Маланкафест-2018

Jan 16, 2018 02:01



Як завжди останніми роками, 15 січня у Чернівцях пройшов Маланкафест. І відразу, в той самий день, на сайті місцевих петицій стартанула болідом (100 км/год за 3 секунди) петиція про перенесення заходу з середмістя на виселки. Чому так і чи треба так - давайте розбиратися.






Жиди з Вашківців.



Ми, фанати чого б не було, кричимо у вогку безодню. Ми подібні флюсу, ми знаємо нестерпно багато про нестерпно малу річ. Вже можу набратися наглості і сказати, що знаю-таки дещо про маланки, про карнавальну стихію загалом. А в таких випадках завжди вмикається проекція: ну якщо я знаю, то всі, напевно, знають?
Не всі.



Заяложений не надто освіченими журналістами штамп "Маланка - наш карнавал у Ріо" - тому підтвердження.
Наші люди через брак коштів, розуму чи банальної цікавості до життя уявлення не мають, як карнавалить взимку вся Європа. Як бігають Альпами крампуси, як ходять Балканами кукери, як у Швабії роблять солом'яних ведмедів, як трясеться від звуків калатал земля у Швейцарії, коли там ганяють злих духів, у що перетворюється Німеччина в часи фастнахту. Люди навіщось знають, що таке вілкул - і не знають, що в найтемніші зимові дні майже всі народи Європи передчувають майбутню весну. Люди чули про Ріо, бо там красиві голі дівки танцюють фольклорно-бразильський тверк, а про польські запусти чи молдавських калушарів не чули. Тому будь-яка маланка, від придурковатих флібуст'єрів на дорозі до Красної і до чергового трактора, прикрашеного килимами  - "наше Ріо".



Люди і про маланку нічого майже не знають: колись в селах козу водили. А ми ж не в селі!



ІІ місце Маланкафесту-2018, Брусниця.

Нє-нє, не в селі, подивіться, які тут ошатні будинки, а ви сюди на возах.



А ви дикі і неприємні. Йдіть на кемпінг (слово "скансен" люди теж не знають, бо воно теж про народну культуру, а "музей під відкритим небом" писати довго. Тому "кемпінг"). Йдіть-йдіть, у нас тут корки через ваші підводи і нам треба на роботу, а ви шумите.



Спробували б ці невдоволені заторами на вулицях люди дістатися громадським транспортом кудись в німецький Трояндовий понеділок, Розенмонтаг (12.02 в цьому році, можете встигнути і спробувати) і в неділю перед цим. Ага-ага. Коли весь ценетр Кельна, Майнца, Дюссельдорфа, Брауншвайга - та навіть крихітних містечок вздовж Рейну перекритий намертво, наглухо, транспорту НЕМА, деякі потяги відміняють, а ті, що є, ходять часто із запізненням (і кондуктор в костюмі клоуна сам ірже як кінь з перегороджених проходів у вагонах - всі ж на карнавал їдуть, у більшості возики з їжею і музикою). Нє, ну підіть і пожалійтеся: вам на роботу, а тут ці парадами ходять і часом навіть статеві акти імітують. Точнісенько як ті два тіпочка з Вашківців, тільки під приємніший музичний супровід. Ну у вас же голова болить, а тут німецькі маланкарі під вікнами кілька годин гудуть парадами. А це ж Кельн, собор, туристи! Ну, Дом ще відкритий, так, а всі інші храми у тому ж Кельні в такі дні стоять зачинені, а пересуватися старим центром важко через загороджені вулиці і трибуни для глядачів. Вибачте, туристи, карнавал у нас. Три дні свята. Долучайтесь і радійте життю - або приїздіть в інший день.
Підіть і розкажіть швейцарцям в Базелі через тиждень, з 18 по 20 лютого, що нема чого перекривати центр і куди тепер ходить трамвай № 1, це неподобство, і чому на тій платформі мужики в костюмах проституток? І взагалі, у вас влучили апельсином з платформи, вам боляче, це свавілля і хуліганство!



