Натрапив днями
на сайт з шикарною підбіркою старих фото швейцарського Цюріха з міського архіву та багатьох інших джерел. Як завжди у таких випадках залип, розглядаючи деталі. Цікаво, що деякі місця залишилися зараз такими ж, як і сто років тому, тоді як інші змінилися до невпізнаваності. Але найбільше вразило, що якість облаштування вуличного середовища у той час була практично такою самою, як зараз. Звісно, прогрес іде, але на архівних знимках століьньої вже видно розвинену трамвайну інфраструктуру, ідеальні тротуари, продумане водовідведення.
Окрім того є трохи фотографій, зроблених із одного ракурсу із різницею у 70-80 років.
Спішу поділитися найцікавішим.
2. Окремий розділ присвячено трансформаціям площі біля головного залізничного вокзалу. Ось вона у 1895 році.
3. На межі століть конку замінює електричний трамвай. Це 1908 рік.
4. 1915 рік. Трамвайна мережа росте - з'явилася ще одна пара колій.
5. 1930 рік.
6. 1934 рік. Cтало менше колій, зате з'явився ще один ряд парковки.
7. 1947 рік. Країни довкола у цей час лише оговтувалися від руйнацій Другої світової війни.
8. 1955.
9. 1964.
10. Масштабна реконструкція 1968 року.
11. 1980 рік.
12. Цюріхський музей, поч. 20 ст.
13. Залізничний міст, 1906 рік.
14. Той же ракурс у 1984 році.
15. Рух біля залізничного вокзалу, 1930 рік.
16. Привокзальна набережна.
17. Вулиця Банхофштрасе, 1939 рік.
18. Та ж вулиця у 1901 році.
19.
20.
21. 1915 рік. Подумалося, що тогочасні фотографії із дитячим візком у кадрі зустрічаються вкрай рідко. Понижень бордюрів на переходах тоді ще не робили.
22. Реконструкція центрального мосту, 1950 рік.
23. Площа Централь, колання Леонардплатц, була перейменована на честь готелю Централь, який було збудовано тут до міжнародної виставки 1883 року. Сама ж річка Ліммат, що протікає крізь Цюріх, колись була досить брудною та непривабливою після проходження через численні промислові території.
24. Центральна набережна у 1972 році.
25. Харлінгштассе, 1984 рік. У кадрі потужні захисні стовпці на перехресті, антикишеня на переході та велопаоковки біля неї.
26. Вкладання бруківки, 1900 рік.
27. Будинок кантональної поліції біля ріки Ліммат поруч із зруйнованим згодом мёяснрим ринком, 1882 рік.
28. Те ж місце у 1984 році.
29. Перехрестя Льовенштрассе та Ураніанштрассе, 1984 рік.
30. Трамвайна зупинка Бельвьюплатц, поч. 20 ст.
31. Те ж місце у 1979 році. Тепер це місце
виглядає так. Добре видно, що під час реконструкцій при збільшенні розмірів зберігалася форма та головна ідея. Це дуже круто. Той же підхід можна бачити і у багатьох інших місцях (хоча і не всюди, звісно).
32. 1984.
33. Трамвайна зупинка на Парадеплатц, 1900 рік.
34. Переплетіння трамвайних колій на Парадеплатц, 1910 рік.
35. Міст Куаібрюке, 1900 рік.
36. Галерея мистецтв.
37. Перекладання трамвайних колій на мості Сільбрюке, 1903 рік.
38. Вайзенгаусштрассе, 1904 рік.
39. Той самий ракурс у 1984 році. У Швейцарії не було війни та бомбардувань, але і без неї тут примудрилися втратити чимало ефектної старої забудови.
40. Залізнична станція Банхоф Енге, 1930 рік.
41. 1913.
42. Інцидент з двома трамваями, 1927 рік. Дуже символічне фото, але незважаючи на такі інциденти, Цюріх став одним із тих міст, яке не піддалося натиску автомобіля та зберегло свою мережу електротранспорту.
43. Бірменсдорферштрассе, 1910 рік. Майже як наше Підзамче :)
44. Кельгофштрассе, 1910 рік.
45. Той же ракурс у 1984 році.
46.
47. У нас би цей будинок скоріш за все назвали "хрущовкою", але це фото також зроблене у Цюріху у 1932 році. Скромною чорною цяткою виділяється бордюрний дощоприймач,
48. Ресторан Конкордія на розі вулиць Баденер та Зільфельдштрасе.
49. Пекарня.
50. Новобудова посеред поля, мабуть на місці зруйнованого чогось більш старого та менш масштабного.
51. Трамвайна зупинка, 1970-ті.
52. Школа на вул. Клігенштрассе, 1897 рік.
53. Лангштрассе, 1933 рік.
54. Невеликий сквер на Моргантерштрассе у 1920 році. Зараз вулиця, на якій стоїть автомобіль,
стала пішохідною зоною.
55. Трамвайна зупинка на Штауфахерштрассе, 1930-ті роки.
56. Інша ділянка тієї ж вулиці, але вже у 1984 році.
57.
58. Ешер-Вісс-Платц, 1910 рік.
59. І той же ракурс у 1984 році. У-ух.
60. Вид на сміттєспалювальний завод на Йозефштрассе. Мабуть 1910-ті роки.
61. Міська пивоварня, 1930-ті роки.
62. Перехрестя вулиць Фрохбургштрассе та Вінтертурерштрассе у 1908 році. Будівлю костелу разом зі старою школою, що примикає до нього, зруйнували у 1957 році.
63. Те ж саме місце у 1984 році.
64. Житлові будинки на Гладбахштрассе, 1927 рік.
65. 1908 рік.
66. Оттікерштрассе, 1972 рік.
67. Scheucherzerstrasse, 1910 рік.
68. Зоннегштрассе, 1911 рік.
69. Те ж місце у 1984 році.
70. Трамвайна зупинка Бухеггплатц, 1932 рік.
71. Те ж місце, 1965 рік.
72. ДТП з роверистом, 1935 рік. Цюріхелектротранс фіксує простій. Загалом фото із аваріями за участі роверистів та мотоциклістів трапляються досить часто.
73. Зимовий настрій.
74. Сільська пастораль на вулиці Бергальденштрассе, 1920 рік. Але і тут можна побачити дощоприймальну решітку.
75. Кройцплатц, 1905 рік.
76. Те ж місце у 1984 році. І
тепер на гуглопанорамах.
77. Повінь у районі Альтштеттен, 1910 рік.
78. 1925 рік, перехрестя Баденерштрассе та Альтштеттерштрассе.
79. Площа Лінденплатц, 1895 рік.
80. Те ж місце у 1984-му.
81. Поштове відділення, 1905 рік.
82. Групове фото працівників м'ясної лавки на Лімматтальштрассе, 1933 рік.
83. Фермер Ернст Хойссер хвалиться своїм биком-рекордсменом, який важить 954 кг.
84. Не розминулися. 1939 рік.
85. Ферма у передмісті.
86. Вокзал Oerlikon, 1925 рік.
87. На цьому, мабуть, завершу. Якщо комусь цього здалося замало, то з
а цим посиланням можна побачити ще чимало інших фото.