Абсциса міста: трамвай на Центральному проспекті

Sep 09, 2018 01:23




Часом дивуюся, чому Миколаїв може слугувати таким характерним прикладом позитивних перетворень міського простору і транспорту для всієї країни. Я вже використав його для ілюстрації «червоного контуру» автодоріг в дії; сьогодні ж місто корабелів продемонструє, як нищити перевезення маршрутних таксі і розвивати мережу якісного громадського транспорту. Електротранспорту.





Каркасом такого транспорту у Миколаєві запросто міг би стати трамвай - спосіб переміщення, про який місто вже порядком забуло.
[Але для початку невеликий екскурс в історію.]


До 1957 року миколаївський трамвай був повністю вузькоколійним, колія була метровою. Однак у екс-СРСР не любили трамваї на такій колії; у країні Рад не вироблявся відповідний рухомий склад. Вузькоколійними були більшість трамвайних мереж України (у великих містах - всі крім Києва), однак у 1930-х роках більшість таких мереж були перешиті на стандартну колію 1524 міліметри. У більшості міст даний процес відбувався поступово; існуючі колії і депо потроху «розширювалися», аж поки на державний стандарт не переходило все місто (так було в Одесі, Дніпрі та ін). Часом, якщо мережа була невелика, її повністю закривали на ремонт на пару років (як в російському Орлі). Особлива історія сталася в Смоленську: вузькоколійна мережа була знищена за війни, після неї трамвай відновили «як є», але з іншою шириною колії.



Миколаївський трамвай, як Китай, пішов своїм шляхом. У 1957 році була відкрита повністю нова ширококолійна лінія вулицею Чкалова, що не дублювала жодну з існуючих до того вузькоколійних. Ви знаєте її як лінію маршрутів №№ 6 і 7; якщо приглянутися до карти, то вона вибивається з решти інших:
На додачу до нової лінії відкрилося нове депо на Водопої, так само стандартної колії. Це значно полегшило процес перебудови трамваю. Нині миколаївський трамвай є ширококолійним, як і більшість в Україні.
Вузькоколійними лишились мережі Львова, Житомира, Вінниці, Євпаторії та сусіднього із нею села Молочне. Остання мережа адресно обслуговувала один з кримських пансіонатів, однак через надзвичайну популярність Криму серед туристів-окупантів нині ця мережа закрилася разом із пансіонатом; є ризик, що з тієї ж причини закриється і євпаторійський трамвайчик.




Однак при побудові лінії миколаївські трамвайники дали маху. Вони проклали її вулицею Чкалова, хоча вже в ті роки було зрозуміло, що основною магістраллю, "віссю" міста є Центральний проспект (у ті роки - проспект Леніна, ну, як водиться). Але замість того, щоб прокласти лінію Центральним проспектом, вони повели трамвай на межі багатоповерхової забудови і приватного сектору. Справа:



Зліва.



Круто, правда?
Натомість Центральним проспектом пішов тролейбус, який розглядався, як «новітній перспективний вид транспорту».




Усе це призвело до того, що нині лінія по Чкалова, розташована на 400 метрів південніше основної лінії міста, центру громадського життя і бізнесу - Центрального проспекту (а це майже на межі пішохідної доступності). Наслідок - закономірний; трамвай возить пенсіонерів і випадкових попутників.
Нині на 6 маршруті самі одиночні вагони, хоча колись ним навіть запускали «трійники» із КТМ-5.



Але не все так погано. У місті є активісти, які відстоюють підвищення якості перевезень, нещодавно містяни активно боролися із підвищенням плати за проїзд у маршрутних таксі. Запит на якісний громадський транспорт є; гроші у одного з найбільших зернових портів України на нього теж знайдуться. І першим питанням, яке може бути поставленим у цьому контексті, є ремонт трамвайних колій міста.
Але ось питання: чи доцільно ремонтувати трамвайні колії у Миколаєві на їх існуючих місцях, враховуючи таку непродуманість вчинку міста шістдесятирічної давнини?

Тролейбус, як «перспективний вид транспорту», в ті ж часи проклали по Центральному проспекту. Там же проходять 27 з 36 (!!!) маршруток, які паразитують на вбитому стані електротранспорту міста. Їм добре - вони не залежать від рейок або дротів. Єдиний транспорт, який лишається у програші - трамвай; сьогодні я пропоную це виправити.

Замість ремонту трамвайної колії на її теперішньому місті я пропоную побудувати «нову з голочки» на центральній магістралі міста, повторивши фокус миколаївських трамвайників 1957 року. Не варто боятися фрази «будівництво нової лінії»; по суті, по грошах це обійдеться приблизно в ту ж суму, що й капітальний ремонт існуючої із заміною рейок і основи під колію. Доки нова лінія будуватиметься, стара зможе функціонувати (а якби ви лагодили її - стояла б вона перекопаною), і незручності для пасажирів будуть мінімальними.



