Вже не перший раз повертаюсь до даної теми, кожного дня знаходячи все нові і нові відомості. Взагалі історія фотографії у Кам'янці-Подільському заслуговує на окреме велике дослідження і сьогодні я буду намагатись пролити світло на те, скільки ж фотографів працювало у Кам'янці в ті часи? Достеменно цього не знає ніхто, а списки, які я зустрічав, були часто скупими і неточними. Але, витративши на це не один рік, можу викласти і певні результати, які доповнять в майбутньому дослідження інших науковців у цій сфері.
Але перед тим, як писати список фотографів, хочу трішки повернутись до витоків фотографії, щоб можна було краще зрозуміти, коли і де вона з'явилась:
1813 року за досліди з фотографічними пластинками взявся французький художник Нісефор Ньєпс (фр. Nicephore Niepce), якому належить основна заслуга у винаході фотоапарата.
Нісефор Ньєпс 1765-1833
Близько 1816 року він дійшов до думки одержувати зображення предметів за допомогою так званої камери-обскури. Ця камера була відома ще з давнини. У найпростішому вигляді вона являє собою світлонепроникний ящик з невеликим отвором. Якщо стінка, протилежна отвору, буде з матового скла, то на ній виходить перевернуте зображення предметів, що перебувають перед камерою. Чим менший отвір, тим чіткіші контури зображення й тим воно слабше. На жаль, перше зображення, отримане Ньєпсом 1822 року, не збереглося. Тому першою в історії фотографією вважають «вид із вікна», отриманий ним 1826 року за допомогою камери-обскури на олов'яній пластинці, вкритій тонким шаром асфальту. Експозиція тривала вісім годин на яскравому сонячному світлі.
перша фотографія
1839 року француз Луї Жак Дагерр опублікував спосіб одержання зображення на мідній пластині, вкритій сріблом. Після 30-хвилинного експонування Дагерр переніс пластину до темної кімнати й якийсь час тримав її над парами нагрітої ртуті. Як закріплювач зображення Дагерр використав кухонну сіль. Знімок вийшов досить високої якості - добре видно деталі як у світлих місцях, так і в тінях. Свій спосіб одержання фотографічного зображення Дагерр назвав дагеротипія.
Луї Жак Дагерр 1787-1851
Практично тоді ж англієць Вільям Генрі Фокс Телбот винайшов інший спосіб одержання фотографічного зображення, який він назвав калотипією. Як носій зображення Телбот використав папір, просочений хлористим сріблом. Телбот одержав перший у світі негатив. Експозиція тривала близько години, на знімку - ґратчасте вікно будинку Телбота.
Вільям Генрі Фокс Телбот ???-1877
Крім того, в 1833 році метод отримання фотографії за допомогою нітрату срібла опублікував франко-бразильський винахідник і художник Еркюль Флоранс. Свій метод він не запатентував й надалі не претендував на першість.
Назву «фотографія» було обрано як наймилозвучнішу з декількох варіантів у Французькій академії 1839 року.
Першою жінкою-фотографом була ботанік Анна Аткінс - авторка першої книжки, ілюстрованої суто фотографіями
В Україні фотографія з'явилася приблизно в 40-х роках 19 століття, коли в Україну почали приїздити іноземні фотографи, учасники щорічних міжнародних ярмарок. Фотографи почали залишатися в Україні. Першими фотографами-поселенцями були французи Жак і Шарль-Поль Гербсти. У 1860-90-х pp. відкрилися фотостудії професіоналів в Одесі, Харкові, Полтаві та ін. великих містах. Не виключенням став і Кам'янець-Подільський. 12 грудня 1859 р. «Подільські губернські відомості» пишуть, що до Кам'янця прибув французький фотограф Маркевич. Нам відомі дві його фотографії міста, які опублікували у Пам’ятній книжці Подільської губернії на 1859 рік.
Таким чином можна впевнено казати, що фотографію до Кам'янця привіз француз Меркевич у 1859 році, через 33 роки з моменту першої фотографії Ньєпса. Але Меркевич у Кам'янці не залишився, тож першим фотографом міста, який мав своє ательє, був Юзеф Кордиш.
