Я пішов до школи, потім технікуму а потім університету задовго до епохи лептопів-телефонів-планшетів, тому навчився робити конспекти та нотатки старомодним сьогодні способом: чорнилом на папері. Навіть не старомодним -- сьогодні то втрачене мистецтво.
У багатьох студентів технікумів-коледжів-універів є якийсь електронний пристрій для запису голосу та ведення нотаток. І іноді мені здається, що я той самий луддит, який чіпляється за ручку та папір у 21 столітті.
Як мінімум тому, електронне введення тексту зазвичай швидше та якісніше, ніж замітки руками.
...На конференціях, лекціях та нарадах зазвичай ви бачите оточуючих людей, які набирають нотатки на своїх ноутбуках, планшетах чи телефонах. Я називаю їх тайперами. ...Цілком ймовірно, ви це теж робите. А чому ні?
Введення тексту - неймовірно ефективний спосіб збору "для себе" великої кількості інформації.
Але якщо ви хочете насправді засвоїти матеріал, введення приміток електронним способом (далі може бути "тайпають") насправді не найкращий спосіб зробити це. Нещодавні дослідження психологів, неврологів, нейробіологів виявили, що
писати руками є кращим способом для ефективного навчання.
Це пов'язано з тим, як мозок обробляє різні входи інформації. Більш конкретно, важливо, чи ви передруковуєте слова доповідіча цифровим способом - чи замість цього фіксуєте його суть на папері.
Цифровий варіант ведення нотаток продовжує домінувати, але олдскульне використання рукописного тексту продовжує працювати на вашу користь. Писання вручну, як правило, підвищує здатність зберігати інформацію, осмислювати нові ідеї та бути більш продуктивними - з додатковим бонусом за усунення відволікань на ваш цифровий пристрій.
Отже, три наукові факти про зв’язки між написанням заміток вручну і власне запам'ятовуванням важливих речей.
1. Ручка потужніше за клавіатуру
Так кажуть дослідники Пем Мюллер з Принстонського університету та Деніел Оппенгеймер з UCLA, які нещодавно опублікували документ з назвою "
The pen is mightier than the keyboard" в "Psychological Science".
Три експерименти, які вони зробили, привели їх до висновку, що використання ноутбуків для конспектування може насправді погіршити навчання. Чому? Тому що це часто змушує людей обробляти інформацію більш дріб'язково.
Коротше кажучи, якщо ви тайпаєте замітки, ви, ймовірно, схильні записувати лекції дословно. А коли райтер, тобто ви пишете ручкою на папері, вам доведеться бути більш творчими у переробці ключових компонентів.
Мозок райтерів (дослідники пишуть "paper notetakers’ brain" -- G.B.) працює над тим, щоб вибрати, "переварити" (чи перетравити?) та узагальнити найцінніше з отриманої інформації. Це, у свою чергу, сприяє кращому розумінню та утриманню в пам'яті.
Мюллер та Оппенгеймер встановили, що учасники, які робили нотатки на лептопах, на концептуальні запитання відповідали гірше, ніж ті, хто робив традиційні паперові нотатки чи конспекти. "Тенденція записуючих "електронно" нотувати лекції дослівно, а не обробляти інформацію та перефразовувати її власними словами, шкодить навчанню", - написали вони.
Ви може думаєте, що то співпадіння? Ні, вчені мали ще одну інтригуючу знахідку. Одного разу вони сказали деяким користувачам електронних пристроїв, щоб явно не переписували лекції слово за словом. Але це майже нічого не змінило --тайпери все одно робили майже дословні записки, що зменшувало якість їх навчання
https://www.psychologicalscience.org/news/were-only-human/ink-on-paper-some-notes-on-note-taking.html. Мабуть, є щось, що призводить електронне введення тексту лише до бездумного запису. І є щось стосується чорнила та паперу, що спонукає студентів вийти за рамки бездумно почути-записати нову інформацію, а замість цього зрозуміти головне, обробити та переварити, перефразувати інформацію своїми словами, записати чи намалювати її за допомогою картинок та піктограм.
Отже, коли вам справді потрібно зрозуміти новий матеріал, подумайте про стару, добру і надійну ручку та папір.
Пізніше, коли ви спробуєте згадати інформацію пізніше, ваш мозок буде вдячний вам за полегшення його роботи під час нотування.
