У одній з груп на ФБ нещодавно був дуже прикольний пост-обурення з приводу нової вхідної стели у парку 700-річчя Львова, зробленої із кородованого металу. Сміх-сміхом, але як справедливо написали у коментарях, далеко не всі чули, що таке кортенівська сталь та з чим її їдять та як її використовують, тому варто зупинитися на цьому трохи детальніше.
3.
Кортенівська сталь це особливий вид сталі, який був розроблений американською компанією
U.S. Steel для усунення потреби у постійному фарбуванні великих металевих конструкцій. Замість фарби роль захисного покриття тут виконує плівка іржі, яка утворюється під впливом погодних умов, стабілізується та сама ж захищає метал всередині від подальшого поширення корозії.
Підпірні стінки поряд з будинками-кранами у німецькому Кьольні.
4. Сама назва "кортенівська сталь" походить від зареєстрованої виробником торгової марки COR-TEN, у якій зашифровано дві головні характеристики цієї сталі - корозійну стійкість та міцність на розтягування (corrosion resistance and tensile strength).
5. Початково ця технологія розроблялася в першу чергу для використання у судно- та машинобудуванні, але з часом її почали використовувати також у архітектурі та вуличній скульптурі.
Вулична скульптура поблизу Академії мореплавства у голландському Роттердамі.
6. Серед архітекторів та скульпторів кортенівська сталь стала популярна ще й тому, що на кожній панелі утворюється своє неповторна фактура, що робить вигляд живим та живописним. Плюс до того, відтінок іржі може вийти різний залежно від складу довколишнього повітря - десь червоніший, десь більш коричневий чи охристий.
7. Вуличні скульптури у шведському Мальме.
8. Для демонстрациї можливостей кортенівської сталі компанія USS використала її при будівництві своєї штаб-квартири у американському Піттсбурзі наприкінці 1960-х років. Щоправда тут вийшов конфуз - з часом всі довколишні тротуари пофарбувалися у колір іржі і частину з них довелося замінити. Цю проблему значно зменшили у розроблених згодом нових рецептурах сталі COR-TEN. (
фото з Вікіпедії)
9. Тут у Роттердамі вже мабуть використали новіший тип матеріалу.
10. Крутезний музейний комплекс Cricoteca у польському Кракові. Своєї нормальної денної фотки в мене немає, тому
стягнув звідси.
11. Фасад зблизька.
12. Ще трохи прикладів. Декоративна арка на території залізничного музею в Утрехті.
13. Подвір'я житлового будинку у Кьольні.
14. Роттердамська кадка підвищеної брутальності.
15. Вулична скульптура у Ейндховені.
16. У Кьольні на стінки з кортену не бояться присідати навіть жінки у білих спідницях.
17. Отже, іржаве залізо на вулиці це не обов'язково чиясь безгосподарність, яку треба терміново зафарбувати. Деколи буває, що так задумано :)