Питер Крауз (
Peter Krausz) - известный современный художник, уроженец Румынии, эмигрировал на Запад в 1969 году, осел в Канаде, преподавал историю изобразительного искусства и кино в Университете Конкордия в Монреале и в Монреальском университете; персональные выставки в галереях Монреаля, Оттавы, Нью-Йорка, Парижа, Лос-Анжелеса, Ванкувера. Занимается живописью, графикой, инсталляцией, фотографией, в 2015 выпустил большой альбом "Peter Krausz : photographies, 1969-2015".
В 1987 году в рамках проекта Stations, вдохновленного "Колымскими рассказами" Варлама Шаламова и фильмом "Шоа" Клода Ланцмана, создал инсталляцию под названием
"Miserere", Международный центр современного искусства, Монреаль. Подробно о проекте - в книге
James D. Campbell, "Peter Krausz - Sites 1984-1989". С "Колымскими рассказами" Крауз познакомился по французскому трехтомнику "Kolyma", изд. Масперо, Париж, 1980-82.
"
Inspiré d'un récit de Varlam Chalamov, où l'auteur décrit une route sinueuse et sinistre de la Sibérie soviétique, Kolyma I et Kolyma II, de Peter Krausz, représentent l'atmosphère de menace et de danger ressentis par des prisonniers que la mort attend en fin de parcours. Cette œuvre dans laquelle ont été intégrées deux photographies hors foyer entraîne le spectateur à faire le parcours métaphorique d'une mise à mort progressive".
Miserere, 1987
Статья "De Berlin à Goulet : les cent pas de l’avant-garde" о выставке современных художников, напечатанная в монреальской
Le Devoir от 17.10.1987. Ниже фрагмент, посвященный инсталляции Крауза по мотивам "Колымских рассказов" Шаламова.
"I think that, in the 1980s, in works like Miserere and Night Train, I was interested primarily in the concept of nature counterbalanced with the monstrous, with the unspeakable side of human nature, with the Holocaust, the gulags and the concentration camps set against the background of the superb and bucolic landscapes that cover up their traces. In this respect, while completing the works for Stations, I kept thinking that, on the other side of the Earth, at almost the same latitude and in the same magnificent northern climate, human beings (like Varlam Shalamov, whose Kolyma Tales recounts his 22 years in the Kolyma Gulag) were perishing in gold mines.
Another aspect that fascinated me was the ease and speed with which nature covers up the remains of fields, towns and mass graves, wiping out even the traces of their existence. From this perspective, I was quite awed by the images in Claude Lanzmans film Shoah at the point where the filmmaker revisits the concentration camps in Poland. These sites were magnificent. The birch forests had managed to cover up and obliterate the mass graves along with the memory of the people living in the area".
Питер Крауз в
интервью Полю Лемье, 2005.