На протязі - протягом

Dec 09, 2009 00:42

Для мене величезною загадкою завжди були справжні підстави потрапляння того чи того суворого припису до стилістичних порадників. Особливо, коли розрізнення не просто штучне, а й суперечить історії виразу та його поширеному «помилковому» сучасному вжитку. Потім з довідника цей припис надходить до шкільного вчителя і - вуаля! - маємо усталене ( Read more... )

Словник, Культура мови, Синоніми

Leave a comment

ex_lana_svi December 9 2009, 05:17:11 UTC
моя вчителька української за "на протязі" і неправильне відмінювання слова "мати" ставила двійку одразу :)

Reply

maksymus December 9 2009, 05:44:46 UTC
Мені теж після своїх перевчатися доводилося. І де вони це беруть?

Reply

moya_lepta December 9 2009, 05:47:53 UTC
З методичок, Максиме... Школа -- це місце, де треба робити "як сказано".

Reply

maksymus December 9 2009, 07:09:47 UTC
Але ж учитель мав би теж подумати, попрацювати з джерелами. Все-таки, у нас не стара французька система XIX ст., коли міністр освіти знав, що роблять у цей момент учні по всій країні одночасно.

Reply

moya_lepta December 9 2009, 07:14:35 UTC
В ідеалі. А в реальності -- якщо вчитель не слухається методиста (довідника), то як він може навчити слухняності дітей? Завдання школи -- вишколити, а не навчити думати.

Reply

irengloria December 9 2009, 12:48:49 UTC
В багатьох випадках вчитель української мови - це діагноз. До того ж школа націлена на те, щоб напхати мізки учнів правильними знаннями, а не навчити їх думати. Щодо праці з джерелами, наївне ж у вас уявлення про нашу освіту. Іноді навіть вузівські викладачі по кілька років нічого не змінюють в курсі лекцій і не знають про "новинки" десятирічної давності.

Reply

gra_v_biser December 9 2009, 12:15:11 UTC
не варто із шкільних вчителів робити обмежених дурнів.
учитель (окрім того, що власне вчить дітей правильно писати) готує їх до вступних іспитів.
де, як ви знаєте, шукатимуть якнайменших зачіпок, щоб зрізати чужих і пропустити своїх.

до речі, серед тих самих університетських викладачів, які сприяють цим "чесним" іспитам, зневажливе ставлення до шкільного вчителя й поширене.

Reply

irengloria December 9 2009, 13:40:44 UTC
Поширене небезпідставно. Наприклад, враження Неборака:

Мені самому колись довелось провести спонтанне усне тестування серед учителів української мови та літератури Львова, які перебували на курсах підвищення кваліфікації при Національному університеті ім.Івана Франка. В авдиторії було понад півсотні філологів-україністів. Я попросив присутніх назвати п'ять прізвищ українських літераторів, які дебютували після 1980 року. Вони спромоглися пригадати чотирьох: двох місцевих поетів, які радо відгукуються на запрошення виступити перед учнівською молоддю, а також не забули Юрія Андруховича, який запам'ятався насамперед своєю відмовою від Шевченківської премії (насправді від участі у фіналі на здобуття цієї нагороди) і бойової Оксани Забужко, яка зуміла скандально - на той час - назвати свою легко белетризовану сповідь .
[В.Неборак. А.Г.та інші речі. Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2007 - с.210]

Reply

gra_v_biser December 9 2009, 15:32:40 UTC
якщо вже говорити про університетських викладачів, то часто їхній рівень не вищий.
на тому ж філфаці купа старперів вважають, що все, що було після Франка, не варте уваги.

втім, літніх людей не хочеться засуджувати. а от коли юні сопливі інтелектуали кажуть, що вчитель української мови - це діагноз, тоді вже сумно.

проте ми дещо відхилилися від теми слововживання.

Reply

irengloria December 10 2009, 19:57:16 UTC
> якщо вже говорити про університетських викладачів, то часто їхній рівень не вищий.

