Давайте під ялинку підіб'ємо підсумки опитування,
що було присвячене озвучці львівського громадського транспорту і якраз днями перетнуло відмітку у 1000 заповнених анкет.
Анкета містила десяток запитань, покликаних скласти загальний портрет респондента та його ставлення до звукового наповнення громадського транспорту. Загалом з точки зору соціології для Львова репрезентативними вважаються опитування із 800 та більше відповідей, тому 1000+ це дуже непогано. Анкета протягом двох тижнів поширювалася на різних ресурсах із аудиторією дуже різних поглядів, тому, як на мене, результати є настільки об'єктивними, наскільки можна було досягнути цим інструментарієм.
Відразу уточню, що сам я не є працівником транспортної галузі і це опитування, звісно, є неофіційним. Просто мене, як людину, яка практично щодня користується громадським транспортом, давно цікавило ставлення інших людей до звукових оголошень, що лунають із салонних динаміків і чи сильно воно відрізняється від мого власного. Тепер картина трохи прояснилася.
2. Почнемо із узагальненого портрету респондента. На питання анкети відповіло 1036 людей. Чоловіків та жінок виявилося майже порівну (щоправда, у анкеті було зауваження, що не було варіанту "інше"). Найактивнішою віковою категорією прогнозовано стала 25-35 років. 3/4 опитаних працюють і половина користується громадським транспортом щодня. Довший час у питанні про види транспорту лідирував трамвай, але після розшарювання у групі "Людоньки, порадьте!" його наздогнала та вирвалася вперед маршрутка. Що ж стосується безпосередньо звукових оголошень, то вони поділилися на три групи з різним рівнем підтримки.
3. Дуже чітку позитивну підтримку із 80-95% голосів "має бути" отримали лише три варіанти - оголошення назви актуальної та наступної зупинок, а також інформування про зміни маршрутів. Причому у коментарях неодноразово зазначали, що оголошення про зміни має звучати завчасно, а не коли вже все сталося і ніхто не знає куди бігти.
4. Є частина питань, де не переважає ні "за", ні "проти" і досить багато "може бути". Таку комбінацію отримали оголошення маршруту слідування, інформація про пересадки, а також про оплату проїзду та штрафи. Як на мене, це означає, що ця інформація таки потрібна, але дозовано та лише там, де вона буде доречною.
5. І остання група питань - це ті, у яких негативна відповідь набрала більше половини. Детально роздивитися цифри ви можете на діаграмах.
Окремо скажу лише про питання, присвячене пісням та колядкам - у ньому відповідь "не потрібно" набрала хиткі 50,39%, однак серед тих, хто користується громадським транспортом щодня (а таких серед опитаних рівно половина), цей відсоток вже сягає 78%. Виглядає досить логічно - почута у трамваї колядка і справді може додати святкового настрою, якщо ти їздиш ним раз на місяць, однак якщо той самий репертуар слухати протягом цього місяця щодня, то ставлення стає вже іншим.
Поки тривало опитування, я паралельно передивився чимало відео з громадського транспорту у різних містах - практично всюди оголошуються лише назви зупинок, деколи додаються іще оголошення про пересадки та деяка сервісна інформація. Абсолютну більшість часу салонні гучномовці мовчать. Сподобалася ідея із лондонського трамвая, де зупинки оголошує чоловічий голос, а пересадки та інші подібні речі - жіночий, що відразу привертає увагу до такого повідомлення.
Так що виходить, що результати цього опитування цілком перегукуються зі світовим досвідом.
Ось такі результати дало це опитування. Дуже б хотілося, щоби його результати були використані із користю для пасажирів.
До речі, таблиця, у якій зібрано результати опитування, дозволяє досліджувати їх значно глибше - наприклад подивитися, як на те чи інше питання відповідали люди різного віку.
І у якості бонуса - деякі з коментарів до анкети, яких загалом назбиралося півтори сотні:
"Зміна маршруту мала би оголошуватися наперед хоча би тиждень, що з такого-то числа буде змінено маршрут."
"Інформація у транспорті - хороший спосіб донести важливі новини міста чи соціальну рекламу. Про майбутні марафони, святкування, перекриття вулиць варто попереджати із допомогою озвучки в транспорті. Допустимою є і соціальна реклама, але її має бути небагато."
