(Untitled)

Aug 14, 2007 11:15


Mähän varasin viime viikolla ne uudet kehykset. Koska olen hukannut sen kortin, josta käyvät ilmi kaikki nykyisiin linsseihini liittyvät tiedot, optikko kehotti mua pyytämään ne tiedot siitä optikkoliikkeestä, josta ostin edelliset lasini.

No, minä soitin tänään sinne.

Esittelin ensin asiani.
Sen jälkeen miesääni murahti "näkee ne tiedot laseistakin".
Read more... )

Leave a comment

Comments 11

ceirah August 14 2007, 08:45:22 UTC
Nilsiässä yksi optikko toimi vieläkin inhottavammin. Pikkusiskoni kävi näöntarkastuksessa muttei vielä valinnut kyseisestä liikkeestä kehyksiä. Optikko oli kuitenkin mennyt ja tilannut kysymättä jo linssit siskolleni! Kun sisko sitten löysi toisesta liikkeestä mieleisensä kehykset, ja äiti meni pyytämään näön tarkastaneelta optikolta tietoja, optikko ilmoittikin jo tilanneensa linssit. Eipä auttanut muu kuin ostaa pelkät linssit kyseisestä liikkeestä ja viedä ne laitettavaksi kehyksiin toiseen liikkeeseen.

Aika kummaa puuhaa kyllä, kun tuossa iskee vaan itseään jalkaan. Kukaan meidän perheestä ei ainakaan enää asioi tuon (ennen vakio-)optikkomme liikkeessä.

Reply

anodine August 14 2007, 11:38:53 UTC
Huh, tosi kummaa. Voiko tuossa tapauksessa muka velvoittaa asiakkaan maksamaan?

Muutenkin tuntuu oudolta, että linssit tilataan ennen kehyksiä. Esimerkiksi noihin varaamiini kehyksiin käy jostakin syystä vain tietynlaiset linssit. Tosin kaipa niitä pystyy hiomaan ja muuta oikeanlaisiksi siellä liikkeessäkin (en tiedä, kuinka suuri osa tuosta työstä tehdään yleensä liikkeissä).

Eipä mullekaan tulisi enää mielenkään käydä tuoda liikkeessä, vaikka aikaisemmin olen pitänyt sitä ihan hyvänä. Ja varmasti tulee kerrottua tapauksesta useille ihmisille, mikä sekään ei ole kovin hyväksi firmalle.

(sori, pieni korjaus)

Reply

ceirah August 14 2007, 12:29:49 UTC
En osaa sanoa, ei kai siinä tilanteessa olisi voinut velvoittaa. Se olikin tosi omituista, mutta ilmeisesti ne linssit sitten kävivät niihin tilattuihin kehyksiin, joten homma kävi ihan näppärästi. Tosi outoa joka tapauksessa.

Reply


univalve August 14 2007, 08:53:47 UTC
Joo luin kans justiinsa jostain että optikko on velvoitettu antamaan ne tiedot kysyttäessä. Aina pitäis kaikesta ottaa ite selvää, ettei huiputeta.

Reply

anodine August 14 2007, 11:23:08 UTC
Joo, mä en yhtään osannut aavistella, että juttuun vois liittyä mitään vaikeuksia. Vaikutti niin yksinkertaiselta.

Ai nii, ostin muuten eilen antikvariaatista Magnus Millsin kirjan, kun muistin sun joskus suositelleen Millsiä!

Reply


paulene August 14 2007, 09:05:57 UTC
mulla ei henkilökohtaisesti oo kokemuksia optikkoliikkeistä, mutta kuulostaapa kieltämättä inhottavalta. itse oon tosi huono puhumaan puhelimessa (varsinkaan hoitamaan mitään virallisempia asioita puhelimen kautta), niin tuollainen vääntäminen tuntuu tosi typerältä. sitä paitsi, asiakaspalveluammattihan toikin on, pitäisi tuon miehen nyt hiukan avuliaampi olla eikä suhtautua asiakkaaseensa noin yrmeästi!

Reply

anodine August 14 2007, 11:25:51 UTC
Mäkään en mitenkään erityisesti tykkää virallisista puheluista ja siksi ärsyttää kaksin kerroin se, jos asiat eivät hoidu helposti.

Tuo suhtautumistapa oli kyllä tosi odottamaton, olin puhelun jälkeenkin ihan hämmentynyt. Ei tuollaiseen yrmeyteen sentään ole joutunut tottumaan.

Reply


anonyymisti August 14 2007, 09:36:57 UTC
Tuntuu olevan useamminkin optikot tuommoisia kusipäitä. Itse jouduin kanssa soittamaan joku aika sitten 450 kilometrin välimatkan takia noita tietojani, mutta oli kyllä aikamoisen työn takana... Äksyilyä ja pään aukomista. Lopulta kun murahti niin johan alkoi tapahtua.

Hienoa palvelutaitoa!

Reply

anodine August 14 2007, 11:29:20 UTC
Ai tuo on ihan yleisempikin juttu, huh. Luulin törmänneeni yksittäiseen kusipäähän.

No, suostuivat ne sentään lopulta siihen, että jos optikkoliikkeestä soitetaan, niin tiedot kerrotaan. Jos tiedot kertoisi suoraan asiakkaalle, niin olisi kuulemma "vaara väärinymmärryksille". Liikuttavaa huolehtimista.

Reply


muru August 14 2007, 16:59:41 UTC
Tuo nihkeä suhtautuminen monella optikolla voi johtua siitä että monet käy vain näöntarkistuksessa optikolla ja tilaa sitten lasit halvalla netistä. Esimerkiksi isäni teki näin ja sai tapella optikkonsa kanssa kun se oli nihkeä antamaan lasien tiedot ilman silmälasitilausta. Mutta vaikka nihkeys on sinänsä jossain määrin ymmärrettävää niin pakko niiden on kuitenkin ne tiedot antaa. Ja luulisi että tällaisessa kilpailutilanteessa haluaisivat vähän enemmän panostaa asiakaspalveluun.

Reply

anodine August 14 2007, 17:22:54 UTC
En tiennytkään, että piilareiden lisäksi myös laseja tilaillaan paljon netistä. Lasien hakemisesta Virosta oon kuullut puhuttavan jonkin verran.

Kyllä mä sitten ymmärrän, että alalla on vaikeaa, mutta tosiaan tuollainen käytös on omiaan hankaloittamaan tilannetta entisestään. Mun tapauksessani tuo nihkeys tuntuu joka tapauksessa tyhmältä, kun sen tehdyn näöntarkastuksen jälkeen ostinkin sieltä lasit, eli maksoin niistä tiedoista ihan käyvän hinnan.

Rupesin miettimään, veloittavatko optikot aina erikseen näöntarkastuksesta. Jos se kuitenkin on erillinen maksullinen palvelu, niin on se sinänsä tyhmää vääntää naamaa siitä, ettei lisäpalveluita haluta. Tarkastaisivat näön vasta sitten, kun kehykset on valittu.

Reply


Leave a comment

Up