Аннотация студенческой статьи:
Journal of Physics Special Topics
An undergraduate physics journal
P3 1 On the feasibility of neutrino sails
R.H. Peck, H.W. Buttery, C.D.Y. Moore, C.J. Middleton
Department of Physics and Astronomy, University of Leicester, Leicester, LE1 7RH
October 18, 2016
Abstract
In this paper we consider whether a neutrino sail, a sheet of material absorbing neutrinos and gaining thrust from their momentum change, is a viable method of spacecraft propulsion. We calculate an upper bound for the thrust that could be achieved per unit area and compare this to that possible using a photon solar sail. We also calculate the thickness of sail necessary assuming that there are no special conditions under which the cross section for neutrino interactions with nuclei can be increased. We find that a thickness of 34000 light years would be necessary if a sheet of Osmium were used, whereas neutron star matter could achieve this at 189 km thickness. We conclude that a neutrino sail is not a practical method of propulsion. (
source, via
@johncarlosbaez)
В данной статье мы задаемся вопросом, является ли нейтринный парус, то есть лист материала, поглощающий нейтрино и обеспечивающий тягу за счет изменения их импульса, жизнеспособным методом движения космического корабля. Мы вычисляем верхнюю границу для тяги, которой можно добиться на единицу площади, и сравниваем ее с той, что возможна для фотонного солнечного паруса. Мы также подсчитываем требуемую толщину паруса в предположении, что нет особых условий, увеличивающих сечение взаимодействия нейтрино с ядрами. Мы выясняем, что для листа осмия потребовалась бы толщина 34000 световых лет, тогда как для вещества нейтронной звезды толщина составила бы 189 км. Мы приходим к выводу, что нейтринный парус не является практическим методом движения.