Tältsömnad

Aug 17, 2008 11:51

Jag började för många år sedan att handsy ett tält. Min dåvarande flickvän hade precis gjort slut och jag mådde inget vidare. Jag konstaterade att om jag ändå ska må dåligt kan jag lika gärna göra något produktivt samtidigt. Sagt och gjort, jag började sy mig ett tält. Tråkigt nog, såhär i efterhand, började jag må bättre innan jag var färdig så tältet blev inte riktigt klart. Det går att använda men förslutning av tältöppningen och några andra detaljer blev inte färdiggjorda. Det blev nästan klart nu inför medeltidsveckan i Visby och jag passade då på att fota det för bloggen.



Ett enkelt ryttartält, 3x5 m i basen och 1,8 m högt. Det är sytt av arméns linnedraglakan som är tätvävda, relativt tunna och helt oimpregnerade. Det har dock visat sig att impregnering inte alls behövs så länge man har tillräcklig lutning på tältduken och dessutom undviker att något kommer åt tältduken från insidan. Draglakanen har bredden 80 cm vilket är en väldigt bekväm bredd för ett tält av den här storleken.



Här sys en sadelgjordsförstärkning fast vid tältets öppning. Tältet är sytt med segelmakarnål och vaxat segelmakargarn från Beck och Rep på Gotland. En viktig detalj för att arbetet ska gå snabbt och enkelt är att använda sykrokar. Jag hade en krok som jag fäste i en rem om midjan och en krok som jag fäste i ett element. På så sätt håller man tygen sträckta i rätt läge utan att att behöva nåla och har båda händerna fria till sömnaden. Det är även en god idé att hålla koll på hur långa stygn man tar. Jag fann att 9-10 mm mellan stygnen var lämpligt med tanke på utseende och tidseffektivitet.



Våderna sys samman med dubbla rader kaststygn och ca 2 cm överlapp. I den mån man inte har stadkant viks råkanten in under överlappet. Tyget viks så att man hela tiden kastar runt en vikt kant vilket underlättar arbetet avsevärt. Efter att ha sytt första kanten vänder man tyget och viker det så att andra sömen också sys om vikt kant från baksidan. I bilden ovan ser man tydligt resultatet där ena kastsömmen syns från framsidan och den andra från baksidan.




Tält är en för de flesta en stor investering, både i tid och pengar. Jag tänker därför visa ett relativt enkelt sätt att med modern teknik planera sitt tält och undvika onödiga misstag när man väl sätter saxen i tyget. Jag använde mig av två fria programvaror som har varit till stor hjälp för mig vid planering av bland annat tält. Samma program och samma principiella metod har jag även använt för att ta fram mönster till jonglerbollar, huvudbonader andra projekt där jag vill översätta ett 3D-objekts yta till ett sömnadsmönster. Programmen jag använder här heter Blender 3D (avancerat 3D-grafiskt modelleringsverktyg) och Inkscape (vektorgrafikprogram). Båda är fri programvara, dvs är gratis att ladda ner och använda. På hemidorna ovan finns programmen att ladda ner samt länkar till tutorials och annat matnyttigt för att komma igång.

Vi börjar med att modellera tältet i Blender 3D. Jag tänker inte gå in på detaljerna hur jag gör detta, det finns det bra tutorials för på hemsidan och det är väldigt elementär geometri det handlar om så det ska inte ställa till med några problem för den som lägger manken till. Innan jag modellerar tältet räknar jag ut vådbredden för tyget och räknar med hjälp av det ut basytans form så att radien på rundlarna och långsidans längd går jämnt ut på ett heltal tygvåder. Mitt tält har vådbredden 76 cm, exclusive sömsmån, vilket gav radien 1,5 m med sex våder i var rundel samt 3x76 cm i långsidan. Med detta i åtanke modellerade jag tältet nedan så att det är i full skala i programmet.



När jag modellerat tältet så att jag blivit nöjd med formen markerade jag två kanter och markerade dem som sömmar (markera önskade linjer och tryck Ctrl-E -> "Mark seam"). Nu vet programmet var tältet ska klippas upp när jag sedan plattar ut geometrin.



Jag delar nu arbetsytan i två och ställer in arbetsfälten så att jag har "UV Face Select" till vänster och "UV/Image Editor" till höger. Jag håller muspekaren över vänster arbetsfält och trycker "a" så att hela geometrin är markerad. Däreter trycker jag på "u" och väljer "Unwrap". Jag får då den tillplattade geometrin i arbetsfältet till höger och sparar den till en svg-fil (UVs -> Scripts -> Save UV Face Layout). Självklart sparar jag arbetet med jämna mellanrum för att inte råka få arbetet ogjort.

Jag stänger nu Blender 3D och öppnar svg-filen i Inkscape.


Varje del i den utplattade geometrin är nu ett vektorgrafiskt objekt. Hela geometrin är en gruppering av objekt och hänger därmed samman som ett objekt. Jag skalar upp den så att vådbredden blir den samma som verklig vådbredd, men håller mig på skala 1:10 för enklare utskrift. Jag duplicerar geometrin, flyttar den ena till sidan och trycker Ctrl-u för att lösa upp grupperingen. Jag kan nu flytta runt delarna och kan lägga ut den på rad så som det skulle ligga utlagt på ett tyg. När jag är nöjd gruperar jag de nu välordnade delarna (Ctrl-g) och kan nu enkelt läsa av tygåtgången som längden av det markerade objektet (fortfarande i skala 1:10). Om jag vill kan jag även skriva ut den utplattade geometrin så att jag med sax och tejp kan bygga en enkel modell som man kan titta på, provmöblera etc.

När man väl fått kläm på hur programmen fungerar är de väldigt kraftfulla formgivningsverktyg som hjälper till att spara en tid, arbete och man undviker onödiga misstag.
Previous post Next post
Up