איתור חומר לקורסי מבוא

Sep 20, 2010 11:23



פוסט נוסף העוסק בשאלות של בניית קורסי מבוא - הפעם: חומר הקריאה

זה לא בדיוק סוד שלספריות של מוסדות אקדמיים בארץ יש, או ליתר דיוק אין לעיתים קרובות את כל הספרות הנדרשת, בטח למחקר, אבל גם להוראה. כשכבר יש את הספרות הנדונה, יש כמות ספורה של עותקים זמינים שצריכים להתחלק בין כל הסטודנטים.
פעם הפיתרון לזה היה שימוש במקראות - המרצה היה אוסף מראש את כל הפרקים והמאמרים לכרך שהסטודנטים היו קונים בחנות הספרים של האוניברסיטה, היום אסור לעשות את זה.
כששאלתי סטודנטים מחו"ל איך הם התמודדו עם זה, התשובות היו מגוונות ונעו בין "הספריה החזיקה עותק לכל סטודנט", ל"היינו אמורים לקנות את כל הספרים לבד" ומדי פעם "היינו מורידים את הספרים דרך אי-מיול".
הראשון לא אפשרי, השני יעלה קול צעקה והשלישי לא חוקי.
אפשרות אחרת היא להחזיק עותק אישי של המרצה ולתת לסטודנטים לצלם אותו לבדם.

כל זה כמובן הרבה יותר פשוט כאשר הקורס בנוי מספר אחד, רצוי חדש. הוא זמין לרכישה למי שרוצה וגם אם צריך לצלם חלק ממנו, זה יחסית פשוט.
לי אין את המותרות הזאת, אני באמצע כתיבת הסילבוס וכבר הגעתי לחמש ספרים.
אחת הסיבות העיקריות לזה היא שזה קורס מבוא שסוקר הרבה נושאים ולא כלספר טורח לסקור את המבואות בצורה רחבה. אז עוברים ספר ספר, בהתאם לנושאים שעניינו את הכותב ודולים את הפרקים הרלוונטים.

טריק אחר שאפשר לעשות, אבל לא תמיד זמין, הוא שימוש במאמרים במקום ספרים. מאמרים זמינים יותר, אפשר להוריד אותם מהאינטרנט דרך המינויים של האונ' (טוב, חלק מהם... צריך לבחור כאלו שזמינים) והם בדרך כלל נותנים סקירה טובה, בעיקר אם מדובר במאמרי review או מאמרי בסיס.
זה מאוד נוח בקורסים מתקדמים. בקורסי מבוא לעומת זאת זה דורש שיהיו מאמרים כאלו על חלק מתחומי הבסיס, ולא תמיד יש.
למעשה, ישנם תחומי בסיס שבכלל לא נסקרים בספרות החדשה או שזאת מסתפקת בלהגיד "קרא אצל ההוא וההוא, 1924".

אז כרגע אני בונה את הביבילוגרפיה מספרים שאני יודע שיש לנו לפחות עותק אחד שלהם (גם אם אישי של המרצה) שהסטודנטים יוכלו לבוא לצלם וכמה שיותר מאמרים - אם אני מצליח למצוא על התחומים הרלוונטים.
לצערי הרב, מסיבה כלשהי גיאולוגיה היא תחום שכמעט ולא קיים ב-open access או ב-creative common, אם היה (ואם הוא היה ברמה סבירה), הייתי מאוד שמח להשתמש בו.

הוראה

Previous post Next post
Up