
Робота над проектом Статуту територіальної громади Тернополя уже давно поширилася і за межі області та, навіть,- за кордони України. Батьки другого життя проекту Статуту, Творче молодіжне об’єднання «Нівроку» уже неодноразово залучали та продовжують залучати до цієї роботи не лише культурну, політичну, наукову еліту Тернополя, але й провідних експертів різноманітних галузей з інших регіонів України, інших країн та міжнародних організацій.
Натепер на сайті проекту «Тернополю - Статут міста!»
http://statut.te.ua/ серед багатьох тем, активно обговорюється можливість створення в Тернополі посади омбудсмена (уповноваженого Тернопільської територіальної громади з прав людини). Як виявилося,- це питання цікавить велику кількість небайдужих громадян з активною громадянською позицією.
Власне бачення необхідності створення в Тернополі посади уповноваженого Тернопільської територіальної громади з прав людини кореспондентові Інтернет-видання «Поле правди» (
http://www.polepravdy.te.ua/ ) вималював Володимир Яворський, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини.
- Пане Володимире, які Ви бачите проблеми на шляху до реалізації ідеї створення в Тернополі посади омбудсмена?
- Багато років тому я займався цим питанням. Нещодавно мене питали щодо можливості створення такої посади у Львові.
Головна проблема: Закон України «Про місцеве самоврядування» не вказує про можливість такої посади, але і не забороняє. Проте, Статути міст мають відповідати цьому Закону. З огляду на це, абсолютно точно, не можна використовувати термін "омбудсмен". На це немає жодних правових підстав.
Таку посаду слід називати по іншому. Можна наприклад - Уповноважений з прав людини.
- То це має бути висококваліфікований юрист, який погодиться надавти безкоштовні юридичні послуги, і все?
- Важливо розмежувати його діяльність зі службовою діяльністю.
На мою думку, він також не повинен перетворюватися у службу з безкоштовних юридичних консультацій. Це не його функція!
У нього загалом є три великі функцції:
- реагувати на скарги через розслідування, випуск заяв, збір інформації та її оприлюднення, ініціювання звільнення особи чи дисциплінарного провадження в межах місцевого самоврядування тощо;
- усунення порушень прав людини, причиною яких є акти органів місцевого самоврядування;
- підготовка доповідей про найбільші місцеві проблеми з прав людини та підготовка проектів покращення ситуації.
- А хто мав би призначати, чи, можливо -- обирати уповноваженого?
- Я не думаю, що його треба обирати громадою, - перелік виборних посад визначено законодавством. Думаю, його може призначати Міська Рада на встановлений термін без права відкликання. Він повинен мати юридичну освіту. Доцільно також включати консультації з громадськістю до процедури відібрання.
Нотувала: Аліна Шикерява