"Хороше опитування. З радістю заповнив." - дякую, мені приємно :)
"У Відні, Парижі, Неаполі й Лейпцигу мінімальне порушення спокою пасажира. За колядки когось слід покарати примусовим концертом блатного шансону."
"Проблема зі звуковою інформацією в тому, що вона самостійно лізе в вуха. тому ключову і високопріоритетун інформацію варто подавати звуком, а все решта можна подавати з дисплеїв, а-ля київське метро: дайте мені можливість не дивитись."
"З гучномовця повинна озвучуватись інформація, яка допомогла б людині, не знайомою з містом-країною зорієнтуватись де вона повинна вийти. Важливо робити хоча б мінімальні оголошення англійською мовою для гостей з інших країн."
"Не потрібно колядок,бо це вже галицькі скрєпи. Хочеться спокою, особливо коли їдеш в транспорті 4 рази на день."
"Занадто гучно вмикають озвучку в нових тролейбусах, здебільшого це нервує вечірнім часом коли декілька людей в салоні і нічого окрім озвучки не чуєш.. гарна озвучка зупинок лунає в автобусах 3а."
"Ще класним є так звана "візуалізація зупинок" - монітори в громадському транспорті, на яких вказано маршрут слідкування, назви зупинок, а поміж цим - просто нейтральні відео (місто з квадрокоптера наприклад і т.д.). Ну й інформаційні наліпки в салоні."
"Want to hear true litourgiya from Batushka."
"Інформацію про оплату і штрафи слід оголошувати на привокзальних зупинках, з кінцевих. На центрально-туристичних оголошувати назви памяток, можна інгліш. Встановити систему: рухома стрічка в салоні з часом і наступною зупинкою, зовнішній динамік з оголошенням типу "Трамвай №9 Базар-Вакзал", електронне блінкерне табло маршрутовказівник ззовні. Ну і публічне обговорення технічного завдання на новий рухомий склад."
"Дуже дивує фраза:"здивуйте контролера." А також " ваша зустріч з ним буде приємною"так і хочеться засміятися і сказати "і незабутньою" ))"
"Стосовно комерційної реклами в якості звукових оголешень, то я за, якщо це приноситиме значиний прибуток ЛЕТу і це буде помітно у можернізації, і/або заміні рухомого складу! Аналогічне ставлення до реклами на кузові громадського транспорту, але останне у спеціально виділених та обмежених місцях, а не по всьому козову та вікнах! Дякую за небайдужість та активність Олександре, захоплююсь вами!" - не знаю, хто це писав, але дякую за підтримку :)
"Озвучка повинна мати регульовану гучність та відповідну якість звучання."
"Я вже починаю отримувати задоволення від поїздки у львівських маршрутках через відсутність звукового насилля;( бо навіть 2 зупинки в трамваї без навушників дуже важко винести."
"Майже не звертаю увага на звукові подразники так як їжджу в навушниках."
"Вважаю, що повинно звучати українські пісні та міжнародна класика."
"Я вважаю лише звукові сповіщення неефективними. Особливо, коли немає карти маршруту з назвами зупинок."
"Про погоду - дуже круто. На сьогодні та на завтра. Рекламу можна продавати."
"Деякі мотивуючо-виховні оголошення варто переглянути: наприклад, поступися місцем тому, кому це потрібно, а не давати "вичерпний" перелік. Доволі корисна інформація для туристів як українською, так і англійською. Наприклад, маршрути, що не йдуть повз площу Ринок, можуть оглошувати найближчу до туристичного центру зупинку. Ідея інформації про місто - дуже цікава, але в щоденних поїздках може набриднути, може такі довідки давати в окремі дні, наприклад вихідні, або буквально одним реченням перед найближчою до пам'яток зупинкою."
"Ну які у Львові пересадки? :( Вийдіть з одного катафалка і залізьте у інший? Гірший ГТ хіба в Африці чи десь у Азії."
"Дякую за цю анкету і те, що піднімаєте це питання загалом. Уточнення по інформаційному наповненні оголошень: мотивуючо-виховні оголошення можуть залишитись у транспорті, але у меншій кількості та різноманітності. Різного роду реклами вистарчає і візуальної. Інформація про вакансії може бути надрукована. Колядки в новорічний період створюють гарний настрій та атмосферу."
"Хочу, щоби трамваї не ламались посеред дороги. Щоби на кожній зупинці працювали інформаційні табло, це дуже потрібно!"