2. Надійне згадування: рукописний текст має значення
Дехто стверджує, що вони більш продуктивні під час введення тексту, оскільки вони можуть швидше збирати більше великий об'єм матеріалів.
Але без перегляду та осмислення цих нотаток пізніше, все це додаткове "транскрибування" слів зовсім не приносить користі.
Професори психології Данг Бю, Джоел Майєрсон та Сандра Хейл з Вашингтонського університету встановили, що використання комп'ютерних записок пропонує негайну користь для кращого нагадування, ніж добре організовані рукописні замітки.
Тож комп’ютер виграє… на самому початку.
Але потім, як свідчить їх
дослідження, опубліковане в Journal of Educational Psychology, виявили дуже цікаву річ: ця перевага зникає приблизно за 24 години.
Тобто люди, які тайпали свої замітки, насправді мали гірші результати тестів на засвоєння матеріалу.
Дослідники дійшли висновку, що ті "машиністки" гірше згадують, оскільки вони не підсумовують ключові моменти.
"Створення організованих рукописних конспектів передбачає більш глибоку та ретельну обробку інформації, тоді як транскрибування вимагає лише неглибокого кодування та викладення інформації", - пояснили вони.
Рукописний текст є більш ефективним завдяки «командному центру» мозку, який називається Reticular Activating System (RAS,
ретикулярна активаційна система). RAS - це продуктивна мережа клітин, яка з'єднує нашу кору з нашим стовбуром мозку. Оскільки ця система відповідає за увагу, настороженість та мотивацію, вона найкраще спрацьовує, коли отримує інформацію за допомогою декількох органів чуття та фізичного руху
https://www.wsel.com/blog/how-handwriting-improves-memory-intelligence.
Наступного разу, коли вам потрібно буде пізніше згадати інформацію з лекції чи зустрічі більше 24 годин, розгляньте варіант, як записати свої нотатки руками, на папері. І тоді матеріал буде триматися в голові набагато довше.
3. "Написання" свого шляху до здорового мозку
Деякі люди вважають за краще робити нотатки в електронному вигляді, тому що в сучасних умовах їх почерк перетворився на нерозбірливі каракулі -- "як курка лапою".
Якщо це про вас -- не викидай ручку та папір тільки з цієї причини!
Існують причини для покращення здоров’я та розвитку вашаго мозоку, щоб писати на папері.
Дослідження професора психології Карін Джеймс з університету Індіани оцінило дітей, які ще не навчились ні читати ні писати.
Опубліковане в «Trends in Neuroscience and Education» , її
дослідження залучало дітей відтворити лише одну букву -- тицьнути клавішу, намалювати на звичайному папері або простежити букву по пунктирному контуру.
Потім дослідники помістили дітей у функціональний МРТ-сканер мозку і змусили їх знову вивчити зображення.
Переглядаючи зображення, сканування показало, що діти, які малювали букви на папері, активували три чіткі області мозку.
Мозок дітей, які простежили або набрали букву, не мали відповідного ефекту.
Дослідження демонструє переваги в навчанні фізичного написання текстів на парері, зазначає профессор Джеймс, особливо користь від залучення моторних частин мозку.
Але це не означає, що привілеї почерку стосуються лише дітей.
Чим більше ви використовуєте ці нейронні шляхи, тим краще це для вашого здоров’я в цілому. Словосполучення «навчайся протягом усього життя» та «використовуй або втрать його» ніколи не був більш правдивим, ніж у відношенні вашого мозку. Обидва ці заняття збережуть вас від страшних наслідків захворювань типу Альцгеймера, і підтримують на непоганому рівні ваші когнітивні здібності.
Висновок
Іншими словами, якщо ви депутат і хочете перевірити Facebook під час чергової дебільної промови презедента Зеленського в Раді -- зробіть це! Це прекрасна причина відкрити комп’ютер чи взяти сматрфон.
Але коли вам треба зловити, опрацювати і запам'ятати складний матеріал або ви хочете мати гарний мозок -- вийміть ручку і папір.
ЗИ Першим читачем (IRL слухачем) цієї статті був мій вчитель з барабанів. Власне він і подав ідею цієї статті.
І чорнетка статті була написана менше ніж за півгодини, поки він грав на барабанах з якимось чуваком. На папері в щоденнику.
Ну й години півтори -- тайпання, факт-чекінг тощо.
А наступна стаття теж інспірована ним -- про те, як музика чи звуки заважають чи допомагають навчанню.