Нова сталева магістраль Миколаєва почнеться на вулиці Будівельників, там, де зараз стара повертає до ринку «Колос». Із Сьомої Поздовжньої вулиці трамвай поверне в протилежний бік - до Херсонського шосе.



Колись трамвай там і ходив, до речі - але в 1960-х лінію перенесли на сусідню вулицю 7-му Поздовжню.



Херсонське шосе, як транзитну магістраль, звільнили від трамваю під рух авто; тим не менш, повертати трамвай на Херсонське шосе зараз - неактуально.
[Лінія 7-ю Поздовжньою вулицею діє без проблем, хоч вона і має свою специфіку…]


Ця лінія являє собою трамвай через приватний сектор міста, однією з його вузеньких вуличок.



Херсонське шосе розташоване геть неподалік, і на пішохідну доступність трамваю такий перенос не впливає. 
Тим більше, що лінія має свій антураж і шарм - не так вже й багато в Україні подібних місць.



Навіть паскудна «львівська» погода не псує цього, хоч вона і часто переслідує мене на подібних фотопрогулянках в абсолютно різних містах України.



Втім, повертаємося до центру. Виїхавши на Херсонське шосе, трамвай може розташуватися у смузі газону із південного боку вулиці.



Попід тролейбусним депо і будівництвом миколаївського «Епіцентру» - а останнє забезпечує трамваю попит.



Далі - паркан зоопарку. Лінія навряд завдаватиме тут пішоходам незручностей (не як на площі Леонтовича), однак зоопарк можна було б в перспективі захистити від трамваю і шуму шосе шумозахисним екраном.



Лінії ЛЕП, що перетинають зоопарк, перетинатимуть і трамвайну лінію. Це цілком безпечно, однак в перспективі для оздоровлення міста ЛЕП все ж варто буде закопати під землю, як я пропонував раніше.



Тим часом трамвай дістанеться перетину Херсонського шосе, Богоявленського проспекту і мети сьогоднішнього допису - попереду Центральний проспект.

Місця для трамваю на ньому більш ніж вдосталь на усій його довжині звідси і аж до міського стадіону й берегу Бугу; потрібно лишень розташувати трамвайні колії посередині бульвару - усе одно використовувати для прогулянок УСЮ ширину більш ніж десятиметрового бульвару було б доволі дивно. Місто нічого не втратить, натомість отримає ефективну транспортну інфраструктуру.



Дніпро, проспект Яворницького - точно так само центральний проспект міста. Посередині його бульвару розташовані колії.
Хоча про «посередині» я погарячкував: перші кількасот метрів бульвар вужчий і щільно засаджений деревами із густою кроною, розмістити трамвай - означає знищити бульвар. Натомість можна зробити інакше; забрати одну із чотирьох смуг авто в проїзної частини (наасфальтувати на проспекті по 4 смуги в кожен бік - це ж ще додуматися треба було) і пустити трамвай обіч бульвару.



Бульвар лишиться недоторканим.



Воно й добре - ця його частина є найзатишнішою; мабуть, дається взнаки приватний сектор навколо.



Ця частинка затишного бульвару скінчується біля універмагу «Новий Буг» по-радянськи - танком.



Бульвар на цьому перехресті стає ширшим на одну смугу:



Трамвайні колії, які до того пройшли б по кромці бульвару, на цьому перехресті (Центральний пр-т/6-та Слобідська) муситимуть зробити «пірует», перемістившись на середину бульвару - отепер в прямому сенсі цього слова.



[На одну хвилину цього спойлера, слід подумки затриматися на перехресті Центрального проспекту/Шостої Слобідської.]
Перетинаючи проспект, колії, що до того йшли із західного боку вулиці, розширюються і на північ від перехрестя прокладені «по-одеськи»:



Киянам, які думали про таке прокладання колій в себе, має бути цікаво, однак одне але - Шоста Слобідська вулиця більш-менш завантажена автомобілями лише на південь від Центрального пр-ту; північніше нею майже не користуються, та й сама вулиця вужча.



Тому приводити дану вулицю як приклад прокладання колій обіч проїзної частини в Києві, як мінімум, некоректно. Хоча чисто як сам факт це цікаво.



Бульвар на Центральному проспекті утворений чотирма рядами дерев - два ряди тополь скраю, два ряди кленів (чи лип?) посередині. Якби тут було чотири ряди тополь, трамвай би вписувався куди завгодно; але крони внутрішнього ряду не дозволять повісити дріт для трамваю (хоча на рівні землі між стовбурами дерев місця для колій вдосталь). Тому доведеться піти на крок, що не сподобається екологам: вирубати один внутрішній ряд дерев.

Пішохідний простір розташується обіч того ряду дерев, що лишиться - або ж його можна змістити на край бульвару. Компенсувати втрату ряду дерев можна посадкою кущів між трамвайними рейками і пішохідним бульваром.
Так трамвай спокійно проляже Центральним проспектом. Повз АТБ:



… ріг Центрального і Садової - зверніть увагу, наскільки близько існуюча трамвайна лінія:



Поруч розташований крупний ТРЦ «City Center»:



… і так аж до серця міста - рогу Центрального проспекту і Соборної вулиці.

