З усіма розмовами й обговореннями довкола землетрусу із цунамі чомусь мало хто звернув увагу на те, що шінкансени (швидкісні поїзди пана JR-Japan Railways) поводилися як гарні хлопчики і з рейок жоден не зійшов, хоча на ділянці між Токіо та Аоморі, префектурою на півночі острова Хонсю, вони подекуди розвивають швидкість до 300 км-год.
Я теж не звернув, аж поки знайома бабця із Токіо не написала у своєму мейл-звіті, що Японія може пишатися своїми технологіями прокладання залізниць і про це не варто забувати. Дійсно, як на мене, може і повинна пишатися, адже на момент землетрусу поїздів на вищезазначеній ділянці було 27, зазвичай вони по 16 вагонів (або по 8), в кожному по 100 сидінь (20 рядів по 3+2). Тобто навіть якщо вони їхали напівпорожні всі, тисяч десять людей там було...
На NHK у новинах сьогодні розказали, завдяки чому вдалося досягти такого результату. По-перше, це система сенсорів, які вловлюють перші, найменші поштовхи і передають інформацію на інші сенсори на рейках і поїздах, котрі припиняють постачати струм. Цього разу спрацював сенсор на узбережжі Тихого океану в префектурі Міяґі, який передав інформацію про землетрус, що наближається, за 50 км на поїзд, було відключено струм, шінкансен почав гальмувати - і через 10-12 секунд прийшов перший поштовх. Трохи більше ніж через хвилину - найсильніший. Неможливо встановити, якою була швидкість поїзда на цей момент часу, але достатньо низькою для того, щоб уникнути аварії ще й тут.
По-друге, це зміцнені стовпи-опори на мостах та естакадах на шляху слідування шінкансена - спеціально на випадок землетрусу. В префектурі Івате, наприклад, цього зробити не встигли, і опора просто “покришилася”. Взаналі, внаслідок катастрофи лінія шінкансену постраждала у 1200 місцях, і станом на вчора було відновлено 75%, тобто близько 900. Незабаром планують відновити сполучення між Токіо та Аоморі остаточно.
Про все це з гордістю розказав співробітник пана JR. США планують будувати швидкісні залізничні магістралі, і японці виступають одними з кандидатів на виконання замовлення.