"Зважаючи, що скоро в електротранспорті лунатимуть колядки, варто було б "подовшити плейл-ліст."
"Люблю колядки в новорічний період в трамваях. Стає якось душевно :)"
"Це мені здалось, чи назву зупинки оголошують після закриття дверей?"
"Думаю що варто додати питання про те, яку інформацію слід дублювати англійською, і чи потрібно взагалі; коли під час поїздки яку інформацію слід вмикати (під-час проїзду, за 30 с до зупинки, коли тз рушає з зупинки ітп); чи потрібні оголошення в автобусах та маршрутках? також думаю що варто розширити опитування в напрямку того яка інформація повинна звучати в транспорті, а яка має бути доступна на зупинках."
"Хочеться більше синхронності в оголошеннях. В трамваях не рідкість, коли назву зупинки оголошують, коли трамвай уже відїжджає.В маршрутках не рідкість, коли не зупиняється без вимоги. А коли їдеш в незнайомому районі, то неясно, де його просити зупинитись."
"На мою думку, звукові оголошення здебільшого звучать нерозбірливо. А для людей з вадами слуху вони взагалі не мають значення. А візуальна інформація зовсім відсутня."
"Одноманітні оголошення дратують і ніякої користі не несуть. В дорощі завжди добре думається, а всяка дурнувата соціальна реклама лише заважає. Якість звукового обладнання настільки низька, що псує навіть колядки. Пожалійте наші вуха!"
"Мотивуючо-виховні оголошення не мотивують, а дратують. 100%"
"Інформаційне забруднення треба забрати - особливо з громадського транспорту, що оплачується платниками податків."
"Прибрати з салонів деяких трамваїв звуки завиваючої сигналізації перед закриванням/відкриванням дверей. Дратує дико!"
"Гучність звуку в деяких вагонах така, що за 30хв поїздки - голова починиє боліти. Особисто мене дико дістали ці всі оголошення, та ще й так голосно. Є речі, які корисні, особливо для туристів, але коли їздиш кожного дня, то надоїдає страшно. Якщо недайбог хтось захоче мене зателефонувати, доки їду в трамваї - то це стає повною катастрофою. Мене не чути, менеі людину не чути, тому що Львівелектротранс шукає водія, слюсара і т. д. - Ворк.уа є для того щоб людей шукати..."
"Мені не подобається, коли оголошують щось ще, окрім зупинок."
"Мінімум інформації але по суті. Реклами не потрібно, її і за вікном забагато."
"Занадто багато розмов, а особливо дратує безграмотне оголошення "Львівелектротранс" вітає усіх пасажиріФФ. Це просто жах і сором!!"
"Мотивуючі оголошення мають бути без сексизму, тобто без фраз "поступіться, навколо стільки красивих жінок" та ейджизму "якщо бабці не поступитись місцем - це зробить водій". Інші наявні ініціативи - дуже навіть ок, слід розвивати це."
"Оголошуватись мають лише зупинки (поточна і наступна) і критичні речі типу зміни маршрутів."
"Дублювати інформацію про квитки англійською і про штрафи теж."
"Оголошуючи про ввічливість, про те щоб поступитися старшим людям місцем і тд. , на мою думку це підкреслює невихованість і відсутність культури громадян, які користуються транспортом, або мешканців Львова взагальному. Неприємно таке чути, що нашим людям потрібно нагадувати про ввічливість і культурність."
"А глухим як?!! Змінили раптово маршрут (в депо, через аварію тощо), а глухі не знають куди їдуть."
"Було б добре позабирати дратуючі заклики типу "будьте дужими". І ще дуже дратує реклама. Наприклад місячні проїзні можна купити протягом місяця і він діє місяць. Для чого це говорити? Вартість квитків є всюди написана в самому трамваї. Загалом, зараз забагато оголошень під час їзди."
"Врахуйте будь ласка певні варіанти. Не завжди є можливість слухати музику в навушниках, часто доводиться чути як деякі люди можуть голосно розмовляти між собою або по телефону, при цьому зауваження можуть ігнорувати чи хамити у відповідь:("
"Переклад оголошень не професійний і не потрібен на всіх маршрутах."
"Не змінювати голос у тролейбусі/трамваї, оскільки він є досить приємним."
"Та пропаганда, що крутиться зараз - страшенно дратує, не хочеться заходити у транспорт без навушників, легше пішки, або на маршрутці."
