Коли вперше потрапив в Вінницю, то найбільше вражень справили на мене трамваї, та і взагалі вся організація громадського транспорту. Тож захотілося розповісти трохи цікавого про вінницькі трамваї.
Вінницькі трамваї викликають стійку асоціаціє з Європою. Це перше місто в Україні, де я побачив працюючі кнопки відкривання дверей. Якщо трамвай під’їжджає на зупинку, то двері в них автоматично не відкриваються. Для відкриття треба натиснути кнопку або ззовні, або зсередини вагону. Тож взимку салон не вихолоняє так швидко.
Сходинки біля дверей там також не для меблів. Двері не зачиняться автоматично, якщо на них хтось стоїть, що теж дуже зручно.
Всі трамваї в яких я встиг поїздити, а я намагався саме трамваями по місту пересуватися, були оснащені табло, на яких можна прочитати назву наступної зупинки, а на багатьох зупинках розвішені розклади маршрутів. Тож треба лише знайти назву своєї зупинки та почекати, коли вона з’явиться на табло. Реально бісить в незнайомому місті питати, чим можна кудись доїхати, а потім діставати водія чи кондуктора, а коли ж треба виходити. Особливо цікаво цим займатися вночі або взимку, коли всі вікна замерзли.
Окрім цього всі зупинки оголошують голосом. І це зовсім не схоже на «зупинка Рпичьиіирчсричсм», як їх оголошують в наших дизелях. Таки поставили гарну акустику.
Вінницькі трамваї мають вузьку колію 1000 мм, яка окрім Вінниці є лише в кількох містах нашої країни. Може тому, а може ще й тому, що в місті так дбають про громадський транспорт, в 2006 році швейцарський Цюрих вирішив подарувати Вінниці свої вживані трамваї, а бонусом подарували ремонтні комплекти та витратні матеріали і навіть транспортування самих трамваїв до Вінниці. Сам же Цюріх перейшов на більш сучасні трамваї, проте отримані вагони все одно кращої якості, ніж більшість трамваїв, що експлуатуються в Україні.
Як не дивно, але в Вінниці, на відміну від багатьох інших міст, трамвайний рух розвивається. Рік тому в грудні 2014 року побудували нову трамвайну лінію довжиною 2 кілометра з шістьма зупинками. А наприкінці 2015 року відкрили новий трамвайний маршрут трохи переробив колії та зробив невеличку вставку.
Зараз в Вінниці на маршрутах працює приблизно 150 трамваїв, хоча точних даних в мене немає. А в 2013 році до сотої річниці початку трамвайного руху в місті відкрили музей трамваю.
Інтервал руху трамваїв на деяких маршрутах складає менше п’яти хвилин. Якщо на зупинці кілька трамвайних маршрутів, то інколи можна побачити таку ситуацію, коли наступний трамвай перед зупинкою чекає доки з неї поїде попередній.
Нещодавно презентували новий трамвай із сучасним дизайном, який переробили зі старого чеського трамваю КТ4СУ. Хоча переробили це ще м’яко сказано, бо від того трамваю залишився хіба що двигун та ходова частина. Вживу цей трамвай побачити не довелось, тож фото шукав в Інтернеті.
Хто не знає, раніше цей трамвай виглядав приблизно так (фото теж з Інтернета).
Ледве не забув: в трамваях є швидкий та безкоштовний WiFi. Ще один привід пересісти з маршруток на трамваї.
А окрім цього в останні роки швиденько проводять реконструкцію старих колій за європейськими технологіями, що дозволяє майже повність прибрати шум під час руху вагонів. Наприклад, так вже зробили в центральній частині міста, де постійна вібрація шкодить історичній забудові.
Тож пропоную іншим містам взяти приклад з Вінниці, і зробити сучасним транспорт в кожному місті.