Продолжаю рассказ о царе Феодоре Иоанновиче по «ПОВЕСТИ О ЧЕСТНѢМ ЖИТИИ БЛАГОВѢРНАГО И БЛАГОРОДНОГО И ХРИСТОЛЮБИВАГО ГОСУДАРЯ ЦАРЯ И ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ ФЕДОРА ИВАНОВИЧА ВСЕА РУСИИ, О ЕГО ЦАРЬСКОМЪ БЛАГОЧЕСТИИ И О ДОБРОДѢТЕЛНОМЪ ИСПРАВЛЕНИИ, О СВЯТѢМ ЕГО ПРЕСТАВЛЕНИИ», написанной патриархом Иовом вскоре после преставления Феодора Ииоанновича (начало смотрите здесь
http://mikhail-ar.livejournal.com/5905.html) :
«И егда убо светающе дню, изыде слух царьского преставления по всему царьствующему граду, бысть же непрестанный вопль и стенания велие и воздыхание в людех; всюду воплевѣ и рыдания, всюду персемъ биение и сетование неумолчно, и ни един дом обретеся, идеже не бѣ плачющих. Тогда же убо святейший патриархъ повелѣ благовестити Пречистые Богородицы соборные церкви всенароднаго ради собрания, яко да известно будет всѣмъ царьское успение. Слышаще же людие, вси со тщанием вскоре снидошася во граде, иереи и дьякони, и иноки и инокини, мужа и жены, даже и до сущих младенецъ, с воплемь многимъ плачющеся неутешно. Егда же благочестиваго царя и великого князя Федора Ивановича всеа Русии честное тѣло к погребению уготовляшеся, тогда всего царьского его синклита непрестанныя слезы яко рѣка изливашеся.
Копейка новгородская 1596 г. - лицевая сторона (кат. Клещинова и Гришина, №114)
По сем же царьское тѣло, опрятовше, вложиша во гроб. Благоверная же царица и великая княгиня Ирина Федоровна скорбию велию снедашеся и утробою разпалашеся, яко от великого ея сердечнаго захлипания и непрестанно в перси бьение кровию уста ея обагришеся, мало же ей в велицей той жалости и самой живота не гонзнути. Святейший же Иев патриархъ благочестивую царицу моляще и утешаше на мнозе, но нѣ успе ничтоже; бѣ же тогда и сам патриархъ зело в велицей скорби пребываше.
Копейка новгородская 1596 г. - оборотная сторона. Надпись: «Царь и великий князь Феодор Иванович всея Руси» (кат. Клещинова и Гришина, №114)
И егда же приспѣ время, тогда святѣйший патриархъ и весь освященный соборъ, приемше честные и животворящие кресты, идоша по тѣло благочестиваго царя и, вземъ честныя мощи, понесоша от царьских его полат со псалми и песнми и кандилы благовонными, яко убо и воздуху наполнитися ото многого фимьяма благоухания. Боляре же и весь царьский синклит и всенародное множество, ови убо предидуще, ови же последствующе, друг друга утесняюще, и вси велѣгласно кричаще и слезами землю поливающе: «О великий государь нашь царь и великий князь Федор Иванович всеа Русии, похвала и красота руская! Камо отходиши, солнце свѣтозарное, нас же, раб своих, сирых оставляеши? И свой царьский скифетръ и превеликий престолъ самодержавного твоего царьствия по себѣ кому вручаеши?» И ина многа глаголюще, плачющеся неутешно.
Копейка псковская - лицевая сторона (кат. Клещинова и Гришина, №138)
Егда же принесоша благочестиваго царя честное тѣло в соборную церковь архистратиха Михаила, патриархъ же и весь освященный собор, певше надгробное пение, благочестиваго царя тѣло поставиша в церкви архистратиха Михаила, генваря 7 день, в день суботный. Весь же день той и нощь надъ тѣлом благочестиваго царя и великого князя Федора Ивановича всеа Русии псаломское песнословие непрестанно совершашеся. Назаутрия жь, в день недѣлный, абие приходит патриархъ и весь освященный собор в церковь архистратиха Михаила. По сем же и благочестивую царицу тамо приносят, занеже от великого скорбнаго сетования и непрестанного плача и самой быти ей исполусмертной. Таже боляре и всенародное множество на погребение благочестиваго царя собираются и глаголы жалостныя испущают и паки воплемъ многим воздух исполняют и слезы яко реки изливают. И гробу уже ископанну бывшу в пределѣ, архистратиха Михаила в церкве, преподобнаго отца Иванна, списателя Лествицы, идеже гроб приснопамятного отца его, благовѣрнаго христолюбиваго царя и великого князя Ивана Васильевича всеа Русии, и брата его, царевича князя Ивана Ивановича всеа Русии.
