Одним з контраргументів для критиків зовнішнього незалежного оцінювання є можливість перевірити якість освіти в школах та університетах.
Редакція TEXTY.org.ua (з якими в мене був надзвичайно
цікавий подкаст) зробила
рейтингування та візуалізацію ВУЗів за середнім балом ЗНО серед тих, хто подав заяву на вступ. Навіть самі автори візуалізації кажуть про необхідність враховувати десяток параметрів для визначення кращих закладів. Наприклад,
QS World University Rankings має дуже деталізовану систему рейтингування, в яку входять оцінки декількох тисяч викладачів, кількість нобелівських лауреатів, індекс цитування в поважних наукових виданнях тощо. Серед українських рейтингів найавторитетнішим є
«Компас», де робиться акцент на оцінках роботодавців.
Журналісти TEXTY дослідили інший аспект - уподобання здібних абітурієнтів та їхніх батьків. Коли багато розумних підлітків йдуть до одного закладу, а інший поважний університет масово набирає випускників із невисокими балами - виникає багато запитань.
Можливо, тут вирішальну роль грає ціна закладу: батьки менш здібних вступників готові заплатити високу ціну за навчання, а обдаровані та бідні тому обирають більш скромні заклади.
Таблиця має високу інтерактивність - по кожному параметру можна зробити сортування. Наприклад, клік на «Середній бал ЗНО» розташує всі ВНЗ в порядку збільшення рейтингу, тобто ви побачити найсильніші/найслабші навчальні заклади. Так само, можна сортувати по конкурсу, по ціні, по містам тощо.
Ця візуалізація показала дуже несподівані речі. Високе (11-е) місце «Острозької академії» та Українського католицького університету (36-е). В цих двох вузах низька ціна за навчання (5092 грн за рік в ОА та 4973 грн в УКУ). А від їхніх студентів ви зможете почути багато позитивних відгуків, зокрема, про відсутність корупції.
Ця інтерактивна таблиця не є головним інструментом вибору місця навчання. Проте, її зручність та зрозумілість допоможуть вам зорієнтуватися із майбутньою alma mater.
До речі, ми можемо зробити дуже корисну справу - поширити результати роботи TEXTY (розмістити пост в блозі, «лайкнути» в Facebook, твітнути в Twitter), щоб якомога ширша (цільова) аудиторія довідалася про цей рейтинг та зробили правильний вибір.