... розвиток самопізнання для людини бажаний, але далеко не завжди приємний, переважно - болючий...

Oct 03, 2013 12:58



...

джерело: http://elementy.ru/lib/430679
«Бог як ілюзія».
Розділ з книги: (укр.), (рос.) <<<===
Річард Докінз
Глава 5. Коріння релігії

Повсюдно поширена екстравагантність релігійних ритуалів,
що вимагають величезних витрат часу і сил та завдають болю і втрат,
вказує еволюційному психологові на адаптивний характер релігії не менше наочно,
ніж червона задниця мавпи.

Марек Кон



Кілька цитат для загальної уяви:

"...

Існують деякі підстави вважати, що релігійні вірування оберігають людей від хвороб, що викликаються стресом. Ці факти перевірені не до кінця, але було б дивно, якби вони виявилися правдою, як і трапляється час від часу «чудесне зцілення» віруючих. Думаю, не варто навіть згадувати, що подібні позитивні події ні в якій мірі не доводять істинність релігійних постулатів. За словами Джорджа Бернарда Шоу, «щастя віруючого порівняно зі скептиком означає не більше, ніж щастя п'яниці в порівнянні з тверезою людиною»...

Американська комедійна актриса Кейті Ледман зауважила: «Яку релігію не візьми, всі переконують, що ти кругом винен, тільки свята у них різні». Як би там не було, мені здається, що одним ефектом плацебо неможливо пояснити повсюдний, всеосяжну тягу людей до релігії. Не думаю, що релігія виникла серед наших предків як заспокійливий засіб. Занадто дрібною виглядає ця причина, хоча не виключено, що зняття стресу грало деяку вторинну роль...

Деякі пропоновані  пояснення (феномену релігії) ... є  твердженнями, заснованими на теорії групового відбору. Груповий відбір - це спірна ідея, згідно з якою природний відбір йде на рівні видів або інших груп осіб...

Може виявитися, що розглянутий феномен (релігії) не має власної цінності для еволюційного віддбору та виживання, а є побічним продуктом іншого важливого для виживання феномена. Дозвольте пояснити ідею побічного продукту прикладом з області моєї експертизи - поведінки тварин. Часто можна спостерігати, як летять на вогонь свічки метелики, і не можна сказати, що їх поведінка випадкова. Докладаючи масу старань, вони кидаються в полум'я, перетворюючи свої тільця в смолоскип. Можна назвати подібну поведінку «самоспаленням» і під враженням цього роздумувати, за якою дивною причиною природний відбір міг закріпити подібну поведінку. Я ж пропоную, перш ніж приступати до пошуку відповіді, по-іншому поставити саме питання. Перед нами - не самогубство. Те, що виглядає як самогубство, виникає як ненавмисний побічний ефект чогось іншого. Чого саме?

Спробуємо тепер застосувати отриманий підхід  до релігійної поведінки. У світі існує величезна кількість людей, яка досягає у багатьох районах ста відсотків , чиї вірування повністю суперечать науковим фактам , так само як і уявленням конкуруючих релігій. Ці люди не тільки пристрасно вірять, але витрачають масу часу і ресурсів на дорогі , марнотратні дії , яких вимагають від них ці вірування. За віру вмирають і вбивають. Подібна поведінка вражає не менше , ніж поведінка згорілих у полум'ї свічки метеликів . Чому вони так чинять ? -   Але я вважаю , що помилка полягає в постановці питання . Релігійна поведінка може виявитися нещасливим , прикрим побічним продуктом якоїсь більш глибинної  психологічної особливості , яка є або була в минулому дійсно цінною для виживання. Ця особливість, підтримана природним відбором у наших предків , сама по собі не є релігія ; у неї є якась інша цінність для виживання , і лише за певних обставин вона проявляється у вигляді релігійних вірувань . Щоб зрозуміти релігійну поведінку , її доведеться перейменувати...

Природній відбір сприяв виживанню дітей , мозок яких схильний довіряти думкці батьків і старійшин племені. Таке довірливе ставлення допомагає вціліти ; воно аналогічно орієнтації метеликів по світлу небесних тіл . Проте зворотною стороною довірливого послуху є бездумне легковір'я . Неминучий побічний продукт - довірливість мислення. У мозку дитини зі зрозумілих причин закладена програма послуху батькам та іншим дорослим , яких батьки веліли слухатися. Автоматичним наслідком цього є нездатність відрізнити хорошу раду від поганої. Дитина не в змозі зрозуміти , що «не  купайся в переповненій крокодилами Лімпопо» - це розумне застереження , а «в повний місяць потрібно принести в жертву богам козу, інакше буде посуха » - в кращому випадку трата часу і кіз. Для дитини обидва висловлювання звучать однаково вагомо. Обидва надходять від авторитетного джерела і вимовляються серйозним, що викликає повагу і довіру, тоном. Те ж відноситься до суджень про устрій світу , Всесвіту , про мораль і людську природу . І швидше за все , досягнувши зрілості , ця дитина перекаже не менше серйозним тоном все почуте - мудрість упереміш з дурістю - власним дітям .

Виходячи з цієї моделі , слід очікувати, що в різних регіонах світу , поряд з корисними крупками народної мудрості , такими як корисність удобрення полів гноєм, з покоління в покоління не менш ревно буде передаватися віра у всілякі довільні, що не мають фактичної підстави, переконання. Слід також очікувати , що ті та інші не підкріплені фактами забобони будуть з часом еволюціонувати , змінюватися або в силу випадкового розповсюдження варіантів, або за рахунок механізмів, аналогічних дарвинівському відбору . У результаті в різних групах людей нарешті розвинуться місцеві варіанти вірувань, що значно відрізняються від загального першоджерела. В умовах географічного поділу по закінченні певного часу з одної вихідної мови утворюються нові... Те ж саме, судячи з усього, відбувається і з передаваними з покоління в покоління довільними домислами і ірраціональними віруваннями, поширенню яких, можливо, чимало допомагає та корисна для виживання легкість, з якою дитячий розум довіряє старишим та піддається програмуванню...

"У питаннях релігії правда - це та точка зору, якій вдалося вижити..." - Оскар Уайльд

...

релігійне, інформаційне, науково-популярне, ілюзії, реальність, психологічне, світоглядне, пізнавальне

Previous post Next post
Up