Вас не зрозуміють.
Бо фастнахти, запусти, карнавали - це частина народної культури. Національної культури.


ї
Так, аграрна в анамнезі, але частина культури. І аграрні ритуали і в нас, і там, в європах, вижили саме що у глухих селах. А місто може їх перетравити власне що у формі карнавалів. Приклади Італії, Німеччини, Франції і так далі тільки підтверджують це правило. Це вже наїжджена колія, цей етап пройшли майже всі народи, це нормальний щабель розвитку: сільські ритуали - частина культури, ними пишаються, а в місті вони відбуваються у формі ходи, параду, кавалькади.



От воно, головне: НИМИ ПИШАЮТЬСЯ.
А ті, кому маланка жити заважає, пишатися нею не можуть.
"Глибинна селянська культура" з петиції - це такий евфемізм для "рагулі забиті". І уроборос вкусив-таки себе за хвіт - і укус може бути смертельним.
Зараз поясню.



Подивіться, які чудові традиційні маланки і каюци з румунськомовних сіл. Вчора з цієї когорти були Горбова -



і Станівці.
Прекрасні, не вульгарні ні разу, павербанки вітальності такі.



А ось маланка з україномовної частини Буковини.
Протестують проти їхньої вульгарності - і проти ідіотської музики на вашковецьких платформах.



Минулого року я писала: Кожного маланка-фесту дуже гарно видно навіть без табличок, яка маланка з румуномовної частини області, яка ні. Відразу видно. Країна одна, область одна, гроші одні, звичай один - маланки різні. Знаєте чому? В людей різні телевізори. Українська частина (Вашківці як флагман і за ними всі Брусниці і Горішні Шерівці) дивляться наше тб. А Герца і Новоселиччина - румунське. І вульгарності хоп - і немає. Наше суспільство оскотинилося через ящик. І виборсуватися з цієї прірви несмаку українським селам ще довго - якщо взагалі вдасться.



Я не зовсім була права рік тому. Справа не лише в телевізорах. Справа в мові. Тут не скажеш: "ну так Заставнівщину в УРСР взяли ще в 1919 р., а Герцаївщину в 1940-му, тому на Заставнівщині звичаї трохи підзабулися". Ні фіга, всі в то комуністичне лайно дружньо вступили у 1940 році, всією областю. І на всіх танк русифікації пер. Тільки по українцях він проїхав тричі і з особливою жорстокістю. А румунська - мова не споріднена, там асимілювання під старшого брата пробуксовувало. Плюс під боком була Румунія, де до цього часу на телебаченні є програми, в яких тітоньки у вишиванках з рукавами-клеш годинами співають дойни, а позаду юнаки в смушевих шапках мілко-мілко так ногами дрібочуть, підтанцьовують. Годинами. Годинами. Ні, ви це прочитали за дві секунди, а співають вони довше в 3200 разів. Вони ще співають. А ви вже далі читати хочете. Ну добре. Просто пам'ятайте: вони ще навіть до середини не доспівали і не додріботіли.



Зневага до української культури - це вже у підкірці більшості, на жаль. Ось тут я описувала, як на Шодувель-2016 у Брауншвайзі російськомовні українці приперлися у вишиванках. Всі - у вигляді принців, гусей, клоунів чи аладінів, а наші у вишиванках. Ну це ж костюм, на карнавали ж вдягають костюми. Якщо ви не з Галичини, процентів 80 шанси, що українське ви ніби для галочки любите, але в машину на флешку "Ой летіли дикі гуси" не запишете. Нас відрізали від свого - довго, свідомо, майстерно. Нас таки відрізали практично.



І тепер чернівчани, оці неусвідомлено-відрізані, матюкаються негарними словами, що їм на маланкафест не ту культуру завезли. Вони хочуть маланку, а їм везуть треш якийсь. Он у Сучаві які кльові маланкарські паради щороку 27 грудня, я вже тричі там була. Там немає клоунів, як у нас чи німців і швейцарців, там тільки кози, ведмеді та інша хтонь. Он на фото вище яка чудова коза з Румунії на вчорашньому маланкафесті. Давайте нам такий самий Маланкафест, як у Сучаві, приберіть, будь ласка, Вашківці, від них тхне.



