Tieto- ja viestintätekniikka tutkivan oppimisen tukena

Mar 04, 2008 17:35

Tutkiva oppiminen kuulosti ensikuulemalta samanlaiselta puolityhjältä muotisanalta kuin vaikkapa dialogisuuteen pyrkivä opettaminen (sillä kun useimmiten tarkoitetaan jotakin aivan muuta kun platonilaista dialogia.) Olen nyt kuitenkin törmännyt käsitteeseen useammassakin yhteydessä, esimerkiksi Anneli Niikon artikkelissa (2001). Tutkivassa ( Read more... )

Leave a comment

Comments 2

PBL-kommentti anonymous March 5 2008, 20:17:30 UTC
Enpä pysty olemaan tarttumatta ajatuksiisi ja kokemuksiisi ongelmaperustaisesta oppimisesta. Varmastikin tuo Netti-TV-projekti on juuri sellainen käytännönläheinen projekti, jonka tekeminen on mielekästä ja sisältää paljon hyvänä pidetyn oppimisen aineksia (tiedon hankintaa, yhteissuunnittelua, dialogista pohdintaa mitä ja miten asioita kannattaa tehdä jne.) Sitä varmaan voisi pitää projektioppimisen esimerkkinä, mutta se voisi olla myös PBL-sovellus, jos siinä olisi mukana sopivan systemaattista struktuuria, ohjausta ja prosessiarviointia. Mutta yksittäiseen projektiin ei voi kaikkea saada mukaan millään. Ja vielä vaikeampaa olisi saada toimimaan yksittäistä PBL-sykliä vain menetelmällisellä tasolla, ihan menetelmän itsensä takia, huh. Hyvät PBL-toteutukset kun ovat koko koulutusohjelman laajuisia lähestymistapavalintoja.
Timo

Reply

Re: PBL-kommentti laumis March 6 2008, 08:25:12 UTC
Onkin harmi, ettei ole itse päässyt mukaan koulutusohjelmaan, joka olisi jäsennetty PBL:n kautta. Kirjatiedon perusteella kun sen hyödyt eivät välttämättä avaudu. Ja tietysti, vaikka itsellä siitä olisikin kokemusta, ei koulun tottumuksia voi ruveta yksin laittamaan uusiksi. Täytyypä tyytyä ohjaamaan pienimuotoisempaa tutkivaa oppimista (kun nyt ensin pääsisi ohjaamaan mitä tahansa oppimista...)

Reply


Leave a comment

Up