Копейка псковская - оборотная сторона. Надпись: «Царь и князь велики Феодоръ всеа Руси» (кат. Клещинова и Гришина, №138)
Патриарх же и весь освященный собор облекшися во вся священная одежда и наченше погребалное божественное пение. Бѣ же тогда поистинне видѣти позор умилен и зело жалости достоин: вси убо архиереи и сановницы и весь освященный собор неумолчно плачющи и с велицем захлипанием непрестанно рыдающе, яко нижё божественного пѣния от слез по достоинству изправити могуще... Боляре же и всенародное множество вси о преставлении царьском неутешно плачющеся, не яко убо царя ко гробу провожающе, но яко чадолюбиваго отца с нужею разлучающеся; и погребше честно царьское тѣло со псалмы и пенми и песнми духовными, и плакастася намнозе, якоже целомудренный Иосифъ и братия его надъ Израилем, отцем их.
Копейка московская - лицевая сторона (кат. Клещинова и Гришина, №121)
По сем же патриархъ и всенародное множество христоименитого звания, руце на небо воздевше с воплем многим и со слезами к Богу молящуся, сице глаголюще: «О Владыко Человѣколюбче Господи Исусе Христе, сыне Бога живаго, что ради лишил еси нас такова благочестиваго царя, и праведна и свята? Почто убо нас, незлобивый Владыко, оставил еси сиры и смиренны? На кого убо нынѣ упование возложим? Кто ли нынѣ толикий народ в мире упасет? Зриши ли, Владыко Человѣколюбче, яко бѣхом днесь во мнозе скорби сѣтования нашего? Отъял еси от нас царя, но не отъими от нас милости своея и призри, Господи, на град и люди сия, яко пусти бѣхом, яко осиротехом и бѣхомъ, яко овца, не имуща пастыря; да не отрынеши ны, Владыко, от твоего человѣколюбия. Сокрушил еси - исцели, росточил еси - паки собѣри, наказав - паки милуй!»
Копейка московская - оборотная сторона. Надпись: «Царь и великий князь Феодоръ всея Руси» (кат. Клещинова и Гришина, №121)
Благочестивая же царица и великая княгиня Ирина Федоровна всеа Русии повелѣ патриарху и всему освященному собору давати милостыню доволну. Такоже и нищих безчисленно множество собрав, насытив доволна и милостыню пространну подав. Вся же темница и узилища тогда отверзе и сущих в них повинных смерти всех на живот свобожая и в скудости потребных имъ всячески помогая. Сия же вся блаженная царица совершая, царьскую святую его душу ублажая и венец добродетели его тамо украшая.
Деньга московская - лицевая сторона (кат. Клещинова и Гришина, №105)
Ты же убо, о великая блаженная царьская красота, аще еси уже достиже умных сил в премирная селѣния и ясне зриши триипостасного Существа пресветлое сияние, поминай царьское свое достояние, яко да въ мирѣ и в тишине сохранитъ Господь наслѣдие царьствия твоего и сущих в нем. И дерзнувшему сия, твоему благородию малое хвалословие дароносити, испроси моего окоянства оставлений грехов и за дерзновение прощение даруй, яко от неразумия дерзнух на толикую царьскую твою высоту составити малую похвалу, занеже убо грубость нашего ума на высоту разума не достизает.
Деньга московская - оборотная сторона. Надпись: «Царь и князь велики Феодоръ» (кат. Клещинова и Гришина, №105)
Како же ли убо тебѣ, великий государь, ублажаю? Которое ли тебѣ нынѣ, прехвалному самодержцу, содержащу великого Росийского царьствия скифетръ, неразумный аз благодарение принесу? Како же ли убо, о блаженная и всекрасная царьская душа, по достоинству похвалити возмогу, иже в жизни сей хвалам достойно пожившаго? Но елико воистинну солнце от тины честнѣйшии, толико и твое царьское величество от нашие похвалы превышши есть; якоже убо великий в богословии Григорий: не требует бо море, рече, исполнения от внѣ текущих рѣкъ, есть бо и без тѣх полно, - сице и твое благочестие не требует нашего похваления, но и кроме нас зело достохвално есть. Елико убо преславно нача, тако изрядно и соверши, и до конца несуменну благочестия вѣру ко Христу Богу показа, его же от юности возлюби, к немуже прииде, славяще пресвятое и поклоняемое имя его со Отцем и со Святым Духом во вѣки. Аминь.
Полушка московская - лицевая сторона (кат. Клещинова и Гришина, №140)
(цитирую по публикации Института русской литературы, полный текст смотрите здесь
http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=10862)
Полушка московская - оборотная сторона. Надпись: «Государь» (кат. Клещинова и Гришина, №140)