"Тільки інформативні повідомлення, назви зупинок і маршрут. Ніяких віршів і анегдотів і тим паче реклами)))"
"Обов"язкова справність гучномовців."
"Оголошення в трамваях вже конкретно задовбали! Відмініть їх, або зведіть до мінімуму!!!"
"Найбільше у громадському транспорті дратує музика. Люба. Особливо в електротранспорті, коли сам вагон видає гуркіт, плюс в ньому люди розмовляють. А з динаміка нлта через три чути пілікання. То саме стосується всяких віршів, які у скупченні людей майже не чути, та й не потрібні вони, бо люди в більшості зайняті або своїми думками, або розмовою з сусідом. Громадський транспорт не є екскурсійним, де люди мовчать і всю увагу приділяють розповіді екскурсовода."
"Найгіршим негараздом українського транспорту, є велике шумове і вібраційне навантаження. Ці речі суттєво погіршують здоров'я і скорочують життя пасажирів."
"Колядки це гарна ідея)"
"Сумніваюся, що це допоможе, але було б просто чудово аудіо сміття з транспорту забрати)"
"Благаю, припиніть безперестанку крутити аудіо контент в трамваях (колядки, рекламні ролики, анонси). Їжджу щодня трамваями, іноді просто хочеться вирвати динамік з м'ясом."
"Озвучення має бути коротким, ненав'язливим. Голос хотілось би чоловічий (щось на кшталт, як у Київському метро) Для іншої інформації можна було б встановити у салоні екрани."
"Приберіть трамваї і тролейбуси вони тормозять весь рух."
"Жахливо дратують розповіді про контроль інших, поступіться місцем і т.д."
"Приберіть цю сміховинні оголошення про "якість та комфорт перевезення": його за виключенням деяких вагонів та маршрутів не існує, "здивуй контролера": частіше контролери дивують пасажирів, а також "поступитися місцем": місце в трамваї не церковна лавка, а пенсіонери і так за проїзд не платять, крім того схоже на дискримінацію за віком. І звісно жодної реклами, яку б ви звісно зі задоволенням крутили на нещастя наших вух цілими днями."
"Інформація про вакансії компанії-перевізника вже дістала! Як і частота її повторення. І постійне звукове наповнення руху. І зверніть увагу - ви нічого не вказали у анкеті про рівень звуку цих повідомлень, а він досить високий."
"Сподіваюся, опитування матиме вплив :) успіхів! (молитимуся за вас)"
"слухати повчально-виховні оголошення просто нестерпно. Ким ви вважаєте людей, якщо вважаєте, що їх потрібно виховувати? Львівелектротранс не має розповідати людям, як їм поводитися, доки вони будуть змушені їздити в такому брудному, холодному, смердючому транспорті."
"Цікава ідея з котировками."
"Про маршрут слідування і пересадки, ціни і тарифи мають бути інформаційні таблиці."
"Тільки ні в якому разі не російький шансон і попса (Трансляція типу Руських радій, Дача Шансон і т.п."
"Бісові :"навколо стільки гарних жінок.. "або "поступіться для жінок , або це зробить водій.." -клятий сексизм , всі рівні , це справа індивідуальна , поступитись чи ні!!! Ні савковій системі!"
"Для qr кодів необхідна підсвітка, так як в темну пору доби, камера не зчитує його для ектронної оплати."
"Слід обмежити список оголошень виключно тими, які якимось чином впливають на саму поїздку, і точно ніяк не виховувати пасажирів, бо це дуже суб’єктивні мотивація та виховання."
"Мотивуючі оголошення, а особливо їхнє формолювання це просто жах, тай загалом непрофесійно і неграмотно. Відчутність опалення і вічні поломки, це окрема тема."
"Анкета чітко структурована; спасибі організаторам опитування за вивчення потреб містян."
"Не оголошувати-"Совість найкращий контролер" іЗустріч з контролером буде приємною"і тому подібні "шедеври, нагадувати про уступання місць-вагітним жінкам і особам похилого віку.У передноворічний і різдв'яний періоди мають звучати у салонах трамваів і тролейбусів колядки(не дуже голосно)у звучанні тільки високо- професійних колективів таких як"Пікардійська терція"" "Мenestrelli"
"На зупинках необхідне (!) інформуваня про прибуття/затримку транспорту. Стоїш на кінцевій, чекаєш на трамвай, а його нема 10-20-40 хв... Що сталося? буде чи не буде? Стояти чи не дочекаєшся, бо нема світла,аварія,заміна колії тощо..."
