I Got Dem Ol' Chainmail Blues Again, Mama!

May 19, 2008 00:01



יוצאת מהדורה חדשה ל-D&D. מהדורה רביעית. ה-Classes מחולקים לתפקידים - סופגי נזק, גורמי נזק. תומכי לחימה. מפקדים. הפארטי מעולם לא נלחמה כל-כך טוב ביחד. מעולם לא היתה ממוקדת כל כך. אין סיבה לבזבז זמן בלהלחם בגובלינים - תגדיר אותם כ-minions, ותתן להם היט-פוינט אחד כל אחד. מי נלחם בגובלין אחד בימינו? שלושה גלים מסתערים, לפחות. קטן עלינו, אחרת. D&D ( Read more... )

roleplaying

Leave a comment

גם משחקי המחשב הם גורם ygurvitz May 19 2008, 13:22:02 UTC


אני חושב שהרבה יותר אנשים באים במגע עם פנטזיה באמצעות משחקי מחשב מאשר באמצעות ספרים או מאנגה. מה שאתה מתאר פה נשמע כמו סצינה מ-WOW או משחק דומה אחר.

זה מחלחל גם אל מתכנני המשחקים, לא רק אל השחקנים. אני מוכן לשים כסף טוב שכותבי המהדורה הרביעית קראו פחות, הרבה פחות, ספרים (אפילו ספרי פנטזיה) מאשר כותבי המהדורה השניה.

Reply

Re: גם משחקי המחשב הם גורם yggdrasil_ May 19 2008, 18:22:05 UTC
I don't think it necessarily follows. Many computer games actually emphasize the relatively dreary bits - slogging through monsters one by one, piecing together one experience point to another to scratch out a meager level or two.
It is true, however, that the tactical aspects have drifted from computer games, WoW especially. The 4th edition, from what I've read and heard, really borrows heavily. There's a lot of work put in on teamwork and battlefield tactics, different roles for different character classes - tank, damage-dealer and so forth. Streamlining of endless spell-lists into fewer powers that improve gradually. All these things really spell out MMO-style tactics.

And no matter how many pages they put in about character development, the most of the work is still clearly put into the tactical aspects, and that's the bit that'll be emphasied. And it's a shame.

Reply

Re: גם משחקי המחשב הם גורם ygurvitz May 19 2008, 19:48:50 UTC
אני דווקא נוטה להסכים עם יוסי ( ... )

Reply

Re: גם משחקי המחשב הם גורם themoniker May 20 2008, 15:44:44 UTC
לא מחלחל, מוזרם:

http://mearls.livejournal.com/116826.html

(מייק מרלס הוא ממפתחי המהדורה הרביעית)

WoW הוא נסיון לפתור את בעיות השחיקות של משחקי פנטסיה, בלי להסתמך על יכולות המנחה.

לא חסרים משחקים ותוספים ואוגדנים מאובקים של מנחים שניסו לעשות את משחקי התפקידים "יותר פנטסיה". משחקי מחשב מנסים לעשות אותם "יותר משחק". משחק טוב הוא בסיס מוצלח יותר למפגש חברתי מהדמייה "עמוקה" של עולם פנטסיה, על פרטיו ומכאוביו.

היה לי פוסט הרבה יותר ארוך ומשתפרץ, אבל ל"ג אכל אותו.

Reply

Re: גם משחקי המחשב הם גורם yggdrasil_ May 20 2008, 22:01:15 UTC
I'm not talking about the gamist (as opposed to narrativist or simulationist) bias of the game. This is a side branch. My my issue is with the feel of the game. I don't want it harsh and realistic - I want it picaresque. I want a character that starts out young and naive and grows slowly as the game develops.
These days, it seems that every character is born with mirrored sunglasses implanted into his face - everybody's got to have their coolness factor down from day one. Even the lowliest first-level character already got a couple of feats, special powers or maneuvers that put him far beyond the ken of the average farmer or accountant in his way. I want to see characters grow to be heroes, not have it set as the basis for the game.

Reply


Leave a comment

Up