Про кінний трамвай у Львові.

Jun 15, 2013 11:27

Спершу  у Львові  були звичайні  "тарадайки" з візниками, простіші для бідніших, вишуканіші для панства - свого роду таксі. Однак, в 1835 році на ринку перевезень появився новий гравець - було започатковано перший в Україні справжній регулярний маршрут громадського транспорту -- кінний омнібус(багатомісний візок), який поєднав центр міста з Винниками. Кінцевою зупинкою була Чортівська скеля. Технічний поступ в Австрійській імперії мав хороший темп і 1861 року було збудовано першу в Україні залізницю сполученням Львів--Перемишль, а з 1880 року у Львові було започатковано перший кінний трамвай. Що цікаво, ще на початку 1870 р. дві англійські фірми просили у міста дозвіл на будівництво та експлуатацію кінного трамваю, але міська рада відхилила прохання(очевидно чекали відкат). Однак, місто розвивалось і через 10 років стало зрозуміло, що без громадського траспорту не обійтись. Тендер на концесію, оголошений міською радою, виграло трамвайне товариство з Трієста(!). Враховуючи вузькість львівських вулиць, було обрано вузьку колію -- 1 метр. Колії були дубовими. 5 травня 1880 року відбулася перша поїздка кінного трамваю від Казарм Фердинанда (неподалік теперішнього цирку) до Площі Митної. Вагон тоді були декількох типів: літній відкритий, закритий з одним салоном і пасажирський, поділений на два класи. Весь вуличний рух у Львові був аж до 1922 року лівостороннім (Львів - маленький Лондон?). Вагони тягнули міцні, добре відгодовані коні-тягачі спеціалізованих порід. Їздив такий трамвай зі швидкістю приблизно 6 кілометрів на годину. Рахували в ті часи добре, і тому, враховуючи що вулицями Городоцькою і Шевченка (тодішня Янівська) догори вагон з пасажирами тягнуло три коня, а донизу -- один, відповідно, квиток на поїздку догори коштував дорожче, ніж донизу.



Газета «Діло» з цього приводу писала:
«Львівський трамвай розпочав 5 травня правильний рух по квитках з площі Митної до казарм Фердинанда. Кожні 9 хвилин від'їжджає вагон від переду казарм. П'ять вагонів будуть їздити 19 разів щодня, отже 95 разів можуть сідати пасажири на станціях, де зупиняється вагон. Спочатку всі вагони трамваю були у всякій порі дня битком набиті. Зрештою, більшість сідала з цікавості»З безбілетчиками  поводились доволі суворо.Спіймані  "зайці" відпрацьовували цілий день на Пляці Пруса (тепер це пл. Івана Франка). В той час там була січкарня і трамвайні зайці рубали січку -- корм для коней,що, погодьтесь, цілком логічно.Оскільки відбування кари було публічним, можна припустити, що таке покарання мало хороший виховний ефект.

Кінний трамвай проіснував у Львові до 1909 року, тобто 15 років конкуруючи  з електричним. Тоді ж останніх 60 коней було на кінному ринку продано для сільськогосподарських робіт.Вагони ж кінки були перероблені в причепні до електричного трамваю.

львів, пустощі кліо, історія

Previous post Next post
Up