Jan 16, 2009 12:41
How would you approach the following problem:
You have N students to place into M schools. Each school has a limited number of spaces, such that the total number of spaces in all schools is equal to or more than N. Each student ranks k schools according to their preferences (k
school,
parenthood,
software,
school selection,
puzzle,
english
Leave a comment
Comments 29
1)написал бы "objective function" для оптимизации, -- как оценивается какой-либо расклад студентов по школам по шкале от 0 до 1.
2)Изначально все школы пустые. Нужно брать студентов по одному (случайным образом) и класть их в такую кучку, чтобы получить максимальное значение для этой функции и не нарушать дополнительные ограничения. Когда студенты закончатся -- получится приблизительный расклад (понятное дело, он зависит от порядка выбора студентов).
3) прогнал бы (2) сто миллионов раз и выбрал бы десять лучших результатов.
4) Попытался бы десять результатов слить в один -- либо вручную, либо случайными перестановками.
Ну, и на это сверху можно навернуть кучу всяких дополнительных украшений.
Reply
Basically, you start with the best approximation you can (your #2 run).
Then,
#3 - Remove a random set of students and reassign them via your #2. If your new objective function value is better, keep this assignment; otherwise, revert to the initial.
#4 - repeat #3, changing the random set size according to the annealing schedule you pick.
Reply
хотя я к "simulated annealing" всегда с подозрением относился -- его обычно пытаются использовать, как панацею от всех бед. Но для данного случая как раз хорошо подходит.
Reply
Интересно про "прогнать 2 миллиона раз..." -- вот делают ли они что-то такое подобное?
Reply
Reply
Reply
Reply
Randomly pick students and check for restrictions. Assign to the best while not violating the requirements. If you stick with 65/35 distribution as the requirement than you would not violate it at the end of the process (you will not end up with a wrong distribution at the end).
Reply
Reply
Reply
http://fmwww.bc.edu/ec-j/s2008/EC802.pdf
Reply
Pathak and S¨onmez (2006), “Leveling the Playing Field: Sincere
and Strategic Players in the Boston Mechanism”
and
Ergin and S¨onmez (2006), “Games of School Choice under the
Boston Mechanism,” Journal of Public Economics, 90, 215-237.
It's all the same guy -- Sonmez, perhaps he's actually invovled in doing it, too
Reply
http://www2.bc.edu/~sonmezt/
Reply
Аня (что-то мне лень регистрироваться)
Reply
Reply
У них таки получается довольно большой процент людей в first choice, но как результат -- и большущий процент (на мой взгляд) тех, кому ни один из их choices не достается.
Reply
Leave a comment