Після
недавніх відвідин меморіального музею прочитав книгу Богдана Чайківського, співвласника фірми "Фама" і ділового партнера Шухевича.
Коротко виклав основні факти з книги, якщо є бажання прочитати - доступний PDF файл для ознайомлення.
Фірма була прогресивна - мала білборди і сітілайти, подавала рекламу у виданнях в Польщі, Німеччині, Угорщині.
Богдан Чайківський і Роман Шухевич задумали створити бюро реклами і поставити його на європейський лад. Фірма "Фама" була заснована у березні 1937 року. Газета "Діло", найстаріша українська щоденна газета на Галичині, дала 75% знижки на рекламні оголошення. Інші газети також надали знижки. Фірма займалась не тільки розміщенням реклами, але і її створенням - писали тексти і робили графічне оформлення.
Щоб дати рисувальникам модельки, ходили до магазину на вул. Коперніка, де продавали французькі журнали з знимками "без сорочинки, цілком голі або в чімсь такім". Коли запитались, чому журнали з знимками в сорочинці дорожчі, продавець сказала, що вони шмаркачі і не розуміють, що коли в сорочинці, то залишається багато для уяви, розповідає Богдан Чайківський. Громадська думка в ті часи застерігала відверті малюнки: "Нащо коліна показуєте? То непристойно."
Фірма вела подвійну бухгалтерію, відокремлюючи відомості для податкової від вкладів на фінансування ОУН. Відкривались нові відділи - декорації вітрин, друкування, виставки і декорації на торгах.
Заробляли більше на постійних клієнтах. Наприклад Центросоюзу запропонувала друкарня "Бібльос" надрукувати 100 тис. подвійних вкладок по 7,2 злотих за кожну. "Фама" не мала власної друкарні, але домовились про друк за 6,5 злотих і зробили то замовлення по собівартості.
Центросоюз (повна назва: Союз Кооперативних Союзів у Львові) був великим клієнтом від самого початку роботи фірми.
Лояльні клієнти "Елєгант" (паста до взуття) і "Калина" (папіроси) замовляли рекламу навіть не перевіряючи малюнків.
З розвитком бізнесу рекламу подавали і у виданнях в Польщі, німеччині, Угорщині. Філіали відкрили в Тернополі, Станіславі, інших містах. Перші сітілайти у Львові - це також здобуток фірми "Фама". "На трамвайник стовпах зашклені будочки такі, ніби чотиригранні стовпчики, всередині з поличками", пише Богдан Чайківський в своїй книзі. Також займались організацією подій. Наприклад повідомляли пресу, що у 10 годині ранку жінка відбере собі життя, скочивши з даху готелю "Жорж" і скидали велику ляльку з рекламою.
Для повітових кооперативів робили білборди, в Делятині поставили п'ятиметровий щит з рекламою. Далі почали укладати адресний довідник українського торгівельного, промислового і ремісничого світу, представники ходили від вулиці до вулиці.
Фірма паралельно з величезною мережею своїх представників підтримувала мережу ОУН. В 1938 році фірма взяла на себе організацію похорону генерала
Мирона Тарнавського. Готували фірму на роки вперед, як велике підприємство. 24 грудня 1938 року Роман Шухевич поїхав на Закарпаття захищати Карпатську Україну. Фірма працювала під керівництвом Богдана Чайківського до вересня 1939 року.
Джерело: Чайківський Богдан. “Фама” - рекламна фірма Романа Шухевича. - Львів, 2005. - 104 с.
Видання:
Центр досліджень визвольного руху, що діє в Інституті українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України.