І мало що тхне, вони ще й голосні. (Ось ці "Горішні Маги" йшли взагалі під російську попсу. Чотири роки війна в країні - а Вашківцям пофіг).



Тільки знаєте, румунський Маланкафест у вас вже давно у місті є. Florile Alba (поправте, якщо помилилася у назві), "Сніжинка" називається. В кінці грудня проводиться, в палаці культури молоді чи як - біля ієзуїтського костелу такий. От там точно немає нетверезих перебраних з масними жартами, лише коні-каюци і уратури з колядками.



Але чи буде це справедливо по відношенню до українськомовних маланок?
Ще раз: у румунів є румунське телебачення і родичі по той бік Порубного. Вони ростуть в повазі до рідної культури, навіть якщо вони містяни у тринадцятому поколінні. У них є зразки, як треба.
А на чому мала б зростати довершена і невульгарна українська маланка? На зеленських чоловічках? На шустершоу? На типу українських серіалах російською мовою? Ну от вона на цих дріджах і виросла квашнею, тепер бруківкою хлюпається, а ви замаститися не хочете.



Це катастрофа, що у нас з культурою. Від костюмів, всіх цих атласних шароварів червоного кольору і плахт a la Полтава - і до пісень, котрі від Сяну до Дону "ой чий то кінь стоїть" і все.
Українська маланка дозорієнтована у своїй масі. Ні, не так маланка, як переберія.



Німці на карнавалах теж трахтль-костюм не вдягають і про Августіна пісеньку не співають. Якщо звичай приходить у місто не як пересувний музей, а як інтегрований в сучасність ритуал, він приходить туди модернізований. Це означає, що звичай живий, а не консерва з музейної вітрини.



Маланкафест - ну, всі мої знайомі в курсі, як я ставлюся до крадіжок фотографій, а маланкафест почався для мене з того, що на афішу найпершого фестивалю безбожно вкрали мій кадр з Вашківців - і навіть не вибачилися за це. І організація шкутильгає... Ну, як вистачить запалу, я нижче про це допишу.



Так от, маланкафест насправді благо, бо він хай поки кволо, але показує шлях маланкарям, куди треба рухатися.
Маланки тягне буксиром Красноїльськ. Так, цього року він навіть не приїхав у Чернівці на захід, та йому вже й не треба. Вони вже епохально показали, як все має бути, у 2011 році - і потім. Люди бачать, як справжня етніка виглядає і відчувається. Люди йдуть на це світло. Красна - маяк. Навіть якщо він вже не тут, напрямок заданий.



Правильні зміни - є. Хоча б ось ці каюци з Горбової (вперше вони такі у килимах, а не простинях з'явилися  в 2017 р. - і, думаю, не без впливу коників з Куликівки) - хоча у Горбової і так народна частина маланки шикарна і над-могутня. Чагор он відродив коників, хоча їх вже давно в селі не було, були лише платформи.



Бо без фестивалю у Чернівцях є наступна штука: маланки у селах дорогою до розкручених монстрів (Красна, Горошова, Вашківці - я ставлю їх поруч не за якістю маланок, а за відомістю) помирають. Вони були собі, вони жевріли - але сусідство з маланкою-гігантом їх деформує. Виявляється, можна поставити дурнуватий шлагбаум, взяти у старшого брата військову форму, купити в Епіцентрі дурну маску - і збирати гривні на спиртне, називаючи себе маланкою. Я в обох своїх книгах цих флібустьєрів  словами шмагаю, тільки хто ж ті книжки читає? Лише Устя, сусід Горошової, пішло по іншому шляху - і перетягнуло частину ковдри на себе, але це єдиний такий випадок. Всі інші зіщулюються до рекетирів зі шлагбаумами.



Шкода, що буковинські можновладці таки не рухаються у спробах отримати для Красноїльська місце у Списку всесвітньої нематеріальної спадщини ЮНЕСКО - значно скромніші чехи і зовсім інший і осучаснений Базель там, приміром, вже є. Красна туди б як рідна вписалася. (О. Каспрук тут так, просто, він же не областю керує, а містом).



