Դեկտեմբերի 5-ին և 12-ին եղանք Ստեփանակերտում: Թեև երկու այցն էլ աշխատանքային էին և քաղաքով շատ չզբոսնեցինք (հատկապէս եկեղեցին էր հետաքրքիր տեսնել... մյուս անգամ), բայց շատ բաներ տեսանք:
Առաջինն, ինչ աչքի է զարնում՝ մարդկանց դէմքերն են: Մարդկանց դէմքին բացակայում է խինդը... երևի պատերազմական անցյալն է պատճառը... Երկրորդը՝ շէնքերն են: Թանկարժեք, "էլիտար", բայց քաղաքի հետ չբռնող, մի տեսակ արհեստական... ու "պոնտերով"... առհասարակ՝ Ստեփանակերտում ամեն ինչն է "պոնտերով" (այդ թվում հայտարարությունները և ռուսերեն արտահայտությունների շռայլ օգտագործումը): Իսկ ինչ վերաբերում է այդ շէնքերին (որոնք կենտրոնում են)՝ պատերազմի վերսկսման դէպքում դրանք իրենց վրա են կրելու առաջին արկերն ու հրթիռները և դրանց վրա ծախսված միլիոնները բառի բուն իմաստով փոշիանալու են:
Ստեփանակերտը (հանած "էլիտար" շէնքերը) հաճելի գավառական քաղաք է, որտեղ կարծես միաձուլված լինեն Հայաստանի մյուս քաղաքներից մասնիկներ՝
Գյումրուց,
Վանաձորից,
Երևանից ևն, սակայն այն միաժամանակ շատ է տարբերվում: Բավականին խիստ է զգացվում կոնտրաստը հին ու նոր Ստեփանակերտի միջև: Ստեփանակերտում, ինչպէս ամբողջ Արցախում կարծես դեռ շարունակվում է կոմունիստական հասարակարգը, դա զգացվում է ամեն քայլափոխի, բոլոր ոլոլորտներում, նույնիսկ կենտրոնական փողոցների անուններն են "նոստալգիկ":
Ստեփանակերտում շատ հավանեցի Տատիկ-պապիկի արձանը ("Մենք ենք մեր սարերը", առանց ստորակետի) և "Ազգային ժողով"-ի շէնքը:
Արձանները Ստեփանակերտում շատ չեն. "Մենք ենք մեր սարերը" (Ս. Բաղդասարյան, 1967 թ.) համալիրից և Ստ. Շահումյանի արձանից բացի, քաղաքի կենտրոնի տարբեր մասերում տեղադրված են քարե արձանիկներ:
Ամենաշատը զայրացնում է թուրքական ապրանքի բացարձակ գերակայությունը շուկայում, հատկապէս՝ հագուստի, ու շատ դէպքերում դրանց առհասարակ այլընտրանք չկա, այդ պատճառով՝ Ստեփանակերտը գնումների համար լավագույն տեղը չի: Հանրային տրանսպորտի վրայի թուրքական արտադրանքի (Vestel, Beko ևն) գովազդի մասին էլ չեմ խոսում... չգիտեմ, երևի
Քարվաճառն ինձ այս հարցում ավելի անհանդուրժող է դարձրել: Փոխարենը՝ հանրային տրանսպորտը կանգառից դուրս չի կանգնում, շատ գովելի է:
Ստեփանակերտ անվանումը քաղաքը ստացել է 1923-ին` ի պատիվ Ստեփան Շահումյանի, սակայն դրանից շատ առաջ այդ տարածքը բնակեցված է եղել:
Ժամանակակից Ստեփանակերտի կենտրոնից մի քանի կմ հյուսիս եղել է Վարարակն գյուղը: Այն իր անունը ստացել է այդտեղի Վարար ակնի` հորդաբուխ աղբյուրի անունից: Այդ աղբյուրից սկիզբ է առնում Կարկառի ձախակողմյան Վարարակն վտակը, որը հոսում է ժամանակակից Ստեփանակերտի միջով: 19-րդ դարասկզբին գյուղի տեղում հիմնվել է փոքր քաղաք, նույն` Վարարակն անվամբ: 1847-ին այն ուներ 80 տուն հայ և 52 տուն ռուս բնակչություն (Հայաստանի և հարակից շրջանների տեղանունների բառարան, հատ. 4 Ն-Վ, 1998): Հետագայում այն թյուրքերի կողմից անօրինաբար անվանափոխվեց Խանքենդի: Ներկայում քաղաքում բնակվում է մոտ 50 հազար հոգի:
Ինչպես նշվեց` քաղաքն իր ներկայիս անվանումը ստացավ 1923-ին, սակայն, խորհրդային բռնապետության անկումից հետո սկսվեց այդ դարաշրջանի ոգին արտահայտող ամեն ինչի, այդ թվում` տեղանունների տարերային սրբագրում և տրամաբանական կլիներ, եթէ Ստեփանակերտը ևս "ռեստավրացվեր": Սակայն, այդ համընդհանուր հոսքի մէջ չընկավ Վարարակնը, գուցե ղեկավարության զբաղվածության, գուցե` չկամության, կամ էլ այլ պատճառներով և քաղաքը շարունակում է կոչվել Այսրկովկասի գլխավոր բոլշևիկ` Ստեփան Շահումյանի անունով:
Հասնելուն պէս Ստեփանակերտի ավտոկայանի համար մեկ դրամարկղից պէտք է (միջպետական երթուղիների տոմսեր վաճառող) վերցնել նույն օրը վերադարձող ավտոբուսի տոմս (
ավտոբուսի մասին)
Պետական համալսարանը
Կամոյի փողոցը
շրջակայքի հետ ընդհանրապէս չբռնող "Եվրոպա" հյուրանոցը
Ստեփանակերտի N7 դպրոցը
հիմա ուշադրություն՝ կոնտրաստն Ազատամարտիկների պողոտայի երկայնքով ձգվող շէնքերի և ավելի խորք գտնվող շէնքերի միջև
Ստեփանակերտի միակ` պատմա-երկրագիտական թանգարանը (հիմն. 1939 թ.)
Արձանիկներ Ստեփանակերտի կենտրոնում
Մեծն բոլշեւիկ Ստ. Շահումյանի հրապարակը և նրա արձանը (անվճար Wi-Fi-ով)
գեղեցիկ համադրություն
Խաչենի ապագա մարզխորհրդի շէնքը ("ԼՂՀ ԱԺ")
տոներն են մոտենում
էլ ի՞նչ գավառական քաղաք առանց այսպիսի բակի
զուգարանի վթարային ելքը
մենք վերադառնում ենք Քարվաճառ (միջպետական երթուղով)... մնաս բարո՜վ Վարարակն