Детальніше про Ю.Кордиша:
http://dmytro-babyuk.livejournal.com/664.htmlІнші фотографи, які працювали у Кам'янці представлені нижче:
Ательє "Русская фотография" (буд. Фрайберга біля міського театру)
_______________________________________________________________________________
Ательє "Военная фотография" (Петропавлівський провулок, буд. Студниць. Поруч з готелем "Бель-В'ю")
За надане фото дякую О.Рєзіну
_______________________________________________________________________________
Ательє "Венской художественной фотографии "Макарт"" під керівництвом Е. Генігсмана
_______________________________________________________________________________
А. Демченко
_______________________________________________________________________________
Б. Гиков (Петропавлівський провулок, буд. Студниць)
_______________________________________________________________________________
І.Ф. Глембоцький (Довга вулиця, власний будинок)
_______________________________________________________________________________
І. Кржемінський (Петропавлівський провулок, буд. Студниць)
На фото зображені Олімпіада Олександрівна Краснопольська (Олізарова) із сестрою Петрунелією Олександрівною Краснопольською.
За надане фото дякую
kamienec_______________________________________________________________________________
В. Загорський
(короткий період працював в майстерні між від'їздом Ю. Кордиша до Києва і викупом цієї майстерні М. Греймом)
детальніше про цей період дивись тут:
http://dmytro-babyuk.livejournal.com/664.html _______________________________________________________________________________
Гіллер С. (Поштова вулиця., буд.Раковського)
_______________________________________________________________________________
Раковський Леон (фотографій не знайдено)
_______________________________________________________________________________
Голеневич Станіслав. Скоріш за все, мається на увазі А. Фогелевич, так як за схожістю прізвищ його могли сплутати з іншим фотографом. Фотографій Голеневича мені знайти не вдалось, а от фотографією Фогелевича люб'язно поділився Підгурний І.С.
_______________________________________________________________________________
Грейм Михайло Осипович (буд.Ядловського)
_______________________________________________________________________________
Жилинський А. Новий план біля Міської управи
На зворотній стороні зображений теперішній Будівельний технікум
Будинок Міської управи. 1880 рік.
_______________________________________________________________________________
Кодеш Франц Алозійович (Центральна площа, буд.Новаковського)
Іноді на фото замість свого прізвища ставив напис "Visit Portrait"
За надане фото дякую Ю.Савіну
_______________________________________________________________________________
Кордиш Йосип
_______________________________________________________________________________
Рембрант
_______________________________________________________________________________
Розенберг Казимир Романович
_______________________________________________________________________________
Седлячек Йосип
_______________________________________________________________________________
Струтинський
_______________________________________________________________________________
Енгель Август Кирилович (буд.Ласта; Центральна пл., буд.Білецької)
_______________________________________________________________________________
М. Молчанов. Район Підзамче
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
С.П. Киржацький (буд. Хорбровського на Губернаторській площі)
мені відома лише фотографія його ательє. Теперішній Вірменський ринок. Фото 1918 року.
Також Киржацький мав свою типографію і був більше відомий саме у цій галузі.
***
P.S.: При внесенні правок до цієї статті помітив одну цікаву деталь. У фотомайстерні за адресою: Петропавлівський провулок, буд. Студниць біля готелю "Бель-В'ю", працювало по черзі декілька майстрів. Мені відомо про чотирьох з них:
_______________________________________________________________________________
Фотографія Б. Гикова
_______________________________________________________________________________
Ательє "Военная фотография"
За надане фото дякую О.Рєзіну
_______________________________________________________________________________
Фотограф Кодеш Франц Алозійович
За надане фото дякую О.Рєзіну
_______________________________________________________________________________
Універсальна фотографія С. Гіллера
За надане фото дякую О.Рєзіну
_______________________________________________________________________________
Багато питань виникало щодо фотографа Вассермана Герші Хаімовича «Парижская художественная фотография». Тепер можна із впевненістю сказати, що він працював не у Кам'янці-Подільському, а у Могилеві-Подільському. Через схожу назву міст і близькому географічному положенню, більшість дослідників помилково приписують його до Кам'янця, про що неодноразово друкувалось в періодичних і наукових виданнях. Серед численних його фотографій, які мені вдалось відшукати (більше двадцяти), всюди вказується одна і та сама адреса: Могилев-Подільський і Сороки, Бесарабська губернія.