Але хоч фестиваль проводять (останні роки без грошей Фірташа, отже, має бути якась підтримка влади). А фестиваль - це сильний поштовх для маланок жити далі. Щоб це життя було щасливим і ненапряжним для містян, орги мусять працювати в цьому керунку. Вчора був перший фест без нацистів - вже прогрес. Але з заявлених "50 команд-учасників" понад 20 виявилися вашковецькими платформами. Газди з Вашківців, старі ґазди, Нові ґазди, Газди-2, Газди повертаються - той самий вінегрет з псевдо-народними піснями під самограйку і скаканням козликом вдивних костюмах перед трактором. Навіщо вони клонуються? На чорта вони перебивають галас з попередньої платформи своїм?



І це ж при тому, що вперше - ВПЕРШЕ! - Вашківці цього року привезли таки щось цікаве.



Платформа-гуцул їхала під коломийки,



а перед нею відбувалася справжня боранка справжніх Ведмедів.



Люди, ну це було круто! Вашківці, ви такі вмієте.



На цьому і варто було зупинитися. Всі наступні платформи лише спаскудили враження від єдиної цікавої.
І це якраз справа оргів - сказати "ні". Галасу і корків було б вдвічі менше, якби існувало обмеження на самоповтори. Ні, я все розумію, цензурувати маланку - це дикість. Але з вашковецькими треба говорити. Вони в більшості - в коментарях в фб бачу - не чують і не бачать реальності. Умиваються божою росою з чужого роздратованого харкотиння їм просто у очі. Їм кричать "Вимкніть блатняк" - а вони "У нас найкраща маланка!" Там стіна, там глухо. Треба пояснювати на трохи вищому щаблі: майте совість. Скільки можна тої російської похабщини і псевдо-фольклору. Тут тільки орги мають діяти. І мусять.



Я впевнена, що ніхто фестиваль "на кемпінг" не переноситиме. Це найзначніше дійство у місті, це бренд, куди везуть туристів. (Японський оператор знову бігав вздовж ходи, маланкар з Вашківців намагався порозумітися з ним, звужуючи собі око пальцями. Толерантність? Ні, не чули).



Ті, кого маланка дратує, швидше за все мають всередині паросток снобізму. Ну або великий снобістичний баобаб. Чернівці ще 250 років тому були село селом, дайте тій сільській культурі раз на рік пройтися містом, а під'їзди вам з таким самим успіхом засмердять уриною і місцеві з Гравітону, коли на якесь інше дійство в середмістя виберуться. Дайте шанс маланкам підрости морально, без фестивалю в них його не буде - і звичай помре. Я розумію, що вам і пофіг, якщо помре, у вас є гри престолів з брейкінг бедами, вам те національне нафіг не треба, вистачить купленої вишиванки на день незалежності. Але це треба Буковині - так само, як це треба Німеччині, Швейцарії, Чехії, Австрії і так далі. Їхня культура просто не була в стійлі другорядності довгий час, їм ніхто не натякав всіма способами, що говорити треба мовою сусіда, а сміятися з селюків там вже виховання не дозволяє (хоча ця дихотомія є скрізь). Перетерпіть цей день, зрозумійте для себе, чому українське село вам таке неприємне - і чому воно таким стало і чи були у нього хоча б крихітні шанси стати іншим.



І про організацію і затори подумайте. Так, в Сучаві на параді маланок перекривали одну полосу дороги, якою йшла хода. Цього року не перекривали взагалі нічого (!) - корків не було від слова взагалі, але рухатися разом з потоком машин було трохи лячно. В колоні ж багато дітей.
А в німців перекрито взагалі ВСЕ - і живуть, і нічого. Це внутрішня готовність до розуміння іншого. Вона мусить бути. Навіть якщо інший поки здається дебілом невихованим.



Добре, тепер кілька слів про саме свято.





