Advarsler (warnings)

Apr 14, 2014 20:46

I det siste har jeg har tenkt en del på advarsler (warnings) og hvordan de setter sitt preg på fandom (og generelt også online-kulturen) Og det kan være interessant å høre hva andre tenker og mener om dette. Advarer du selv (på din egen LJ)? Hvorfor? Hvorfor ikke? Er det noe du ikke advarer mot? Og merker du en kulturkrasj slik som jeg? Syns du ( Read more... )

diskusjon

Leave a comment

Comments 9

waters_of_lethe April 14 2014, 19:41:23 UTC
Jeg mener at advarsler om alt mulig er en uting, spesielt lei er jeg av 'advarsler om homofili', hva er det å advare mot!? "Warning: Contains homosexual relationships!" Jeg ruller med øynene hver gang jeg finner en fic som liksom advarer om det ( ... )

Reply

verdande_mi April 17 2014, 11:19:29 UTC
Det vil jo aldri være mulig å komme til full enighet om hva det bør eller ikke bør advares mot, og jeg syns folk tar i litt for mye mange ganger og helgarderer seg. Alt med måte og det er jo ingen vits å advare mot det opplagte iallfall (som kommer fram i rating eller pairing f.eks ( ... )

Reply


miss_morland April 14 2014, 19:48:09 UTC
Før eg oppdaga fanfiksjon var det ein relativt ukjend tanke for meg at ein skulle ha aldersgrenser på litteratur. I starten sa det amerikanske systemet meg bortimot ingenting, så eg klikka på diverse ting utan spesielle forventningar om eksplisitt innhald, hahaha. (Dette er nokre år sidan no.) Stort sett synest eg det fungerer ok med aldersgrenser, sjølv om eg likar systemet til AO3 best (fire ulike aldersgrenser som er ganske sjølvforklarande + at ein treng ikkje setje aldersgrense dersom ein ikkje vil).

Det ene er hva det advares om/mot/for (som nsfw, slash, bad language, non-con), hvor ofte og når.

Å åtvare mot slash/femslash er ein uting, sjølv om det ikkje er vondt meint. Sjølv har eg begynt å bruke det verdinøytrale "innhald" (content), både for å unngå å ta stilling til om kor vidt det eg skriv om er moralsk feil eller ikkje, og fordi det er praktisk (kan dekkje alt frå AU til fluff til dystopi).

For min del kjennes fandom-kulturen preget av USA hvor de generelt advarer mot alt mulig, om situasjonen tilsier det er unødvendig ( ... )

Reply

verdande_mi April 17 2014, 11:51:05 UTC
Det ville være merkelig om bøker fikk aldersgrenser utenfor voksen - ungdom - barn - småbarn (som for øvrig er et system jeg syns kunne passa på film/spill/tv også, da aldersgrenser der ikke handler om egnethet men hva som kan være skadelig eller ei). Og jeg syns det er litt rart at fanfiksjon trenger det og jeg vel ikke enig i at det er tilfelle. Uansett vil det jo være veiledende siden hvem som helst kan lese hva som helst uavhengig av aldersgrensen ( ... )

Reply


di_daydreamer April 15 2014, 09:40:07 UTC
jeg mener at for mye advarsler er for dumt. Spesielt den gode gamle "gay sex, don't like don't read!" Jeg mener når oppsumeringa av historien sier noe sånt som "Kirk and Spock's wedding night" så vil jeg anta at de fleste vil forstå at det vil involvere sex mellom menn. (Med mindre det er en fic hvor en av dem er dame)

Men jeg synes det er greit med tags for ting som kan være ubehagelig for mange, som non-con, dub-con, voldelig innhold, incest forhold og tja.....tentakel porno. Tags er også fint for å finne de tingene som du faktisk vil lese.

Jeg pleier ikke å sette så mange advarsler på mine egne fics, men de fleste av dem er skrevet for The Hobbit kink meme, så de fleste der vet hva de får. Når det kommer til å sette aldersgrenser på ting så tenker jeg som regel ikke over det. Jeg ga blanke i aldersgrenser på fanfiction da jeg var 15, så jeg tenker meg at de som er 15 nå også gir blanke.

Sunt bondevett kommer man langt med, også er det aldri en skam å snu.

Helt klart.

Reply

verdande_mi April 17 2014, 12:25:55 UTC
Ja, det er merkelig at opplagte ting trenger en advarsel og selv om det ikke er opplagt utfra verken oppsummering eller pairing så syns jeg ikke slash trenger en advarsel. Men det er vel litt av problemet jeg har med advarsler, at det henger samme med moral, at hva det advares mot er noe det gjengse folk trenger å beskyttes mot på et vis. Og jeg mener at folk stort sett greier å manøveren verden uten advarsler og varselskilt på hver en kant, og at fandom ikke burde være annerledes.

Jeg ga også blaffen i aldersgrenser når jeg var 15 og det gjelder nok for de aller fleste, men det er jo greit nok for de som ønsker og enten lese eller ikke lese explicit for eksempel. Det er bare det at det ikke alltid er enighet om hvilken aldersgrense som er den rette og hva som er PG-13 for noen er langt mindre for andre.

Reply

di_daydreamer April 17 2014, 12:42:14 UTC
Det med å finne ut aldersgrense er ganske vanskelig, noe som en på 13 har null problemer med å lese/se kan være ubehagelig for en anen person på samme alder.

Reply


kattahj April 15 2014, 17:10:50 UTC
Jag tycker det är bra med varningar när det gäller sådant som våldtäkt, tortyr eller annat som kan vara direkt triggande för nån. Om jag inte vill avslöja för mycket om ficen kan jag varna för "dark themes" eller liknande (och på Ao3 finns ju möjligheten att välja att inte använda varningar, vilket är en sorts "anything goes"-varning).

Däremot kändes det lite irriterande när jag skrev två sextonåringar som hade sex och behövde ha en "underage"-varning. För mig, uppvuxen i Sverige där åldersgränsen är 15 och även yngre tonåringar får ha sex om de är jämnåriga, blev det bara helt bisarrt. "Åh, så jag ska varna för att tonåringar gör det som HÄLFTEN AV ALLA TONÅRINGAR GÖR." (Ja, jag hade förstås kunnat välja att inte använda varningar, men som sagt, det gör jag mest för dark fics.)

Åldersgränserna är väl mer marknadsföring än något annat i fic-sammanhang, jag har sett folk som klagar över att NC17-historier har för lite nuppa...

Reply

verdande_mi April 17 2014, 14:04:08 UTC
Ja, aldersgrenser er mer veiledende og ulike mennesker har ulike oppfatninger av hva som er NC17 og ikke. Og jeg skjønner godt du ikke ville ha en underage-advarsel i ficcen med sex mellom sekstenåringer, det blir bisart når man er vokst opp med en helt annen virkelighetsoppfatning.

Jeg syns advarsler kan være et gode når det handler om noe som er veldig triggende, som voldtekt og tortur som du sier, men det bør være en høy terskel syns jeg og litt av poenget faller jo bort om alt trenger en advarsel. Og A03 har et godt system og jeg syns advarsler som regel fungerer godt der.

Reply


Leave a comment

Up