Чернетки бандерлога. 7-8 лютого

Mar 10, 2010 12:49


Індуїстський Рим - Ґанґа - ритуальні церемонії на гхатах - Чотири благородні істини

Як ви вже зрозуміли, в Індії священних місць і міст так багато, що скоро доведеться несвященні оголошувати заповідниками. Але Варанасі - це мегасвященне місто, щось на кшталт індуїстського Риму.

Місто вважається чи не найдавнішим з постійно населених (як вже згадана мною Патна). Археологи викопували тут фундаменти будинків, збудованих чотири тисячі років тому! Хоча чому дивуватись - за ці віки життя тут мало як змінилось.








Індуїсти вірять, що Варанасі, поселення на Ґанґу, - це перше місто на землі, збудоване ще богами. Вони?, тобто боги тут навіть мешкали якийсь час. А потім - емігрували в Гімалаї.

(Священний Ґанґ, здається лише в російській і українській мовах річка чоловічого роду. Весь інший світ називає її Ґанґа, себто просто річка на санскриті.)

Так от, колись Ґанґа протікала в раю. І лише після численних прохань з боку трудящих Шива переніс річку на землю.



Усій цій фігні не варто дивуватись: Варанасі один з найголовніших індійських планокурних центрів. Мало того, деякі ритуали прямо передбачають необхідність обдолбатись, аби краще спілкуватись з богами. Гашиш можна купити без особливих проблем. Проте індійський пофігізм і місцеві особливості не означають, що туристам можна гуляти вулицями з косяками.



Туристів у Варанасі чимало. Індійських паломників - тим паче. А також богомольців, священників, жебраків та усілякої гопоти, котра користуючись особливим статусом міста тусується тут, вимолюючи хліб насущний.





Померти у Варанасі, я вже не говорю про честь бути спаленим - вважається за щастя серед індуїстів. Причина проста: якщо ти віддав кінці саме тут, то твоя душа більше не перевтілюватиметься. (Про сам механізм перевтілень написав пісню Володимир Висоцький. Для мого небогословського рівня -більше ніж достатньо.)





В результаті місто стало таким собі похоронним комбінатом, де смерть поставлена на потік. Ритуали проводяться на гхатах - камінних сходах на березі Ґанґу та інших священних річок. Їх упродовж тисячоліть будували й перебудовували, зокрема і у Варанасі.





Як і належить у грішному світі, багатії і тут вирізняються: родинні гхати різної масштабності чітко показують, хто є ху за своїми фінансовими можливостями.

Серед індійської знаті вважалося (а може й досі вважається) популярним останні роки свого життя провести тут, споглядаючи з віконця як палять твоїх співвітчизників та блаженно уявляючи майбутнє власне спалення.





Бідні й смертельно хворі індуси воліють самостійно приповзати на сходи, аби чекати смерті неподалік від місця кремації.

Між іншим, кремація не є дешевою процедурою. Робити її треба лише на дровах (а не кізяках, на відміну від приготування їжі). А з дровами в Індії “напряжонка”. Кілограм коштує рупій 200, а таких кілограмів для нормально спалення треба кілька десятків.

От і збирають пожертви на дрова. Ну або геть нещасних покійників скидають у Ґанґ як є. Аналогічно, але вже з ідеологічних міркувань, чинять з дітьми й вагітними жінками.





Вдень сходами поміж оцим всім щастям гуляють численні натовпи. Тут же відбуваються ритуальні омовіння чи там ритуальне прання ритуальної білизни й брудних шкарпеток.

Хоча про шкарпетки я дарма - їх індійці майже не носять.





Взагалі-то якби всіх померлих індусів палили у Варанасі, то місту б настала екологічна торба ще кілька тисячоліть тому. Тож у кожному селищі є просто одне, а іноді й декілька місць для проведення відповідних процедур.





Увечорі на гхатах відбуваються яскраві дійства ритуальних церемоній. Брахмани під музичний супровід з релігійних пісень синхронно виконують відомий їм ритуал, який до власне спалювань не має стосунку. Підчас церемонії б’ють у дзвони, дують у мушлі, обкурюють себе й оточуючих, малюють у нічному небі вогняними пірамідами.

Все це - під захопливими поглядами туристів, які споглядають за церемоніями, сидячи на сходах, або з човнів. Родичів померлих мені не вдалося легко ідентифікувати, тож я навіть не переконаний, що вони там були.











Натомість на віддалені від усього цього дійства мовчки палять багаття, підносячи до них все нових жмуриків. Фотографувати там заборонено, та й не думаю, що вигляд смаженої людської ноги приніс би задоволенням читачам містера Брута…



Як і годиться, індуїстський Рим напханий по самі дахи храмами (всього - близько тисячі). Значна їх частина присвячена Шиві, є також мечеті. Неподалік міста збереглася і ступа Джамек, збудована ще за часів Ашоки, тобто III ст. до н.е.



Поруч вже у XX столітті збудували сучасну ступу. Цікаво, що для її спорудження землю придбали за 2000 рупій. В наші дні на ці гроші можна десять разів пообідати у непоганому ресторані.





Тут, у містечку Сарнатх Будда прочитав свою першу після просвітління проповідь. Гаутама не був певен, чи варто йому взагалі когось вчити й не без коливань вирушив до містечка, де і в ту давнину численні богослови штовхали власну мудрість у народ.



Чотири благородні істини, прочитані Буддою, справили враження на слухачів. Він отримав учнів, а народ - нове релігійне вчення. Замість якого сучасні мешканці Сарнатха все намагались нам впарити корм для оленів, які ніби як і дві тисячі років тому назад пасуться у місцевому парку…







Та повернімось до Варанасі. Стара частина міста є суцільним лабіринтом вузьких вуличок. Три-, чотири-, іноді шестиповерхові будинки буквально доторкаються верхом один до одного.

Умовно сучасна частина не краща для прогулянок - окрім людей і тварин вулиці забиті транспортом. Здається найбільший корок, у який ми потрапили в Індії був саме у Варанасі…











І от що я вам скажу. Напевне, якби не два попередніх тижні в Індії, то після Варанасі і я, і мої супутники пили б валідол з корвалолом. Але нам, вже загартованим індусам дикі для європейців звичаї та видовища видались цілком буденними. Ну трупи, ну брахмани, ну жебраки, ну запахи.

Колись я бачив, як з сільського виходку в якомусь нашому селі гімно відрами носили на поле. Теж, знаєте, не для слабких духом видовище.



Наступного разу читайте, нарешті, про Аґру. За нічні фото дякую Філу.

мандри, фото, індія

Previous post Next post
Up