Далекий світ

May 07, 2013 14:35



Як завжди,  моє знайомство  з новим ім"ям відбулось завдяки Євгену Маланюку. Два в мене чичероне по невідомій українській літературі, а часом і історії - Євген  Маланюк і Ігор Качуровський.
Галина Журба - написав Маланюк в своєму есе "Жіноча мудрість", написав в сенсі, що на його думку українські жінки в деяких душних  історичних часах, в  розбудові високої української культури, замінюють чоловіків в масштабності, полеті думки, мужності і історіософічних амбіціях -   і поставив в ряд три імені: Леся Українка, Докія Гуменна і Галина Журба.
От так - не багато, не мало. З Лесею все, загалом ясно - її труд по вписуванню українського в загальносвітовий контекст переоцінити важко і про це вже сказано досить вичерпно.

Колись  з одним розумним френдом  ми силувались зрозуміти чому це в українській літературі немає епічного роману аля "Сага о Форсайтах" чи "Війна і мир".  Не знали ми тодішні, що вони такі є
- і це "Діти Чумацького шляху" Докії Гуменної (до речі, чекайте скоро електронну прем"єру на сайті "Дівчата"http://divczata.org/ ) і "Тодур Сокур" і "Далекий світ" Галини Журби.
Галина Журба написала набагато більше, але я називаю те, що читала.
І, скажу по правді, давно я вже не мала такої насолоди - як тільки випадала вільна хвилинка на дачі, я кидалась до своєї електронної книжечки і зачитувалась "Далеким світом", час від часу смикаючи чоловіка, вимагаючи його уваги - зачитувала вголос яскраві епізоди повісті (затуркала його так, що він від мене почав тікати), відтвореного світу, що пішов від нас назавжди і який для більшості практично невідомий, як наче не було його - світу Правобережжя України кінця 19 століття,  симбіозу українського селянства і  попольщеної української шляхти, нащадків українських старих родів - руської шляхти і козацької верхівки.  Журба нітрохи не описує ідилію, ба навіть навпаки - проблема співжиття польської шляхти і українського "моря" постає досить жорстко,  пише про взаємну довголітню ненависть гокоманів і селян, несправедливість і соціальні утиски (на диво актуально і може слугувати картинкою сьогоднішнього дня) та так, що  стає зрозуміло, чому ж палали в Революцію фольварки.

Я би поставила "Далекий світ" поряд з "Зачарованою Десною" О.Довженка. Такий же опоетизований спомин, тільки не очима  українського хлопчика, що живе в дорослій, зформованій особистості українського генія кіно з Чернігівщини, а  польської поміщицької дівчинки з Поділля, що виросла і  повернулась до крові і культури українських предків:  де дорослі,  діти, звірі вписані в розкішну українську природу, що і сама являється не тільки тлом, а творцем, Деметрою - тою, завдяки чому вони всі були.  Та ще й як вписані - володіння пером майстерне,  все подається так талановито,  композиційно віртуозно, що складне видається простим, приправлене хорошим гумором, але таким, що нітрохи не знижує загальний рівень, не  доторкується до бурлеску, а трохи дотичний іронії.

Книжка ні на хвилину не заставляє скучати,  навіть описи природи, які дуже часто пропускаєш в погоні за сюжетом, у Журби  прочитуються до кожної коми і  двокрапки над Ї.

Після "Далекого світу" відкриваєш для себе загадкову сторінку української історії -  створення, роль  і побут суспільної верстви "кресові поляки", розумієш, що  проблема поляків і їх взаємовідносин з місцевим українським населенням  на Галичині і Волині 20-40-х років 20 ст. -  продовження проблеми загалом України 19-поч.20 століття, і що Одеса і море до  українського Поділля ближче, ніж  Київ.

З проблеми кресовості витинається і проблема московського колоніалізму, однаково чужого і  місцевим полякам і українцям. І те, що ті "поляки" частково теж породження російського імперіалізму, коли в 19 ст. царизм знищив уніатство на підвладних РІ українських землях і українському  поміщицькому загалу, якому  відразливо було ставати росіянами (православними), нічого не залишалось, як вибрати собі католицизм і ... пополячитись і на тому грунті утвердитись в своїй відмінності від "москалів".

І все стає на свої місця- протягується товстий неперервний ланцюг від мертвих до живих в заплутаному клубку нашої історії, де "ми" - це і аристократія, і шляхта, і козацтво і селяни, і українці, і поляки, і росіяни і,  коли ще суб"єктами історії були не нації, а  суспільні прошарки.

Галина Журба - це літературний псевдонім Галини Нивинської, уродженої Домбровської, польської шляхтанки гербу "Забава".
Вона прожила насичене  життя, померла 90-літньою в 1979 році  і на її відспівуванні сказали, що це перша така літня людина про яку хочеться сказати, що вона відійшла зарано.
Похована на знаменитому кладовищі в Бавнд Бруку - там же, де лежать Маланюк, Багряний, Осьмачка.

"Далекий світ" http://diasporiana.org.ua/memuari/3827-zhurba-g-dalekiy-svit-rozpovid-avtobiografichna/

P.S. ніколи не думала, що слово "пацан" - українське.

Previous post Next post
Up