Початково у мене чомусь не було думки зробити допис, присвячений католицьким храмам нашого краю, подібний допису про дерев'яні храми Києва та Київщинми.
Коли я почав наповнювати галерею храмів Києва, Богдан Березянський (за ідею я йому щиро вдячний!) написав: "А чи планує пан робити фотоогляд католицьких храмів та монастирів?". Тож ідею було взято на озброєння і за день - втілено.
Звісно, кількість католицьких храмів (і старих, і нових) не можна порівнювати із кількістю православних, однак католицькі святині не лише є цінними пам'ятками минулого, а й нагадують про те, що на Київщині мешкали та мешкають римо-католики.
Католицькі храми розміщені вкрай нерівномірно областю - так, у Києві, Тетієві та Фастівському районі їх 2, у Білій Церкві, Богуславі, Володарці, Таращі, Тетієві, Фастові - по 1, а от у Сквирському районі - 4, це найбільша кількість, як для одного адміністративного району.
Не усі католицькі храми сьогодні є діючими - фотографії покажуть сучасний стан костьолів у Сквирі, Таращі та Тетієві. Костел у Великій Мотовилівці-суцільна руїна.
Відкривають допис старовинні католицькі храми Києва.
Найдавнішим збережним католицьким храмом міста є костел Св. Олександра (1817-1842), що нині є головним католицьким храмом міста. Велику цінність має увесь комплекс споруд колишнього католицького монастиря, що повністю зберігся із 19 століття без значних змін.
Вид на головний вхід
Вид з боку вулиці Трьохсвятительської
До комплексу входять будинок домініканського монастиря, а згодом плебанії (1824; 1846-60; 1941) - найстаріша будівля комплексу, згодом надбудована ще на 2 поверхи (первісно була 2-поверховою)
флігель для прислуги (1863)
та старовинна огорожа із брамами (огорожа 1-а пол.19 ст.; брами межа 19-20 століть)
А таким бачив і намалював костел Тарас Шевченко у 1846 році - з цього малюнку видно, як добре зберігся комплекс споруд донині.
Інший костьол - Св. Миколая (1899-1909), давно став однією із визітівок Києва, адже є одним із найкращих зразків неоготики в Україні.
Важко повірити часом, що ця споруда нещодавно перетнула відмітку в 100 років - здається часом, що костьолу цьому 500-600 років.
портал та вежі
деталі
до комплексу входить будинок плебанії (1910-12)
Завершивши подорож Києвом, вирушаємо у мандри містами та селами області.
Біла Церква.
Костел Св. Іоана Хрестителя (1812) розташований у історичному центрі міста, є одним із символів цього міста над Россю.
Вид з боку головної площі міста
та з боку вулиці Дружби
Богуслав.
Наймаловідоміший костел Київщини. Виявлено цей костел було випадково під час відвідин Богуслава. Костел Св. Станіслава (1819). Місцева мешканка підтвердила, що це костьол, розповіла, що у радянський час це був один іх корпусів фабрики "Богуславка", а зараз у костьолі місцева католицька громада проводить служби і планує у майбутньому повернути костьолу первісний вигляд. Адреса костьолу - вулиця Шевченка, 68.
Костел у Богуславі чекає на відродження.
Володарка
Костел у Володарці (1826) сьогодні належить православній громаді. Тепер це Хрестовоздвиженська церква.
Форми та архітетура храму нагадують про те, що первісно це був костел.
Сквира та Сквирський район.
2 із 3 місцевих костьолів не мають більше аналогів на Київщині - це сільські кам'яні костели у Безпечній та Рудій. Перший має власну католицьку парафію, другий використовується місцевою православною громадою.
Руда.
Костьол Св. Антонія Падуанського (1870-і р.)
Прибудова з боку вівтаря хоч і збудована "під стиль" костьолу, належть вже до радянський часів - за СРСР у костьолі був заклад харчування...
Сквира.
Костел Св. Іоана (Яна) Непомука (офіційно 1885, інші дані- 2-а пол. 17 стол.). Його стан - німий докір антиреліігйній політиці колишнього СРСР. На жаль, костел досі перебуває "у полоні" на території заводу, спотвоерний перебудовами, позбавлений веж-двіниць...
Костел у Сквирі було збудовано коштами Цецилії Радзивілл у 2-й полвоині 17 століття. Офіційно костьол побудований 1885 року. Вид на колишній головний фасад.
Лише з труднощами можна упізнати у цій споруді костьол...Сподівюся, настане час його відродження.
Тараща
Костьол Марії Магдалини (1896) нині є музичною школою
На відміну від Сквири, тут зміна призначення не надто позначилась на зовнішньому вигляді храму.
Головний фасад костелу.
Тетіїв.
Каплиця Свейковських - вціліла частина костелу Св. Яна Непомука, збудованого у 1820-і роки. Каплиця (офіційно - початок 19 століття) була побудована одночасно із костьолом як усипальниця родини Свейковських. За радянських часів костьол та каплицю було закрито, костьол перетворився на один із цехів заводу, а каплиця була розграбована та перетворена на склад. Одна із 2006 року каплиця належить місцеій католицькій громаді, яка відремонтувала споруду.
Загальний вигляд каплиці
Це здається неймовірним, але навіть попри радянський час, вціліли герб Свейковських, оригінальні двері та написи польською мовою.
Напис під портиком та герб
Вважається, що сам костьол було знищено. Насправді костьол не було знищено, але було спотворено та перебудовано на один із цехів заводу. Червона 2-поверхова споруда за парканом - це і є костел Св. Яна Непомука...
Фастів.
Костел Воздвиження Святого Хреста (1903-1911) належть до найкращих зразків католицьких храмів початку 20 століття в Україні. Костьол реставровано і він перебуває у відмінному стані.
Костьол чудово розкривається з усіх боків
Вхід та скульптурне оздоблення фасадів. Автор - Еліо Сала, уславлений як скульптор фасадів будинку з химерами та художнього музею.
Фастівським костелом завершується подорожк атолицькими храмами Києва та Київщини - різними, з різною долею, але такими, що є невід'ємною складовою духовності та історичної пам'яті нашого народу.