Роша в 2011 році макабрично вбивала Козу бензопилою, а в 2018-му показала найкращі костюми фестивалю. Нарешті справжня сатира - ще й на тих, хто давно заслужив. Так і відбуваються тектонічні зміни. Одного ранку Україна прокинеться без московської церкви. Роша, я вас люблю, шкода, що ви це ніколи не прочитаєте :))



Кіцмань, "А калина не верба". Найбільш контроверсійні костюми з фестивалю-2017 привезли і на маланкафест-2018.



Серце дракона Смока (2014-2017) б'ється тепер у Кінг-Конгу. Горбова, третє місце.



Кінг-Конг б'є себе у груди, реве, світить очима і встає на випрямлені ноги. Робили місяць. Нутрощі, оте саме серце, можна подивитися тут.



Я б щиро рекомендувала горбівським ходити в такому макіяжі щодгня. Ну супер же виглядають хлопці! :)



Ведуча дійства теж виглядає супер, але я так само щиро рекомендувала б оргам позбавлятися офіціозу на сцені.



Так, танці Каспрука у кучмі - яскрава картинка для ЗМІ, але загалом сучасні міські люди, вбрані у нарядних селян з етнографічно-фантастичної картинки - погана ідея, бо наскрізь фальшива. Маланка і місто мусять взаємодіяти не так топорно і в лоб. Це не про "містяни вдягнулися в селян". Це про повагу до культури (навіть якщо та культура поки що тільки росте) і інтеграцію. Не треба красивих панночок з татуажем бровей вдягати у хустки. Їм вони личать, але з таким самим успіхом їм би личив і кринолін, і хітон. Це вже костюмоване шоу про "як буцім", в це не віриш.



Дід Мороз з Калинівського ринку часів його, ринку. розквіту.



Румунські гості з села Чіпріан Порумбеску. (А шо, в нас теж є села Тарас Шевченко).



Румунські дівчатка. Позаду стоїть кошик з пампухами. У них там в складі був Ведмідь. Він йшов з такою погордою, з таким виразом... ну... Не знаю. Ух йшов серйозний і важний. Гордий. Підбігла сфотати - куди все подівалося, сміється, милий такий :)



Дуже мені подобається, коли маланкарі з публікою працюють. І це ж в нас ще ніяких бешкетувань по-справжньому. В Вайль-ам-Райні на моїх очах звязали хлопця-підлітка з натовпу глядачів, розули - і пішли з капцями, лишили босим. Взимку. Ну, 5 березня, але майже взимку. А тут все в межах.



Ось ще.



Ось ще. Це Кіцмань як завжди на своїй австро-угорській польовій кухні грінки смажила - і дітям роздавала. Я такі фотки майже щороку роблю, не буду повторюватися.



Відразу дві команди привезли Скубі-Ду. Шок. Запам'ятався з Горбової, звісно.



Белелуя, де протигази - вже автентика.



Для мене відкриття - Станівці. Так, дуже схожі на Тарашани, Опришени і Петрашівку. Ходить починають 13.01 о 10 ранку, від будинку культури. Наступного року треба б спробувати побачити їх вживу.



Бо дуже кльові.



Улюблена локація - біля театру. Коли там їхав Скубі-ду, глядачів було може здесяток. Коли доїхали Вашківці, вже стати було ніде.



Мороз публіці не завадив. Ні, не цей Мороз з Кіцманя. Вчора просто холодно було.



Чагор, перше місце, Боги Олімпу.



Нормальна в цілому платформа, музика хороша, костюми хороші. Так, це не є класичною маланкою, але я там давала вище лінк на Шодувель (127 платформ у 2016 р.) - це теж одна з модернізованих форм карнавала, саме так багато міст перетвравлює народні звичаї. Перетравлює, а не відхаркує. Переберія має всі права на життя, навіть якщо вам хочеться лише щоб козу водили і щедрика співали.



Скубі-Ду з Горбової.



Ну і вистачить :)



Фольклор, Буковина, Горбова, Маланкафест, Маланка, Традиції, Чернівці, Фестиваль, Зима

Previous post Next post
Up