Залізничний музей Донбасу: десятки паровозів, прототип Ауді та склянки для чаю різних часів

Feb 10, 2014 10:23




На вокзалі Донецька вже 14-й рік існує музей Донецької залізниці. Знаходиться він з протилежного боку від центральної будівлі - з вулиці Артемівської.

Зараз у колекції музею більше півсотні паровозів. Одначе, через брак місця, на виставці представлені не більше двох десятків екземплярів.

1-4.












Найбільш потужний паровоз у Радянському Союзі - ФД (від імені міністра шляхів сполучення Фелікса Дзержинського):

5.



Цікаво, що призначення локомотива можна розрізнити за розміром коліс. У пасажирських паровозів вони більшого діаметру (можуть розвивати швидкість до 120 кілометрів на годину), а у вантажних - меншого (більша потужність, проте швидкість не більше за 65 кілометрів на годину).

І до речі, до 1924 року та за часів нацистської окупації місто мало назву «Юзівка» на честь засновника міста з Уельсу.

6.



У кабіні машиніста стільки вентилів та клапанів, що аж очі розпливаються.

7-8.






Наприкінці 2013 року музей пройшов ремонт. Експозиція постійно розширюється. Нещодавно з’явилися автомобілі. Ось цей - німецький AutoUnion 30-х років прототип сучасної Audi

9.



Окрім двох майданчиків (відкритому та в ангарі) у музеї є дві зали із раритетними речами, пов’язані із залізницею.
Аутентична лавиця зі станції. Напис «МПС» означає «Министерство путей сообщения». Табличка з маршрутом теж оригінальна. До 1961 року Донецьк мав назву яка наводила страх - «Сталіно».

10.



Старовинний патефон. Заводиш його як годинник і музика грає. Така собі автономна штука - струм не потрібен.

11.



У цьому куточку зібрані речі донецьких селян. Саме з околишніх сіл набирали перших будівельників залізниці.

12.



Якщо перекласти на сучасну географія Донецька та області, то цей написав виглядав би: «Ясинувата - Залізничний вокзал Донецька - Студмістечко».

Цікаво, що поширене явище серед дончан називати «центр міста» «городом» своїм корінням йде у ті часи. Адже саме місто починалося з теперішнього Студмістечка, а центр був на місці нинішньої площі Леніна.

Де зараз знаходиться «Донецьк Сіті», стадіон «Олімпійський», Шахтарська площа був суцільний степ.

13.



Профільна газета, що існує і зараз під назвою «Магістраль». Кажуть, що залізничників змушують підписуватися на неї. Але є і такі герої, якім вдалося відмовитися від нав’язування.

14.



«У апарата»
15.



Так виглядало житло машиніста - залізничної еліти.

16.



Ліхтарі
17.



Ще один раритет. На таких, мабуть, набирали телеграми

18.



У дзвін на станціях били тричі. Сповіщували, щоб пасажири займали місця у поїзді, що посадка закінчена та про те, що поїзд відправляється.

19.



Прапор за досягнення у типовому радянському стилі

20.



Зменшена копія товарних поїздів
21.



Талони на хліб
22.



І звичайно, яка ж залізниця без культури чаювання. У колекції музею різноманітні склянки для напою, є навіть з 80-х років ХІХ сторіччя (фото у лівому нижньому куті)

23.



І бонус - пес «Йетті».

24.



P.S Подібний музей в Україні є лише у Києві. Зараз на Південній (Харків) та Львівській залізниці хочуть перейняти цю ідею.
Велика подяка за чудову екскурсію директору музею Володимиру Михайловичу Донченку.

Корисна інформація:
Вхід у музей безкоштовний. Віднедавна працює за новим графіком: з середи по неділі. Раджу попередньо зідзвонитися за телефоном (062) 319-22-12 та узгодити час роботи, бо можливі зміни.

Щоб дістатися до музею громадським транспортом слід їхати до залізничного вокзалу, а там перейти по конкорсу (критий перехід) на другий бік.

Зі сторони вулиці Артемівської можна заїхати, проте тут, як і з боку Привокзальної площі, доведеться платити за паркування (5 гривень / година).

Блукаємо підземним містом на Донбасі: футбольне поле, санаторій, музей та кафе

Донецька область, залізниця, Донецьк, музеї

Previous post Next post
Up