Допоки «Укрзалізниця» вирішує, що їй робити з унікальною Боржавською вузькоколійкою*, яка ще функціонує на частині Закарпаття, в її депо, що міститься в Берегові, потроху зносять допоміжні споруди. Одне з приміщень вже знесене, друге частково обвалилося та чекає демонтажу - в зв’язку з аварійним станом.
На даний час вузькоколійна залізниця здійснює всього три рейси на тиждень, курсуючи між станціями Хмільник (Іршавщина) та Виноградів. При цьому локомотив поїзда базується в депо в Берегові. Не один рік тривають дискусії навколо подальшої долі цієї транспортної гілки. «Укрзалізниця» скаржиться на велику збитковість та неперспективність вузькоколійки, хоча громадські активісти впевнені в зворотному. Адже по всій Європі, зокрема, в сусідній Угорщині, вузькоколійки давно стали елементом туристичної інфраструктури, їх долею спільно опікуються місцеві громади та численні волонтери з клубів шанувальників залізничного транспорту. Таким саме чином можна врятувати й Боржавську вузькоколійку, як варіант, передавши її з власності «Укрзалізниці» до консорціуму з представників місцевих громад Берегівщини, Іршавщини та Виноградівщини, а також туристичного та суміжного з ним бізнесу, під контролем громадських організацій.
* ДОВІДКА
Боржавська вузькоколійна залізниця є однією з трьох діючих пасажирських залізниць такого типу в Україні, діє в межах Берегівського, Виноградівського та Іршавського районів Закарпатської області. Загальна довжина залізниці - 123 км, ширина колії - 750 мм.
Перша черга Боржавської вузькоколійки введена в експлуатацію 23 грудня 1908 року. Залізниця використовувалась насамперед для перевезення деревини з гірських масивів Іршавщини в низовину для подальшого транспортування та переробки. Головна гілка пролягла вздовж річки Боржава, що й дало назву залізниці. У верхів'ях річки колія розгалужувалась на кілька гілок, які вели до віддалених гірських лісорозробок.
Поїзди Боржавської вузькоколійки успішно експлуатувались та розвивались в різному форматі. Спочатку це була приватне підприємство у вигляді акціонерного товариства з назвою «BGV» («угор. Borzsavölgyi Gazdasági Vasút» - «Господарська Залізниця Боржавської Долини»), яке функціонувало з 23 грудня 1908 р. до 1 січня 1923 р. З 1923 по 1938 р. залізниця перебувала в складі Чехословацьких державних залізниць (ČSD). Після Віденського арбітражу 2 листопада 1938 р. південна частина Закарпаття перейшла до Угорщини, а уряд автономної Карпатської України в складі Чехословаччини переніс столицю до міста Хуст. Таким чином, Боржавська залізниця була формально розділена на дві частини та опинилась у складі двох держав. Кордон проходив неподалік станції Хмільник (Іршавський р-н), біля якого розташовувався митний пост. Незважаючи на такі обставини, залізниця продовжувала функціонувати. 6 березня 1939 р. під час набуття Підкарпатською Руссю автономії були спроби створити самостійні Карпато-Українські залізниці, на перешкоді яких стала Друга світова війна. З 1939 по 1945 роки лінія експлуатувались Угорською державною залізницею (MÁV).
Станція Берегово - 1910-і роки
Локомотив U35.301 на ст. Хмільник - 1930-і роки
В 1945 р. мережа вузькоколійних залізниць разом із ширококолійними перейшла до радянської державної компанії «Советские железные дороги» (СЖД). В період між 1945 та 1947 рр. було проведено заходи з переведення вузьких колій в інший формат, з 760 мм на 750 мм. В повоєнний час в м. Берегово було збудоване депо для обслуговування рухомого складу вузькоколійки, поруч була розташована пасажирська станція та адміністративний корпус з управління залізницею. В радянській час пасажирська роль залізниці поступово скорочувалась, зокрема, на ділянці Берегово - Хмільник пасажирський рух припинився у 1983-1984 рр., всі проміжні станції та роз'їзди було розібрано. Тоді ж припинились пасажирські перевезення на дільниці Берегово - Кушниця.
