The sad state of the elementary math education

Jun 07, 2010 12:06

Вчера забрела по коопным ссылкам на сайт одной из канадских/американских математических програм для начальных школ - http://jumpmath.org/ В коопе шла закупка учебников оттуда, и я решила взглянуть -- не надо ли и нам. Прикинув в уме, что Пухтышкин скорее всего все-таки опережает стандартную ( Read more... )

school, parenthood, polemics, math, observations, education

Leave a comment

angerona June 7 2010, 16:42:33 UTC
слушай, а в вашей школе были тоже проблемы? И у вас вроде родители скорее пошумят, чем у нас даже (хотя может это у меня стереотипы в голове сидят). Книжку посмотрю.

А у тебя нет каких-нибудь лекций на эту тему? Может можно было бы предложить чтоб тебя наш родительский коммитет позвал в следующем году прочесть лекцию родителям -- они так иногда зовут экспертов. И интересно было бы послушать твою оценку о нашей программе.

Reply

matb37 June 7 2010, 17:06:43 UTC
Лекции нет, но я могу написать. Приглашайте. :)

В нашей школе очень хорошая директрисса, но она одна всё сделать не может. Все подробности писать лениво и неинтересно. Но могу лично и устно, как нибудь.

Reply

angerona June 7 2010, 17:15:43 UTC
we have an amazing director at our school. Too bad she just sent us all a letter saying that next year will be her last, and then she'll move on to more general work, like working on setting up programs in general, etc. I suspect she'll be a member of the board or some such at some association of private schools.

Reply

angerona June 7 2010, 16:47:34 UTC
Я почитала пока только описание, и согласна. Вот про то, что учителям надо как минимум самим понимать, что они учат и самим знать математику -- мне кажется, что в этом основная проблема. Как я написала в примере выше, если учителя не знают, что за фибоначчи числа, они просто не могут дать их примером ребенку, для которого их обьяснение patterns просто на уровне того, что он делал в два года (although I was really annoyed at the attempts to teach "patterns" in his preschool, because the idea, as it was explained to kids, was to "just repeat what's here." So they'd be shown a star and a circle and asked "continue the pattern." Well, there's no _pattern_ there to continue -- and it seemed to me that this kind of mis-teaching, mis-understanding on the part of the teachers itself is almost more harmful than not touching the patterns at all. )

Reply

matb37 June 7 2010, 17:11:38 UTC
Там интересно показаны разные степени понимания у разных учителей. И обнадёживающая мысль там как раз о том, как и когда появляется глубокое понимание, необходимое для того, чтобы видеть задачи и к ним подходы с разных сторон и помогать ученикам понимать математику, а не запоминать алгоритмы.

Reply

ochame June 7 2010, 17:15:50 UTC
учителям надо как минимум самим понимать, что они учат и самим знать математику

Yep. And that's the main issue here.
I already mentioned it once or twice, but there's an (shocking, to me, when I first heard about it) understanding in the math education establishment that it's all feminism's fault. Smart women used to become elementary teachers back in the old days, because their career choices were (artificially) limited. But now they have all those other venues open to them, and only the worst students go into that field.

Reply

angerona June 7 2010, 17:21:17 UTC
lovely. I do think it's completely pointless to try to point fingers at your least favorite cause. What would be much more useful would be to try to change that. How does one attract better teachers?

Reply

ochame June 7 2010, 17:33:42 UTC
Better pay? Comparable to what those "smart" women make in other professions? But who is going to pay for that... not the taxpayers for sure - they think their education is the best in the world.

Reply

mamaracha June 8 2010, 01:14:09 UTC
+1.
Teacher's pay is ridiculous. Increase it, and make it easier to fire bad teachers - pretty much everyone know who the bad teachers in each school are.
Rodkin was telling us last year that he was trying to hire a math teacher, and he would give math problems to the people he interviewed, and none of them could solve them. Luckily, he found some nerdy guy who's our math teacher now :). I hope he doesn't leave next year.

Reply


Leave a comment

Up