"1. Оголошення "навколо стільки красивих жінок - поступіться місцем" - сексистське. розумію, що ваші наміри були хорошими, але це дивно виділяти жінок з поміж усіх, ще й чомусь обов'язково тільки красивих. 2. "інвалід" - некоректний і образливий термін, правильним є "люди з інвалідністю". дякую за вашу роботу, разом зробимо львівський транспорт комфортнішим."
"Тошнить від музики в трамваї, ну і звісно від монотонного читання тексту всю дорогу."
"Щодо музики в салоні: краще виділяти окремо пісні і колядки. Бо пісні для більшості - категоричне ні, а колядки, здебільшого, дуже так))"
"Безсмістовне опитування яке немає сенсу."
"Абсолютно все одно, постійно в навушниках."
"Ще можуть звучати: 1. Застереження щодо безпеки (якщо виявлено незрозумілий предмет, телефонуйте). 2. "Громадяни, не спалюйте листя! Для цього працює міська служба вивезення сміття, що приїде до вас за викликом" і таке інше. І ще звуки в транспорті непогано заглушають плямкання жуйкою, кашель, розмови по мобільному навколо;) "
"В Электронах при нажатии кнопки о выходе на следующей остановке звучит какой-то отвратительный рингтон растроенного пианино. Поменять бы на что-то нормальное. В итальянских автобусах это просто звук обычного звонкого колокольчика. Бдзынь. Над проходами горит табло Fermata prenotata. Горят так же кнопки. Последующие нажатия кнопок не вызывают повторного звука."
"Музика має бути класична, тільки в тому випадку вона не заважатиме. Також має звучати не дуже голосно. Бах, Бетховен, Моцарт та сучасні виконавці будуть дуже цікавим наповненням та стануть фішкою громадського транспорту."
"Серйозною проблемою є музика, яку водії часто вибирають. Це шансон або попса, які страшенно дратують і в мене складається враження, що всі масово деградують під такі пісні. Кілька разів їхала у маршрутці з увімкненою класичною музикою, навіть менше помічала, що мені по ногах ходять:)"
"Зменшити гучність звучання оголошень в нових трамваях на маршруті номер 8."
"В сучасному дискурсі концепт бінарної статі є застарілим. Варто написати «стать/гендер» і зробити три категорії «чоловіча/жіноча/інша»"
"В анкеті не охоплено проблему справності аудіо систем транспорту, а саме достатню гучність оголошень, розбірливість голосу диктора, відсутність звуку тріщання, адже такі проблеми характерні для транспорту у Львові."
"Пропозиція скасувати безкоштовний проїзд пенсіонерам, бо вони ЗАДОЛБАЛИ!!!!"
"Все ж таки оголошення всього є лише в ЛЕТу, інші первізники навіть не заморочцються. То може варто сказати, що йдеться не про ГТ загалом, а про львівський електротранспорт?"
"До звукового сигналу відношу кнопку відкриття задніх дверей (звуковий сигнал водію), який часто або дуже голосно пищить, що всі здригаються, або несправний, тоді проїхавши зупинку треба кричати водію. Такі проблеми у маршрутах 23, 29, 217а та інших. На мою думку, це більша проблема, ніж те, про що йдеться в опитуванні."
"Пропозиція така: замість вирішення цієї проблеми вирішіть проблему зі з'їздами гт з маршрутів своєвольно та сам стан маршруток, в яких мох росте на вікнах."
"Потрібно ще й зробити щось для людей нечуючих..."
"Вірші Шевченка, Франка, Лесі Українки та інш. Але підібрати їх так щоб по середині вірша не пішло "наступна зупинка..."
"Хочеться державних автобусів, великих. Щоб зняли з рейсів ті Богдани. А зробили транспортну систему хочаб як у Польщі."
"Також потрібно забезпечити доступ повітря у салони."
"Музика, пісні, колядки, вірші - інколи як одно-кількаденні спецпроекти пов'язані з культурними подіями в місті."
"Не площа РізнІ, а площа РІзні (наголос на першому складі)- суть кардинально інша. При перезаписі треба виправити. А краще взагалі змінити назву цієї зупинки..."
Дивіться також:
Іноземці та львівський громадський транспорт