May 05, 2014 21:00
Для меня это жемчужина.
[Ibn al-ʿArabī's] notion of the Devil or Satan is somewhat different from that of ordinary theology. Indeed, he sees the diabolic principle in two ways. First, it is for him that principle which resists the Self-realising urge to create the own-other object and insists on the sole right of pure spirit and transcendence, this being the Satan's refusal to obey God's command to prostrate himself to Adam, from jealousy of the integrity of the pure spirit. Second, it is also the principle which insists on the separate reality of cosmic life and substance and which denies all primacy to the Spirit. In other words, it is that principle which would seek to insist on the separate reality of either pole, at the expense of the other, and thus to impair the original wholeness of the divine experience as the Reality by trying to sever the all-important link between "own" and "other" and consign each to mutually exclusive isolation in absurdity.
Titus Burckhardt, Introduction to Ibn al-ʿArabī's Bezels of Wisdom
Говоря иначе, диа-вол (антоним слова сим-вол) выступает в двух обличиях: ликвидационный гностицизм в духе "творенье не годится никуда" и постмодерн; иначе говоря, Viva la muerte!, с одной стороны, и "бабло побеждает зло" - с другой; иначе говоря, превратно трактуемое [православными] "этот мир во зле лежит" (привет Родзянко!) и узколобый радикальный материализм; иначе говоря, рафинированный ССовский фашизм и общество бесконечного потреблядства с эвтаназией и прочими правами совокупляться с животными; иначе говоря, условная Аль Кайда // Правый Сектор и условная Болотная - все это две стороны лица диа-вола: сторона оторванно духовная и сторона оторванно материалистическая.
<<--- dia --->>
bollon
==>> sym <<==
bollon
суфизм,
гностицизм,
метафизика,
символы,
фашио-либерализм,
фашизм,
религия