Боржавська залізниця - 1980-і роки
14 грудня 1991 р., невдовзі після проголошення незалежності України, було створено Державну адміністрацію залізничного транспорту «Укрзалізниця», до складу якої ввійшло шість регіональних залізниць. Вузькоколійна залізниця Берегово - Кушниця перейшла в управління Ужгородського відділення Львівської залізниці. В середині 1990-х років вузькоколійна залізниця понесла великі втрати через відсутність замовлень на вантажні перевезення. В 2004-2007 рр. на території Іршавського району було демонтовано відрізок дороги Кушниця - Приборжавське, в 2010 р. подовжено демонтаж відрізку Іршава - Ільниця. В даний час пасажирське сполучення вузькоколійною залізницею відбувається тільки на відрізку Хмільник - Виноградів. Ділянка шляху Хмільник - Берегово використовується для технічних робіт, заправки та ремонту рухомого складу в депо м. Берегово.
Розуміючи унікальність Боржавської залізниці з понад сторічною історією, громадські активісти Закарпаття ведуть роботу, спрямовану на привернення уваги до проблем цієї транспортної системи, популяризації її серед населення, проводять акції проти закриття та демонтажу залізниці. В 2002 р. було проведено I-ий форум «Карпатський трамвай», який був започаткований як громадський рух за збереження історичної технічної спадщини в Карпатах (в Закарпатській та Івано-Франківській областях). В 2003 р. в Іршаві відбувся II-ий міжнародний форум «Карпатський трамвай», основною темою якого стала Боржавська вузькоколійна залізниця. Громадська організація «Боржавська ініціатива», спільно з іншими зацікавленими сторонами, регулярно проводить акції, спрямовані на збереження вузькоколійки та недопущення її демонтажу. За переконанням прихильників збереження вузькоколійки, за ефективного використання ця система може бути прибутковою, насамперед в якості туристичної атракції, що сприятиме розвитку регіону, а також і в інших цілях, в тому числі й при перевезенні пасажирів та вантажів. В рамках популяризації Боржавської вузькоколійки серед місцевого населення, журналістів, громадських активістів та туристів щороку по кілька разів проводяться акції із пересуванням поїздом за різними маршрутами.
Зокрема, щорічно, в першу неділю серпня відзначається День Боржавської вузькоколійки (День залізничника).
19 грудня відзначається зустріч Святого Миколая на Боржавській вузькоколійці.
23 грудня відзначається День народження Боржавської вузькоколійки (на честь введення в експлуатацію 23.12.1908 р.)
В лютому 2012 в рамках ХІІ-го міжнародного фестивалю вина на Берегівщині була проведена
акція «Вино Боржавської вузькоколійки - 2012», шляхом проведення залізничного туру за маршрутом. Іршава - Хмільник - с. В. Ремети - с. Кідьош - Затишне (Берегово) - Берегово.
В березні 2013 в рамках ХІІІ-го міжнародного фестивалю вина на Берегівщині була проведена
акція «Вино Боржавської вузькоколійки - 2013», шляхом проведення залізничного туру за маршрутом. Виноградів - Шаланки - Хмільник - с. В. Ремети - с. В. Береги - ст. Берегово.
Вагома частина збереженої гілки Боржавської залізниці знаходиться в Берегівському районі. Окрім депо та адміністративної будівлі в м. Берегово (т.зв. «Мала станція») колія проходить районом за маршрутом Затишне (колишнє село, нині частина Берегово) - с. Кідьош - с. В. Береги - с. Нижні Ремети - с. Верхні Ремети, в мальовничій місцевості із пагорбів та рівнин.
Берегівське депо (на даний час табло демонтоване, фото 2008 року)