Де дорога трамваю перекрита:



Майже всю ширину бульвару займає ресторан «Mafia». Гадаю, збудований він тут цілком легально, знести його не вийде. Та це й не допоможе - за ним бульвар перекриває відома всьому місту «вежа» - між іншим, колишня підстанція і диспетчерська трамваю (колись він ходив Соборною):



Зносити історичну будівлю, яка є символом міста, було б доволі дивно - що б ми тут не прокладали.
Як же обійти таку перепону? Треба подумати.
[Трохи роздумів про архітектуру для відпочинку.]


Навіть дивно, як радянська шістнадцятиповерхівка-«чешка» зуміла стати прикрасою центру міста, збудованого у XIX столітті. Займаючи північно-західний кут, вона утворює архітектурну домінанту площі з усіх ракурсів, крім «спиною до неї». Втім, це не дивно - будівля підстанції із годинниковою вежею не така вже й велика, із південного боку проспекту - одноманітні «сталінки», а з північно-східного - сквер.



Точно, сквер…



Із північно-східного кута цього перехрестя розташований сквер. Ну, як сквер - пустир навколо пам’ятнику корабелам і флотоводцям. Важливо те, що пам’ятник відділений від зупинок громадського транспорту порожнім місцем завширшки кільканадцять метрів. Цей люфт можна використати для рокіровки простору навколо будівлі «Мафії» і «будиночка з вежею»:




Трамвай і платформи для посадки-висадки займають місце проїзної частини, проїзна частина зміщується на місце нинішнього тротуару і зупинок, а останні розташовуються обіч скверу.




Якось так. Вибачте, фото ресторану «Мафія» у Streetmix немає.



За тролейбусом на цьому фото розташується найграндіозніша зупинка громадського транспорту у місті.
Далі, повернувшись на вісь проспекту, трамвай піде вгору проспектом. На його шляху знов постав щільно обсаджений ялинами бульвар:



Цього разу його, найймовірніше, доведеться знищити. Втім, якщо хтось запропонує інший варіант прокладання колій, буду радий почитати в коментарях.
За цим бульваром розташована трамвайна лінія вулицею Декабристів.



Далі бульвар перегороджений меморіалом визволителям Миколаєва.



Суто теоретично, підрізавши сходи зліва і справа від нього, можна було б обійти і меморіал, пустивши трамвай далі - до центрального ринку, міського стадіону; хоч до ж/м «Намив»; але облаштувати розворот трамваю на проспекті ніде, а рейки із вулиці Декабристів і так поєднують Центральний проспект із ринком та історичним центром/Яхтклубом. Тому я пропоную скінчити трамвайну лінію тут, поєднавши її із існуючою.




Про ефект цієї лінії я згадував мимоходом на початку статті, але зараз озвучу повністю.
По-1, трамвай, прокладений головною віссю міста, зможе стати в перспективі основним видом транспорту - при цьому не порушивши комфорт жителів міста лінією «десь там на околиці». Екологічно чистим видом транспорту - а це немаловажливо для міста із туристичним потенціалом.



По-2, провізна здатність трамваю набагато більша за місткість маршрутного таксі; більше того, трамваї можна з’єднувати у потяги із двух, трьох, а в деяких випадках - і більше вагонів. Порівняйте місткість двовагонного трамвайного потягу із маршруткою; якщо вранці в маршрутки люди набиваються як кільки в банку, то трамвай може перевозити містян у комфортних умовах.



По-3, із таким реальним конкурентом маршрутники міста перестануть почувати себе так впевнено і нахабно - вони не наважуватимуться різко підвищувати ціни, та й просто дбатимуть про те, щоб у їхніх газенвагенах лишилися пасажири.

Що ж до лінії по Чкалова, то її необов’язково вирізати. Можна було б також полагодити її, обмежившись, припустимо, одноколійкою із роз’їздами. У разі якоїсь аварії на Центральному проспекті вагони, що на той момент були б в районі кінцевих, могли б скористатися цією лінією як запасною; нерівноцінна заміна, але все ж краще за ніщо. Втім, вашу думку щодо цього я так само буду радий дізнатися через коментарі.

Перекладка трамваю на Центральний проспект, головну "вісь" розвитку і інфраструктури міста запросто виведе трамвай Миколаєва із «застою». А хороша інфраструктура сама по собі впливає на економіку і життя міста. Якщо Центральний проспект - це хребет міста, то така лінія запросто вилікує будь-який прояв міського остеохондрозу.

Бажаю миколаївцям побільше хорошого, позитивного «двіжа» у місті - нехай воно стане зручним для мешканців і гостей. Всім удачі, і чекайте на інші проекти.

Україна, трамвай, Миколаїв, night_dreamer_projects

Previous post Next post
Up