиди вдало доповнюють його образ.
Тут була дуже розвинена, як на той час, інфраструктура. Із Києва сюди їздили за дефіцитними продуктами. Прип’ять задумувалась як еталон радянського міста. Власне, так і вийшло. Мертве місто стало символічним обеліском над гігантським зловонним трупом совка.
Ресторан.
Після аварії існували плани «відмити» Прип’ять і заселити заново, але скоро їх відкинули як неймовірні.
Будинок культури манить у непроглядну чорноту.
Центральний готель - найвища споруда у місті. Напевно, кожен із екскурсантів хотів би роззирнутись навколо із його даху, але, на жаль…
З роками усе менше будівель стає придатними для відвідування. Так, аварійним є готель «Полісся», житлові будинки. Велику шкоду чинять мародери. Не так давно обвалилась школа №1.
Думається, через кілька років і інші споруди почнуть падати. І це логічно. Живих людей у Прип’яті давно немає, а тіням, які оселились тут навіки, стелі і стіни не потрібні.