Вам, мабуть, просто не пощастило з вузом. Суть не в тому, що серед університетських викладачів теж є вузьколобі невігласи, а в їх кількості. Обов'язок займатись науковою роботою все ж таки робить своє - більшість викладачів розуміють необхідність тримати хоча б якийсь рівень. Звичайно, в декотрих університетах, які недавно набули цього статусу викладачі справді не дуже відрізняються від вчителів.
Щодо вчителів, то з одного боку я їм співчуваю, розуміючи, що від випускників радянських чи пострадянських педвузів не можна вимагати багато, але з іншого - це не відміняє факту їх низької компетентності. А найгірше, коли для некомпетентності шукають виправдання, а не шляхи подолання.

Reply

gra_v_biser December 11 2009, 13:08:20 UTC
так само можу сказати, що вам не пощастило зі школою.
я навчалася на філфаці КНУ ім. Шевченка, ще до виникнення новоявлених університетів.
серед викладачів були й беззаперечні світила, і чиїсь коханки чи діти, і професори чмоні.

повернімося до випадків "успішка - посмішка", "протягом - на протязі", "правильний - вірний" тощо. я впевнена, що головна причина, з якої шкільні вчителі так викладають, - те, що на вступних іспитах до подібних штук будуть прискіпуватися. до речі, не шкільні, вузівські викладачі.
до того ж порадники зі слововживання пишуть люди, як правило, далекі від школи.

низька компетентності шкільних учителів - справді проблема. мені здається, її можна вирішити лише зробивши роботу в школі вигідною. але чим виправдати і як пояснити безпідставний снобізм університетських викладачів, не знаю.

Reply

irengloria December 12 2009, 03:36:11 UTC
Якщо ви, закінчивши найкращий вітчизняний університет, ставите себе на один рівень з випускниками педвузів, то ви просто вкрали чиєсь місце. Я на таких надивилась, серед моїх однокурсників траплялись особи, яким би більше личило навчатись у ПТУ. Та й у цій спільноті при обговоренні "вірно - правильно" одна випускниця філфаку навела аргумент, гідний мовознавця - мовляв, так казала ліцейна вчителька. Але, на щастя, у багатьох випускників у процесі навчання виробляється повага до професіоналізму, тож "снобізм" пояснюється дуже просто - непрофесіоналізм викликає зневагу ( ... )

Reply

moya_lepta December 12 2009, 05:47:48 UTC
Вас трохи занесло у нереальний простір: вчитель -- він у Вас супермен? Він один має протистояти усім безпідставним вимогам?
Якщо вчитель має аналізувати всі варіанти всіх методичок, вибирати з них найточніший (на його думку) і вказувати його дітям (по дорозі привчаючи брехати, щоб успішно скласти іспити), то на дідька потрібні всі методисти і наукові дослідники? Виходить: вчителю, ти за усяких умов -- крайній. Ми тут понаписуємо, між собою узгодити не зможемо, -- а ти розгрібай. А ми тобі розкажемо, що ти дурний. Бо ти не маєш права судити наших наукових досліджень -- не на те і не там вчився. Твоє діло -- втовкмачити нашу наукову думку у ще дурніші голови. А ми її через рік-другий поміняємо на притилежну -- і знов ти в дурнях, бо не так учив і сам не розвивався.

Reply

irengloria December 12 2009, 13:48:12 UTC
> А ми тобі розкажемо, що ти дурний. Бо ти не маєш права судити наших наукових досліджень -- не на те і не там вчився. Твоє діло -- втовкмачити нашу наукову думку у ще дурніші голови ( ... )

Reply

gra_v_biser December 12 2009, 23:27:21 UTC
дякую!
я б краще й не висловила.

Reply

gra_v_biser December 13 2009, 00:04:55 UTC
я глибоко переконана, що людина, котра викладає в університеті і вважає себе науковцем, передусім не має допускати у своїх судженнях категоричності та оцінок. таким людям не місце в університеті, тим більше на філософському факультеті. адже університет - це община науковців, а не виправна колонія. на жаль, наша найкраща вітчизняна "община" - одна з найкорумпованіших структур в Україні. саме тому варто тричі подумати, чи пишатися своїм місцем роботи і чи виявляти "зневагу до непрофесіоналізму".

Reply


Leave a comment

Up